تحولات یمن؛ آزادی ده ها اسیر و ملاقات هیأت صنعا و نماینده سازمان ملل

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، آزادی 60 اسیر ارتش و کمیته های مردمی یمن، دفع حملات گسترده ائتلاف سعودی و مزدورانش در جبهه های مرزی از جمله اخبار مربوط به تحولات یمن در 24 ساعت گذشته در یمن است.

تحولات یمن؛ آزادی ده ها اسیر و ملاقات هیأت صنعا و نماینده سازمان ملل

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولت نجات ملی صنعا در سایه ادامه تجاوز و محاصره همه جانبه ائتلاف سعودی علیه یمن به طور جدی به مقاومت در همه سطوح نظامی، اقتصادی و سیاسی و... ادامه می دهد.

آزادی 60 اسیر دیگر یمنی

عبدالقادر المرتضی رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن روز پنجشنبه از آزادی ده ها اسیر ارتش و کمیته های مردمی این کشور اطلاع داد.

المرتضی در توئیتی گفت: پس از کوشش های فراوان که ماه ها به طول انجامید امروز (پنجشنبه) مبادله اسرا در تعز با وساطت محلی انجام شد و به موجب آن 60 اسیر ارتش و کمیته های مردمی آزاد شدند.

توافق بر سر ساز و کار گشایش گذرگاه های انسانی

هفتمین نشست مشترک میان هیات صنعا و طرف نماینده ائتلاف سعودی در عرشه کشتی سازمان ملل در آب های بین المللی دریای سرخ امروز پنجشنبه به کار خود انتها داد.

یک مقام آگاه از نشست مذکور در گفت وگو با شبکه المسیره از توافق حاصل در این نشست بر سر ساز و کار گشایش گذرگاه های انسانی و گذرگاه های رساندن کاروان های مواد غذایی به غیرنظامیان اطلاع داد.

این منبع اضافه نمود: هیأت صنعا از ایده رئیس هیأت سازمان ملل درباره باز استقرار در الحدیده واقع در غرب یمن بدون هیچ وقفه زمانی استقبال کرد، اما طرف مقابل به تعلل در این کار ادامه می دهد و با اینکه تصمیم به عملیات بازاستقرار با دو مرحله اول و دوم خود در هفتم فوریه به تصویب رسید اما طرف مقابل با اجرای آن مخالف است.

سرلشکر علی الموشکی رئیس هیأت صنعا در کمیته هماهنگی مشترک بازاستقرار در الحدیده هم گفت که هیچ کدام از وظایف سازمان ملل در مورد تواق سوئد عملی نشده که از جمله آن رسیدگی به امور بنادر است و حتی تیم ها بازرسی هم پس از اعتراض امارات به حضور آنها از الحدیده بیرون رفتند.

وی گفت: در طول یک سالی که از امضای توافق سوئد گذشته هنوز در مناطق مختلف الحدیده شاهد حملات هوایی و قربانی شدن غیرنظامیان هستیم، یمنی ها از ورود بیش از 450 مدل کالا به وسیله بندر الحدیده محروم هستند و محاصره الدریهمی هم از سوی نیروهای ائتلاف ادامه دارد. ما از صلیب سرخ انتظار داشتیم غذا و دارو بین اهالی الدریهمی توزیع کند، اما می بینیم بر سر ترک خانه و دیارشان با آنها مذاکره می نماید.

الموشکی اضافه نمود: بیش از 72 حمله توسط جنگنده های سعودی به الحدیده انجام شد شده که 34 حمله در زمان ریاست آبهیجیت گوها بر هیئت سازمان ملل در کمیته مشترک بوده است.

وی اوضاع ده روز گذشته در مناطق الحدیده را یک جنگ تمام عیار از سوی ائتلاف سعودی-اماراتی خواند و گفت: آنها نیروهای تازه ای وارد الحدیده کردند که این خود نقض توافق است. آنها با پیشنهاد خروج نیروهای دو طرف از الحدیده مخالفند.

التهاب در جبهه های مرزی

رزمندگان ارتش و کمیته های مردمی پیشروی ارتش عربستان و مزدورانش در محور جیزان در مرز شمال یمن با عربستان را ناکام گذاشتند.

یک مقام نظامی از کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای ائتلاف سعودی در منطقه ام بی سی جیزان به دست نیروهای یمنی اطلاع داد.

شمار دیگری از مزدوران ائتلاف سعودی هم روز سه شنبه در حمله موشکی و توپخانه ای نیروهای یمنی که آنها را در حین کوشش برای نفوذ به شرق جبل النار در جیزان هدف گرفت کشته و زخمی شدند.

رزمندگان ارتش و کمیته های مردمی چهارشنبه شب همچنین سه عملیات گسترده مزدوران ارتش سعودی در استان عسیر به سمت طخیه را در یک درگیری شش ساعته ناکام گذاشتند.

به گفته یک مقام نظامی یمن شمار زیادی از مزدوران سعودی در این سه عملیات که قصد پیشروی به سمت طخیه داشتند کشته و زخمی شدند.

رزمندگان یمنی در منطقه مجازه عسیر هم با دفع کوشش مزدوان سعودی برای پیشروی در این منطقه آنها را متحمل تلفات جانی و تجهیزاتی کردند.

از سوی دیگر دشمن سعودی امروز پنجشنبه مناطق مختلف استان صعده را هدف حمله موشکی و توپخانه ای قرار داد.

به گزارش المسیره روستاهای مملو از جمعیت شهرستان مرزی رازح هدف این حملات قرار داشت که در نتیجه آن خسارات اقتصادی به خانه ها و کشتزارهای مردم وارد شد اما از تلفات جانی هنوز خبری نرسیده است.

شهرهای مرزی صعده به شکل روزانه هدف حملات موشکی و توپخانهای مستمر قرار گرفته است که تا به امروز با وارد آمدن خسارات اقتصادی و جانی سنگین همراه بوده است.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 638

به "تحولات یمن؛ آزادی ده ها اسیر و ملاقات هیأت صنعا و نماینده سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات یمن؛ آزادی ده ها اسیر و ملاقات هیأت صنعا و نماینده سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید