احتمال پیوستن آمریکا، کانادا و برزیل به توافق اوپک پلاس

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، خبرگزاری رویترز روز آدینه به نقل از عبدالعزیز بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و وزیر انرژی این کشور اظهار داشت که وی پیش بینی می نماید که آمریکا، کانادا و برزیل نیز به توافق اوپک پلاس برای ثبات در بازار نفت بپیوندند.

احتمال پیوستن آمریکا، کانادا و برزیل به توافق اوپک پلاس

با تور ارزان برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

بن سلمان که تلفنی با رویترز سخن می گفت، اضافه نمود: توافق اوپک پلاس بستگی به پیوستن مکزیک به این توافق دارد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مکزیک ببیند که منافع این توافق [توافق پنجشنبه اوپک پلاس] تنها برای این کشور نیست بلکه این توافق به نفع تمام جهانست..

سخنان وزیر انرژی سعودی درحالی مطرح می گردد که جلسه اضطراری اوپک پلاس بامداد آدینه به دلیل مخالفت مکزیک با توافق سایر اعضا برای کاهش 10 میلیون بشکه ای فراوری نفت خام بدون صدور بیانیه سرانجام یافت.

کشورهای اوپک و غیراوپک معروف به اوپک پلاس عصر پنجشنبه جلسه خود را برای بهبود وضع بازار نفت و یاری به ثبات قیمت آن در بحبوحه شیوع کرونا شروع کردند و تا صبح آدینه به مذاکرات خود ادامه دادند.

اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا سرانجام ژوئن (12 اردیبهشت تا دهم تیر) فراوری نفت خام را به میزان 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا سرانجام امسال 2020 این روال ادامه خواهد داشت.

طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه 2021 تا سرانجام آوریل 2022 این رقم تغییر خواهد نمود و به 6 میلیون بشکه می رسد.

بعضی منابع رسانه ای اعلام نمودند که عربستان و روسیه متعهد شدند تا هر دو کشور مجموعاً پنج میلیون بشکه از فراوری خود بکاهند و 21 عضو دیگر اوپک پلاس نیز مجموعاً پنج میلیون بشکه دیگر از فراوری خود را کاهش دهند.

این گروه 23 عضوی خواهان کاهش پنج میلیون بشکه ای سایر کشورهای نفتی شده است؛ خصوصاً روسیه که بر مشارکت کشورهای دیگری همچون آمریکا و نروژ در طرح کاهش فراوری تأکید نموده بود.

بنابر این گزارش، اوپک پلاس همچنین از گروه 20 خواست روزانه پنج میلیون بشکه از فراوریات خود را کاهش دهند.

بعضی منابع رسانه های اعلام نمودند که احتمالا جزییات بیشتر این توافق پس از نشست امروز آدینه وزیران گروه 20 منتشر خواهد شد.

توافق قبلی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (موسوم به اوپک پلاس) برای کاهش عرضه نفت در اول آوریل (13 فروردین) سرانجام یافت و عربستان و روسیه نتوانستند در مورد یک چارچوب جدید به توافق برسند.

پس از آن عربستان عصر روز 14 فروردین خواهان نشست فوری اوپک پلاس شده بود.

دولت ریاض اعلام نمود که این نشست در راستای کوشش برای حمایت از اقتصاد جهانی و در پاسخ به درخواست رییس جمهوری آمریکا اجرا شده است.

درخواست عربستان برای نشست فوری اوپک پلاس پس از آن روی می دهد که پیش از آندونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مورد شرایط جاری بازار نفت با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلفنی گفت وگو نموده بود.

اوپک پلاس در حدود دو سال و نیم گذشته مکررا توافق خود برای کاهش یک و نیم میلیون بشکه ای خود را تمدید نموده بود.

قیمت نفت خام پس از عدم توافق اوپک با روسیه و همچنین افزایش فراوری نفت عربستان که به کاهش قیمت ها منجر شد، بزرگ ترین سقوط را در 18 سال گذشته تجربه کرد.

کاهش بهای نفت آنچنان سریع رخ داد که نگرانی هایی را نسبت به افت قیمت ها تا زیر 10 دلار نیز به وجود آورد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا بازارهای نفت با کاهش شدید قیمت روبرو شدند زیرا کرونا تقاضای سوخت در سراسر جهان را بشدت کاهش داد و تقریباً حمل و نقل تجاری هوایی را در سرتاسر جهان فلج کرد. همچنین با اعمال قرنطینه و محدودیت های ضروری برای مقابله با کرونا، خانه نشین شدن مردم و تعطیلی مشاغل، مصرف بنزین و گازوئیل در سراسر جهان کاهش یافت.

همچنین وز نفت و انرژی اعضای آفریقایی اوپک در بیانیه ای که پنجشنبه پیش روی تارنمای این سازمان نهاده شد حمایت خود را از کاهش عرضه نفت اعلام نمودند.

این کشورها همچنین از اعضای گروه 20 خواستند تا در جریان کوشش ها برای ایجاد ثبات در بازار نفت و مقابله کرونا به آفریقا یاری نمایند.

وزیران انرژی گروه 20 نیز قرار است امروز آدینه یک نشست آنلاین برگزار نمایند که نفت یکی از موضوعات محوری آن خواهد بود.

منبع: انتخاب
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 839

به "احتمال پیوستن آمریکا، کانادا و برزیل به توافق اوپک پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال پیوستن آمریکا، کانادا و برزیل به توافق اوپک پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید