خبرنگاران ساخت و سازهایی که طبیعت را ویران می نماید

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، بروجرد - خبرنگاران - طبیعت بکر و زیبا و گردش پذیر بروجرد چند صباحی است به دلیل ساخت و سازهای بی رویه که این مناطق و مناظر را ویران می نماید.

خبرنگاران ساخت و سازهایی که طبیعت را ویران می نماید

در سالهای اخیر بسکمک از افراد عادی، صاحبان شرکت های املاک با تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی و بنا کردن سازه های آهنی نه تنها اراضی حاصلخیز و مستعد کشاورزی را تخریب و نابود کردند بلکه دکانی برای سودجویی بعضی افراد باز نموده اند.

در جندسال اخیر افرادی که دارای زمین زراعی بوده کم کم با حصارکشی و ساخت و ساز شبانه آن را به ویلا تبدیل و به فروش می رسانند یا استفاده شخصی می کنند که درهر صورت تخریب اراضی حاصلخیز را بدنبال دارد.

طبق قانون هرساخت وسازی در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهرها یا خارج از محدوده طرح هادی روستایی و یا بدون مجوز کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی وزارت جهاد کشاورزی باشد، غیرمجاز است. اما با افزایش قیمت مسکن و زمین بویژه از ابتدای سال تا به امروز، تمایل مالکان را به تغییر کاربری اراضی بیشتر نموده است.

منطقه زیبا و گردش پذیر گلدشت و کپرگه بیشترین مناطقی هستتد که یا با همکاری دهکمک و مجوز بنیاد مسکن و یا بدون مجوز از جهاد کشاورزی بیشترین تغییر کاربری اراضی در آن دیده می گردد و این روش به روستاهایی هنچون بندیزه، دودانگه، توده زن و بیشتر روستاها که دارای طبیعت و اراضی بکر هستند رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان مسکن قیمت زمین مانند بقیه کالاها گران شده است، به همین دلیل شاهد افزایش آمار تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم. این افراد برایت باورند، اگر بنایی ساخته گردد افزایش قیمت شامل آن می گردد. حتی اگر این بنا به صورت غیرمجاز ساخته شده باشد.

قانون مقابله با تغییر کاربری اراضی در سال 74 اصلاح شد و بر اساس این قانون تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها در هر استان به عهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان و یک نفر کننده استاندار است که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می گردد.

بنابراین با توجه به اینکه بروجرد دارای مرغوب ترین زمین های کشاورزی است، تغییر کاربری بالای اراضی در این شهرستان نشان می دهد که زمین های مرغوب کشاورزی در حال تخریب و تبدیل به زمین هایی برای ساخت و ساز است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در این خصوص گفت: در راستای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز توسط امور اراضی از ابتدای امسال تا به امروز 22 مورد تخریب که منجر به آزادسازی بیش از 12هزار و 500 مترمربع از بهترین اراضی زراعی و باغی شهرستان بروجرد شده، اجرای حکم شده است.

عزت الله نباتی گفت: این اراضی اغلب در منطقه گلدشت بروجرد بوده که اقدام به ساخت و نصب آلاچیق، دیوارچینی و فنس کشی نموده و به دستور قضایی تخریب و آزاد سازی شد.

وی ادامه داد: از آنجا که اراضی زراعی و باغی دارای مرغوبترین نوع خاک و منبع عمده فراوری محصولات کشاورزی و عامل تامین امنیت غذایی می باشند لذا قانون قوی و صراحتا اعلام داشته که تغییر این زمین ها به هر شکل ممکن از جمله فنس کشی ،دیوار کشی ،ساخت بنا ممنوع است.

نباتی تاکید نمود: انتظار می رود کشاورزان پیش از هرگونه تغییر کاربری در این اراضی از اداره امور اراضی شهرستان استعلام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد، علت افزایش تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی را نقدینگی می داند که بعد از بازارهای اقتصادی اراضی کشاورزی را هم بی نصیب نگذاشته است.

نباتی با اشاره به اینکه خرید و فروش و قطعه بندی مشاع، قانونی است و ما نمی توانیم مانع خریدهای مشاع شویم، گفت: امروز چالش اصلی ما در تغییر کاربری، دلال ها و سوداگران هستند. آنها اراضی کشاورزی را می خرند و به چند نفر می فروشند. خریدار ممکن است تغییر کاربری بدهد بعد بفروشد یا اینکه قبل از تغییر کاربری زمین را بفروشد. مشکل بعد از این است.

وی گفت: بعضی دلالان زمین را می خرند و می سازند و می فروشند و سود میلیاردی می برند. بعد واحدها را می فروشند. اما وقتی این تغییر کاربری ها شناسایی می گردد که خریدار اصلی سودش را برده و زمین یا خانه را مثلاً به یک فرد عادی فروخته است. حالا ما به جای سوداگر اصلی با خریدار بی تقصیر روبرو می شویم.

وی چالش دیگر مقابله با تغییر کاربری اراضی را بنگاه های غیرمجازنام برد که به صورت گسترده زمین ها را خرید و فروش می کنند و تغییر کاربری می دهند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: 385 هکتار از اراضی ملی در شهرستان مورد تخریب و تصرف قرار گرفته که برای پرونده قضایی تشکیل شده است.

امیر ثقلینی اضافه کرد: اطلاعیه هایی با مضامین پیشگیری از زمین خواری، ممنوعیت خرید و فروش بدون اخذ استعلام از منابع طبیعی، تخریب و تصرف عدوانی در مراتع و روستاها، ممنوعیت ورود دام غیر مجاز به عرصه های مرتعی شهرستان، ممنوعیت حمل و بهره برداری از درختان بدون مجوز حمل و بهره برداری می باشد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: هرگونه خرید و فروش اراضی ملی خارج از محدوده شهر بدون استعلام منابع طبیعی ممنوع بوده و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت می گیرد.

رییس اداره راه و شهرسازی بروجرد از برطرف تصرف پنج هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی این شهرستان خبرداد و گفت: 6پرونده تصرف اراضی ملی و دولتی این شهرستان که در سالجاری در دست آنالیز است.

احمد پارسا تاکید نمود: خرید و فروش اراضی ملی و دولتی واقع در محدوده شهر که در حاکمیت دولت هستند جرم بوده و در صورتی که معامله ای در زمینه خرید و فروش این اراضی صورت گیرد باطل و مشمول فروش مال غیر خواهد شد.

رییس اداره راه و شهرسازی بروجرد گفت: تعاونیهای مسکن باید در واگذاری زمین به متقاضیان از صحت غیر دولتی و ملی نبودن اراضی اطمینان داشته باشند تا مسئله ای برای تعاونی و مردم ایجاد نگردد.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد از همه مردم خواست قبل از هر گونه اقدام در مورد خرید زمین و ملک ابتدا استعلام لازم از بخش املاک و حقوقی اداره راه و شهرسازی بعمل آورند تا در دام افراد سودجو گرفتار نشوند.

پارسا با اشاره به اینکه مردم می توانند در راستای برطرف تصرف اراضی ملی راه و شهرسازی را کمک کنند، تاکید نمود: مردم می توانند هر گونه تصرف و تعرض به اراضی ملی در محدوده و حریم شهر را به اداره راه و شهرسازی شهرستان ها اطلاع دهند.

شهرستان بروجرد دارای 96 هزار هکتار اراضی ملی است که بیشتر مرتع می باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1295

به "خبرنگاران ساخت و سازهایی که طبیعت را ویران می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ساخت و سازهایی که طبیعت را ویران می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید