دهیاران خراسان شمالی به شناسایی مناطق بوم گردی و توسعه اشتغال پایدار در روستاها یاری نمایند

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به وجود تنوع قومیت ها و جمعیت عشایری در استان گفت: دهیاران می توانند به شناسایی فضاهای بکر برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی و توسعه اشتغال و درآمد پایدار روستایی یاری نمایند.

دهیاران خراسان شمالی به شناسایی مناطق بوم گردی و توسعه اشتغال پایدار در روستاها یاری نمایند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی استان روز گذشته یکشنبه 29 مهر 97 در همایش روز ملی روستا و عشایر، اولویت اول کنونی استان را گردشگری خاطرنشان کرد و گفت: در این شرایط راهی جز توجه به گردشگری برای جایگزین کردن با نفت و ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی نداریم.

یزدان پناه با تأکید بر اهمیت صنایع دستی و میراث فرهنگی، اضافه کرد: برخی روستاهای استان قابلیت فراوانی در این دو حوزه دارند ولی اقامتگاه بوم گردی هنوز در آن ها ایجاد نشده است.

او توضیح داد: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ماست بنابراین با توجه به اینکه اکنون تنها 33 نفر در یگان حفاظت میراث فرهنگی فعالیت دارند و نمی توانند به شایستگی از آثار تاریخی محافظت نمایند، احتیاجمند یاری و همکاری مردم و اهالی روستاها هستیم.

او با تأکید بر فرهنگ سازی در این رابطه، گفت: صنعت گران متعددی در روستاها پراکنده هستند که می توان با اطلاع رسانی، از ظرفیت آن ها بهترین بهره برداری را کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار کرد: دبیرخانه ای در این اداره کل تشکیل شده و تا انتها آبان ماه سال آینده 100 رویداد را تعریف نموده و با حمایت های مادی و معنوی در کوشش برای اجرای رویدادهای مختلف فرهنگی برای جذب گردشگر هستیم.

یزدان پناه از دهیاران خواست در حوزه روستاهای زیرپوشش برنامه های مشخصی برای معرفی روستا و ایجاد نشاط اجتماعی داشته باشند و به این دبیرخانه اعلام نمایند.

توسعه گردشگری و صنایع دستی راه چاره مقابله با مسائل کم آبی است

همچنین رضا رجب زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در این مراسم گفت: توسعه گردشگری و صنایع دستی راه چاره، برون رفت از مسائل کم آبی استان است.

رجب زاده با اشاره به اینکه اقتصاد بدون وابستگی به آب مسائل کمتری را در بر دارد، اظهار کرد: شاهد هستیم کم آبی چگونه زندگی روستاییان را که امرار و معاش آنان وابسته به کشاورزی بود، دچار مشکل کرد.

رجب زاده اضافه کرد: با وجود اینکه روستاها نسبت به سال های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته اند اما مشکل کم آبی درد بسیاری از روستاییان را رفع ننموده است.

او توضیح داد: بنابراین اقتصادی که بر پایه آب نباشد و کشاورزی که احتیاج آبی کمی دارد، کمتر با مشکل روبرو می نماید.

او بیان نمود: کم آبی تنها به علت کاهش بارندگی نیست بلکه سوء مدیریت ها نیز در این امر تأثیرگذار است، بنابراین ضرورت دارد آموزش های لازم به روستاییان داده گردد.

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی عنوان نمود: مردم بدانند چنانچه در مصرف آب صرفه جویی ننمایند، شاید دیگر در زندگی خود پرآبی را نبینند.

رجب زاده در ادامه به ظرفیت ویژه آب و هوایی و گردشگری خراسان شمالی اشاره نمود و گفت: متأسفانه با وجود اینکه در تابستان روزانه پنج هزار نفر به آب گرم ایوب مراجعه داشته اند اما از موقعیت این مکان بهره درستی برده نشد.

او آب گرم ایوب را یکی از محور اشتغال زایی استان دانست و اظهار کرد: برنامه ریزی و مدیریت درست، مشکل اشتغال زایی را تا شعاع چند کیلومتری آب گرم ایوب رفع خواهد نمود.

او اضافه کرد: 370 هزار نفر در 700 روستای خراسان شمالی زندگی می نمایند که این رقم 45 درصد جمعیت کل استان را تشکیل داده، بنابراین روستا می تواند محور اشتغال خراسان شمالی باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی تأکید کرد: چنانچه برنامه ریزی دقیقی برای اشتغال روستاها انجام نگردد، قطعاً این جمعیت در آینده تهدیدی برای استان خواهند بود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 اسفند 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 78

به "دهیاران خراسان شمالی به شناسایی مناطق بوم گردی و توسعه اشتغال پایدار در روستاها یاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهیاران خراسان شمالی به شناسایی مناطق بوم گردی و توسعه اشتغال پایدار در روستاها یاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید