خشکسالی یکی از عوامل مهم تهدید حیات وحش خراسان رضوی است

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، به گزارش خبرنگاران، تورج همتی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در محل اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد:در حالیکه میانگین بارندگی سالانه در کشور 241 میلیمتر است خراسان رضوی در سال زراعی گذشته تنها 121 میلی متر بارندگی داشته که نسبت به دوره آماری بلند مدت10 درصد و نسبت به سال قبل 18 درصد کمتر شده و به همین دلیل در شرایط فعلی خشکسالی یکی از مهم ترین تهدیدات برای طبیعت و حیات وحش استان به شمار می رود.

خشکسالی یکی از عوامل مهم تهدید حیات وحش خراسان رضوی است

وی اضافه کرد:تداوم خشکسالی موجب تخریب بسیار شدید مراتع بواسطه کاهش بسیار رویش گیاهان و در نتیجه،کمبود منابع غذایی حیات وحش استان شده و این محدودیت بر جمعیت وحوش تاثیرگذار بوده است و چرای مضاعف دامی که تقریبا سه برابر ظرفیت مراتع استان است این پدیده را تشدید نموده و خشکسالی را به یک بحران پایدار زیست محیطی مبدل نموده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی توضیح داد: در راستای تعدیل اثرات سوء خشکسالی بر زیستمندان مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ، اقداماتی اجرا شده که از آن جمله می توان به لایروبی و مرمت تمامی قنوات موجود درمناطق، احداث قریب 350 باب آبشخور و 50 حوض انبار از سوی محیط بانان اشاره نمود.

همتی گفت: محیط بانی های استان به تجهیزات اطفای حریق شامل آتش کوب، ماشین آتش نشانی، موتورپمپ وکپسول مجهز شده اند و 183 تانکر ذخیره آب ثابت،18 تانکر سیار و 14 عدد تلمبه بادی در مناطق استقرار یافته و علاوه بر آن 10 محیط بانی به خودرو تراکتور تجهیز شده اند.

وی توضیح داد:عمده خسارت وارده خشکسالی به گونه های جانوری شامل کاهش تنوع گونه ای و تخریب زیستگاه،کوچ و مهاجرت بی رویه حیات وحش، افزایش بیماری و تنش در گونه های در معرض خطر و کاهش باروری و انقراض محلی بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد:جوامع گیاهی نیز از آسیب های حاصله درامان نبوده و این پدیده علاوه بر کاهش تنوع گونه ای گیاهان، خسارت به کمربندهای سبز ، هجوم آفات گیاهی و افزایش شدت و تعدد آتش سوزی در مناطق را موجب شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 158

به "خشکسالی یکی از عوامل مهم تهدید حیات وحش خراسان رضوی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی یکی از عوامل مهم تهدید حیات وحش خراسان رضوی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید