آزمایش مبتنی بر کریسپر برای تشخیص بیماری کووید-19

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، محققان دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو پیروز به توسعه آزمایشی به نام SARS-CoV2 DETECTR شده اند که می تواند بیماری کووید-19 را در کمتر از یک ساعت تشخیص دهد.

آزمایش مبتنی بر کریسپر برای تشخیص بیماری کووید-19

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدگجت، با شیوع بیماری کووید -19 در دنیا تا به امروز روش های جدیدی برای تشخیص سریع عفونت توسعه یافته اند حال محققان امریکایی دانشگاه کالیفرنیا ، سانفرانسیسکو در مقاله ای که اخیرا در مجله Nature منتشر کردند از توسعه یک آزمایش جدید مبتنی بر کریسپر برای تشخیص عفونت ناشی از بیماری کووید-19 خبر دادند.

این آزمایش حضور دو نشانه خاص در ویروس کرونا را آنالیز می نماید. یکی از ان نشانه ها در تمام کروناویروس ها مانند سارس یافت می گردد اما دیگری تنها مختص بیماری کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 که باعث بیماری کووید-19 می گردد، است. این آزمایش به تمایز عفونت های بیماری کووید-19 از عفونت های مشابه ناشی از سایر کروناویروس ها یاری می نماید. این آزمایش در حال حاضر در آزمایشگاه میکروبیولوژی (CLIA) مورد ازمایش قرار گرفته و طبق دستورالعمل های سازمان غدا و دارو مورد تایید است.

آزمایش مذکور یکی از نخستین آزمایشاتی است که در ان از فناوری کریسپر برای شناسایی یروس کرونا استفاده می نمایند. این فناوری مزایای بسیاری نسبت به آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس (qRT-PCR) فعلی دارد.

واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس (Reverse transcription polymerase chain reaction) که مخفف آن (R-PCR) است، یک روش آزمایشگاهی زیست شناسی مولکولی برپایهٔ رونوشت معکوس آران ای به دی ان ای مکمل و تکثیر دی ان ای هدف توسط واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) است. از این روش در درجه اول برای اندازه گیری مقدار آران ای خاصی استفاده می گردد. این روش با نظارت بر واکنش تکثیر با استفاده از فلورسانس در واکنش زنجیره ای پلیمراز کمی به دست می آید. ترکیب واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس و بی درنگ به طور معمول برای تجزیه و تحلیل بیان ژن و معین مقدار آران ای ویروسی در محیط های تحقیقاتی و بالینی مورد استفاده قرار می گیرند.

آزمایش PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) یک روش تخصصی و گران است که فقط در آزمایشگاه های مجهز قابل انجام است اما آزمایش DETECTR می تواند در هر آزمایشگاهی به راحتی انجام گردد و مقرون به صرفه تر است.

یکی دیگر از مزیت های مهم آزمایش DETECTR زمان نتیجه آزمایش است که در این روش نتیجه ابتلا به بیماری در کمتر از یک ساعت تعیین می گردد در صورتیکه در آزمایش های مبتنی بر PCR تا چهار ساعت طول می کشد. حساسیت تست مذکور نسبت به تست های PCR کمی پایین تر است با این حال این یک مشکل عظیم محسوب نمی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 970

به "آزمایش مبتنی بر کریسپر برای تشخیص بیماری کووید-19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش مبتنی بر کریسپر برای تشخیص بیماری کووید-19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید