عملیات بازار باز به اقتصاد ایران یاری می نماید؟

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته رسماً از اجرایی شدن عملیات بازار باز اطلاع داد. به گفته عبدالناصر همتی سیاست های پولی چیزی جز اجرای عملیات بازار باز بانکی نیست، در گذشته برای بانک مرکزی کل های پولی مهم بود که البته هم اکنون هم این مسئله مهم است، اما بانک مرکزی به دنبال آن است که کل های پولی را به وسیله عملیات بازار باز کنترل کند.

عملیات بازار باز به اقتصاد ایران یاری می نماید؟

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی بروشور سه لت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

بانک مرکزی پیش ازاین گفته بود که اجرای این طرح موجب کنترل نرخ تورم، ساماندهی اضافه برداشت بانک ها، تنظیم چارچوب معین برای اعطای اعتبار به بانک ها و مؤسسات اعتباری، اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ های سود می گردد.

پس از اعلام این خبر، اظهارنظرهای متفاوتی از سوی صاحب نظران ارائه شد. فعالان حوزه بانکی تأکید می نمایند که هرچند این عملیات زمان بر است و در درازمدت پایه های اقتصاد ایران را تقویت می نماید و نمی توان انتظار تحولات ناگهانی و کوتاه مدت از آن داشت، بااین حال این مسیری است که دیر یا زود اقتصاد ایران باید آن را طی کند.

طهماسب مظاهری، اقتصاددان و رئیس اسبق بانک مرکزی، هفته گذشته در همایش شکل دهی آینده سیاست گذاری پولی و بانکی که در اتاق ایران برگزار گردید، درباره عملیات بازار باز گفت: این طرح برای اینکه نشان دهد طرح تحول زایی است و می تواند مسائل بانک را حل نماید، دو سه ماده را در نظر گرفته اما مسائل را حل نمی نماید و آخرین رمق نظام بانکی را هم می گیرد؛ اگر جمع بندی ما این باشد که در آینده اقتصاد کشور، احتیاجی به بانک نداریم، این طرح تحول کارایی لازم را خواهد داشت.

به باور او، عملیات بازار باز بانکی نه تنها قادر به ایجاد تحول مثبتی در نظام بانکی نیست بلکه می تواند زمینه ساز چالش های جدیدی گردد.

بااین حال سید حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ضمن تأکید بر اینکه اجرای این عملیات با توجه به اصولی بودن آن منجر به ایجاد تأثیرهای مثبت بر فضای اقتصادی خواهد شد، تأکید می نماید: اجرای عملیات بازار باز گامی در راستای خروج بانک های از بنگاه داری است.

سلیمی تصریح می نماید: زمانی که اوراق در اختیار بانک ها قرار می گیرد، نظارت بر خریدوفروش هم به وسیله بانک مرکزی انجام می گردد که در این صورت می توان شاهد تنظیم تورم بود. او در همین زمینه تأکید می نماید که نباید تصور کنیم که اجرای عملیات بازار باز منجر به مهار تورم می گردد؛ چراکه تورم زایی امری پیچیده است.

شروط پیروزیت عملیات بازار باز

همان طور که رئیس کل بانک مرکزی و موافقان عملیات بازار باز تأکید دارند، هدف اصلی بازار باز کنترل تورم محسوب می گردد و درواقع سیاست هدف گذاری تورم است. هدفی که به گفته بعضی از کارشناسان بانکی در صورت رعایت بعضی شروط شدنی خواهد بود.

در همین زمینه کامران ندری، کارشناس مسائل پولی و بانکی تأکید دارد: چارچوب نوین سیاست گذاری باهدف کنترل نرخ تورم، پایه گذاری شده است بنابراین برای اجرای آن احتیاج به از بین رفتن ناترازی و کسری بودجه است که در این خصوص استقلال بانک مرکزی در بسیار مهم است بنابراین احتیاج به اوراق دولتی به اندازه کافی داریم و برای رسیدن به نتیجه مطلوب احتیاج به برنامه ریزی و تقویت است.

به باور ندری، عملیات بازار باز، گام اول بانک مرکزی است که اگر این نگاه بانک مرکزی به تدریج اصلاح گردد و متوجه این نکته باشد که با خلق پول و وابستگی به درآمد نفتی نمی گردد، مشکل اقتصاد را حل می نماید و می تواند در ادامه راه پیروز گردد.

شرط پیروزیت عملیات بازار باز؛ خرید اوراق بدهی موجود به جای اوراق بدهی بانک ها

محسن حاجی بابا رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران نیز در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان اینکه توضیحات مبسوطی از سوی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه عملیات بازار باز قرار است چگونه باشد، داده نشده است، گفت: تا به امروز که دو بار بانک مرکزی وارد این عملیات شده است، اقدام به خرید اوراق بدهی بانک ها نموده است نه اوراق بدهی موجود در بازار؛ پس این اقدام عملاً کمکی به بازار نمی نماید که ما انتظار داشته باشیم تورم مهار گردد؛ چراکه شبکه بانکی است که تحت این عملیات متأثر می گردد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران زمان اجرایی شدن عملیات بازار باز را یکی دیگر از مهم ترین مؤلفه های پیروزیت عملیات بازار باز دانست و در همین زمینه گفت: این طور نیست که بازار باز در هرزمانی امکان اجرایی شدن داشته باشد. بهتر بود که بانک مرکزی در گزارشی از تجربه کشورهایی که این عملیات را به طور پیروزیت آمیز اجرا نموده بودند، معین می کرد که تحت چه شرایط اقتصادی و اقتصادی این کار انجام شده تا تجزیه وتحلیل مربوط به اجراشدن این عملیات در ایران هم راحت تر صورت گیرد.

مهار تورم تنها با یک ابزار محقق نمی گردد

حاجی بابا همچنین با اشاره به سیاست هدف گذاری تورم که از سوی بانک مرکزی به عنوان هدف اصلی عملیات بازار باز اعلام شده است، تأکید می نماید: اقتصاد مقوله چندوجهی است و اگر الزامات پیروزیت این مقوله را هم زمان انجام ندهیم، هر عملیاتی می تواند در مقطع زمانی کوتاه مفید واقع گردد اما پس از مدتی به ضد خود تبدیل گردد؛ بنابراین اگر قرار است که تورم کنترل گردد باید اقداماتی را در راستای هم و حساب شده انجام دهیم. اینکه فرض کنیم که فقط با اجرای عملیات بازار باز یا جذب سپرده ها با سود 20 درصد می توانیم تورم را کنترل کنیم، عملاً به رکود دامن می زنیم. همان طور که از سال 92 به بعد باهدف گذاری کنترل تورم، دولت نرخ سود سپرده ها را بالا برد و همین امر منجر به کاهش نرخ سرمایه گذاری شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 711

به "عملیات بازار باز به اقتصاد ایران یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات بازار باز به اقتصاد ایران یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید