خبرنگاران بلژیک: آمریکا نمی تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، تهران- خبرنگاران- دولت بلژیک که نقش هماهنگ کننده قطعنامه 2231 را در شورای امنیت دارد، بامداد جمعه اعلام کرد آمریکا حق فعال کردن مکانیسم ماشه را علیه ایران ندارد.

خبرنگاران بلژیک: آمریکا نمی تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند

کنندگی بلژیک در سازمان ملل بامداد جمعه در پیامی در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: از نظر بلژیک موضوع کاملا روشن است: ایالات متحده آمریکا نمی تواند [مکانیسم] بازگشت تحریم ها را از طریق برجام فعال کند، چرا که در ماه مه 2018 به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.

کنندگی بلژیک اضافه کرد: ما باید برجام را حفظ کنیم. این تنها راه اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.

در قطعنامه 2231 شورای امنیت، کننده بلژیک در سازمان ملل به عنوان هماهنگ کننده این شورا در مسائل مربوط به اجرای این قطعنامه انتخاب شده و وظایف مختلفی از جمله پاسخگویی به ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه از سوی یکی از طرف ها بر عهده این کشور گذاشته شده است.

ریچارد گوان مدیر بخش سازمان ملل در گروه بین المللی بحران در این باره نوشت: بلژیک هماهنگ کننده شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با تحریم های باقیمانده علیه ایران در قطعنامه 2231 شورای امنیت است.

وی اضافه کرد: اگر آمریکا ادعا می کند که بازگشت تحریم ها [علیه ایران] را در ماه بعد فعال کرده، تصمیم بلژیک درباره چگونگی مدیریت این پرونده پیامی را درباره اعتبار(بی اعتباری) موضع ایالات متحده به جهان صادر می کند.

فیلیپ کریدلکا کننده بلژیک در سازمان ملل جمعه گذشته پس از رای ممتنع به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، در بیانیه ای گفت: بلژیک که در موضوع هسته ای ایران هماهنگ کننده قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، به قطعنامه آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی علیه ایران رای ممتنع داد.

کریدلکا در این بیانیه تاکید کرد که کشورش به اجرای کامل برجام پایبند است و حفظ این توافق را جزو اولویت ها می داند و از تلاش های سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران در چارچوب مکانیسم حل اختلاف حمایت می کند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا عصر پنج شنبه به مقر نیویورک سازمان ملل متحد رفت تا در دیدار با دیان دیجانی سفیر و کننده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای این شورا را هم برعهده دارد، درخواست دولت ترامپ را برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران ارائه دهد.

در این دیدار که برایان هوک کننده مستعفی آمریکا در امور ایران وزیر خارجه ترامپ را همراهی کردند، پمپئو نامه ای را با امضای کلی کرافت کننده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ارائه داد که طی آن اعلام شده است ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و همچنین ممنوعیت تسلیحاتی را نقض کرده است.

سه کشور اروپایی عضو برجام بلافاصله پس از اقدام پمپئو با صدور بیانیه ای گفتند که از اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی کنند. جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه به صراحت گفت که واشنگتن حق استفاده از قطعنامه 2231 را ندارد.

پیش از این، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا برای سوء استفاده از ساز و کارهای مندرج در توافق هسته ای برای احیای تحریم های ایران را مردود دانسته و تاکید کرد که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم ها ندارد و از همین رو این اقدام آمریکا باید از سوی شورا و جامعه بین المللی رد شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1170

به "خبرنگاران بلژیک: آمریکا نمی تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بلژیک: آمریکا نمی تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید