خبرنگاران پزشک متخصص: ایمنی بهبود یافتگان کرونا پایدار نیست

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، اصفهان- خبرنگاران- عضو هیات علمی گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شواهد موجود نشان می دهد که بهبودیافتگان کرونا، ایمنی همیشگی نسبت به این بیماری پیدا نمی نمایند و احتمال ابتلای مجدد آنها به کووید- 19 وجود دارد.

خبرنگاران پزشک متخصص: ایمنی بهبود یافتگان کرونا پایدار نیست

فرزین خوروش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: مواردی در بین بیماران مبتلا به کرونا مشاهده شد که بار اول به آن مبتلا شدند و آزمایش مولکولی و پی سی آر (PCR) آنها مثبت بود اما مجدد و بعد از چند ماه به همین بیماری مبتلا و تست کرونای آنها مثبت شد.

وی اظهارداشت: این موضوع نشان می دهد که یا ایمنی به بیماری کووید 19، پایدار نیست و فرد بعد از یک بار ابتلا، ایمنی همیشگی به آن پیدا نمی کند یا اینکه سویه های مختلفی از ویروس وجود دارد که منجر به چند بار ابتلا شده و یا ویروس در حال جهش است و فرد به ویروس با تغییر ژنتیکی مبتلا شده که با ویروس اولی متفاوت است.

سویه به سلول هایی گفته می گردد که با سویه های دیگر کمتر از 12 درصد تفاوت ژنتیکی داشته باشد.

این پزشک متخصص اعلام کرد: سطح پادتن (آنتی بادی) از نوع IgG در افرادی که بدون علامت یا با علامت کمتر به کرونا مبتلا شدند پایین تر از افرادی است که با علامت بیشتر مبتلا شدند و همچنین در بعضی موارد سطح آنتی بادی در افرادی که قبل مبتلا شدند با گذشت زمان در خون آنها کاهش می یابد.

پادتن موادی است که در بدن انسان هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید 19 ایجاد می گردد؛ آنتی بادی IgM در اوایل عفونت و آنتی بادی IgG دیرتر و پس از بهبودی در بدن ظاهر می گردد.

خوروش گفت: ما در زمان حاضر نمی توانیم به عدم ابتلای مجدد افرادی که قبلا به بیماری کووید 19 مبتلا شدند اطمینان داشته باشیم و به طور جدی به مردم بویژه کادر درمان که از عدم ابتلای مجدد خود اطمینان دارند تاکید می کنیم که احتمال ابتلای مجدد به بیماری کرونا وجود دارد.

وی اضافه نمود: بهبود یافتگان از کرونا باید اقدام های حفاظتی مثل زدن ماسک و شستن و ضدعفونی کردن دست که برای افراد عادی توصیه می گردد را مانند افرادی که ایمن نیستند رعایت نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه احتمال شدیدتر بودن بیماری برای افرادی که مجدد به کرونا مبتلا شدند هم وجود دارد، توضیح داد: موضوع نداشتن ایمنی و مصونیت در برابر بیماری کرونا در فراوری واکسن ضد ویروس کووید 19 چالش اساسی ایجاد و امید به فراوری واکسن مطمئن که سطح ایمنی ضد ویروس را به صورت قاطع بالا ببرد، کم نموده است.

خوروش با اشاره به اینکه با توجه به شرایط گفته شده از بهبود یافتگان از کرونا خواسته می گردد تا یک تا 2 ماه پس از بهبودی برای اهدای پلاسما اقدام نمایند، اضافه نمود: زیرا بعد از آن ممکن است سطح آنتی بادی پلاسما کاهش یابد و نتوان از آن به عنوان دهنده مفید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه جای نگرانی برای پایین آمدن سطح ایمنی بدن پس از اهدای پلاسما وجود ندارد، تاکید نمود: افرادی که از بیماری کووید 19 نجات پیدا کردند یک ماه بعد از بهبودی می توانند برای نجات جان بیمار دیگر با مراجعه به سازمان انتقال خون با اهدای پلاسمای خود در این امر خیرخواهانه شرکت نمایند.

در بدن افراد بهبودیافته از بیماری کرونا، آنتی بادی برای درمان بیماری وجود دارد که با اهدای پلاسمای خون خود می توانند جان افراد مبتلا به کرونا در شرایط حاد را نجات دهند.

بنابر آمار رسمی تا کنون دست کم 300 هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و بیش از 16 هزار نفر بر اثر آن فوت کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1137

به "خبرنگاران پزشک متخصص: ایمنی بهبود یافتگان کرونا پایدار نیست" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران پزشک متخصص: ایمنی بهبود یافتگان کرونا پایدار نیست" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پزشک متخصص: ایمنی بهبود یافتگان کرونا پایدار نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید