بازگشت بایدن به برجام چه اثری بر اقتصاد ایران دارد؟

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، کمیل طیبی، اقتصاددان در مصاحبه با خبرنگاران، روی کار آمدن دموکرات ها و بایدن را برای ایران مثبت قلمداد کرد و به آنالیز ابعاد مختلف آن پرداخت. او می گوید: انتخاب بایدن می تواند زمینه را برای صادرات نفت ایران و گسترش صادرات غیرنفتی فراهم کند، همچنین مجراهایی که در حال حاضر برای ورود ارز بسته شده، باز و منابع ارزی جدید ایجاد می گردد. وجود این منابع ارزی برای ایران می تواند در رشد و توسعه برنامه های ارزی موثر باشد.

بازگشت بایدن به برجام چه اثری بر اقتصاد ایران دارد؟

او این شرایط را جدای از این که هر دو کشور برنامه ای برای مذاکره داشته باشند یا خیر متصور شده و اظهار می نماید: به صورت اتوماتیک از میزان فشار حداکثری ترامپ کاسته می گردد و اقتصاد ایران فرصت تنفس پیدا می نماید.

به گفته او، بازگشت بایدن به برجام زمینه را برای اقتصاد ایران فراهم می نماید تا شاخص های کلان اقتصادی اصلاح گردد، به دنبال آن فضای کسب وکار بهبود پیدا می نماید.

طیبی با اشاره به این که تحریم های اخیر کمرشکن بوده، بیان کرد: با بازگشت آمریکا به برجام، زمینه برای جذب سرمایه گذاری خارجی، ایجاد کانال های اقتصادی، نقل و انتقال سرمایه در بازارهای اقتصادی بین المللی فراهم می گردد که این موضوع برای اقتصاد ایران بسیار حیاتی است. در این شرایط امکان انتقال تکنولوژی و فناوری نیز وجود دارد که یک عامل مهم برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است.

بازگشت به برجام کدام بخش را متاثر می نماید؟

به گفته طیبی، بازگشت به برجام روی همه بخش ها اثرگذار است اما بیشترین منفعت در بخش صنعت رخ می دهد. این بخش احتیاج به منابع ارزی دارد و سرریز های تکنولوژیکی و سرمایه گذاری به صنعت کارخانه ای یاری می نماید تا ظرفیت های تولیدی افزایش یابد.

او در مورد بخش خدمات گفت: در بخش خدمات حوزه های اقتصادی و بیمه ای تحت تاثیر قرار می گیرد. حتی ایران می تواند در بعد خدمات فنی-مهندسی که دارای مزیت است بازارهای هدف خودش را پیدا کند تا خدمات و کالاهای غیرنفتی را صادر کند.

این اقتصاددان در انتها توضیح داد: وقتی سهم این اثرات مثبت افزایش پیدا کند بخش کشاورزی نیز مستقیم و غیرمستقیم منتفع می گردد و فرصت های شغلی جدید به وجود می آید. به طور کلی ظرفیت تولیدی بالا می رود.

در این خصوص علی ماجدی، سفیر سابق انرژی ایران در اروپا هم پیش از این در گفتگویی با خبرنگاران، نسبت به آینده درآمدهای ارزی ابراز امیدواری نموده و گفته بود می توان این انتظار را داشت که از اسفند ماه درآمدهای نفتی ایران افزایش یابد.

خبرنگاران در بخش آموزشگاه در پرونده ای مجزا به تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران پرداخته و به این سوال جواب داده بود که آیا اقتصاد ایران توان ادامه تحریم ها را دارد یا نه؟ برای مطالعه این پرونده به لینک زیر در بخش آموزشگاه مراجعه کنید:

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1345

به "بازگشت بایدن به برجام چه اثری بر اقتصاد ایران دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت بایدن به برجام چه اثری بر اقتصاد ایران دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید