سومین روز اعتراضات خیابانی علیه کودتا در میانمار

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، هزاران معترض مخالف کودتا امروز دوشنبه بنا به اعلام شاهدان برای سومین روز متوالی در شهرهای سراسر میانمار علیه اقدام یک هفته پیش ارتش این کشور در برکنار کردن و بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر منتخب میانمار، تظاهرات کردند.

سومین روز اعتراضات خیابانی علیه کودتا در میانمار

به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمان کودتای دوشنبه گذشته در میانمار که محکومیت بین المللی گسترده ای را در پی داشت، درخواستها برای پیوستن به اعتراضات و حمایت از کمپین نافرمانی مدنی در این کشور بلندتر و سازمان یافته تر شده اند.

به همین دلیل صدها معترض ضد کودتا در شهر یانگون، بزرگترین شهر میانمار علیه کودتای یک هفته پیش تظاهرات و راهپیمایی کردند.

همچنین یک گروه از راهبهای بودایی با لباس زعفرانی رنگ همراه با کارگران و دانشجویان معترض، پیشتاز اعتراضات بودند. آنها پرچمهای چند رنگ بودایی را به همراه بنرهای قرمز به رنگ حزب سوچی موسوم به لیگ ملی برای دموکراسی به اهتزاز درآوردند.

تعداد زیادی از معترضان لباس مشکی پوشیده بودند. روی یکی از علامتهای آنها نوشته شده بود: رهبران ما را آزاد کنید، به آرای ما احترام بگذارید، کودتای نظامی را رد کنید. روی علامتهای دیگری نیز نوشته شده بود: دموکراسی را نجات دهید و به دیکتاتوری نه بگویید.

اعتراضات روز یکشنبه در میانمار بزرگترین اعتراضات راه افتاده در این کشور از زمان به اصطلاح انقلاب زعفرانی تحت رهبری راهبان بودایی در سال 2007 که به اجرای اصلاحات دموکراتیک یاری کرد محسوب می شد؛ اصلاحاتی که کودتای اول فوریه باعث سرنگونی آنها شد.

هزاران تن در شهر ساحلی داوی، در جنوب شرق، و در مرکز ایالت کاچین در دوردست شمالی، در حالی که کاملا سیاهپوش بودند راهپیمایی کردند.

تا کنون تجمعات اعتراضی برگزار شده در میانمار بر خلاف سرکوب های خونین اتفاق افتاده در جریان اعتراضات گسترده سابق در سالهای 1988 و 2007، به شکل آرام برگزار شده است. گزارش شد که یک کاروان از خودروهای ارتش میانمار اواخر روز یکشنبه در حال ورود به یانگون دیده شده که این نگرانی ها در مورد تغییر شرایط را افزایش داد.

دولت میانمار قطعی یک روزه اینترنت را که باعث خشم بیشتر در این کشور نگران از بازگشت به انزوا و فقری حتی بیشتر از زمان قبل از آغاز گذار به دموکراسی در سال 2011 شد، برداشت.

دو فعال معترض میانماری با نامهای مائونگ سائونگخا و تت سوه وین در فیسبوک نوشتند که پلیس به دنبال تعقیب آنها در خانه هایشان بوده اما آنها در خانه حضور نداشته و هنوز آزاد هستند. علاوه بر اعتراضات خیابانی، یک کمپین نافرمانی مدنی نیز در میانمار ابتدا از سوی پزشکان و در ادامه با پیوستن معلمان و دیگر کارمندان دولت آغاز شده است.

مین کو ناینگ، یک فعال و معترض حرفه ای تظاهرات سال 1988 که نخستین بار باعث برجسته شدن سوچی شد، اظهار کرد: ما از کارمندان دولت در همه سازمانها می خواهیم از روز دوشنبه سر کار حاضر نشوند.

سوچی در سال 1991 از بابت اجرای کمپین حمایت از دموکراسی و گذراندن حدود 15 سال تحت حبس خانگی در طی چند دهه مبارزه برای انتها دادن به تقریبا نیم قرن حکومت ارتش، جایزه صلح نوبل را برد. سوچی 75 ساله از زمانی که مین آئونگ هلاینگ، رئیس ارتش میانمار در نخستین ساعات اول فوریه قدرت را تصاحب کرد در بازداشت و قطع ارتباط به سر برده است.

او با اتهام وارد کردن غیرقانونی شش بی سیم روبرو شده و تا 15 فوریه برای تحقیقات در بازداشت پلیس نگهداری می گردد. وکیل او گفته که اجازه دیدن او را پیدا نکرده است.

شورای امنیت سازمان ملل چند روز پیش خواستار آزادی سوچی و دیگر بازداشتی ها در میانمار شده و آمریکا نیز تحریمهای هدفمند علیه میانمار را در نظر دارد.

توماس اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار در توئیتر نوشت: معترضان در میانمار با گسترش اقدامات در سراسر این کشور به الهام بخشیدن به دنیا ادامه می دهند. میانمار در حال برخاستن برای آزاد کردن همه کسانی که بازداشت شده اند و رد دیکتاتوری ارتش یک بار برای همواره است. ما با شما هستیم.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1482

به "سومین روز اعتراضات خیابانی علیه کودتا در میانمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین روز اعتراضات خیابانی علیه کودتا در میانمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید