مالیات بر ارزش افزوده، برنج را گران می نماید؟

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، رئیس اتحادیه خوار و بار و آجیل فروش اصفهان گفت: برنج های وارداتی و بعلاوه بخشی از حبوبات مورد احتیاج بازار که وارداتی هستند مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند که به اندازه همین 9 درصد از قدرت خرید مردم نیز کاسته می گردد.

مالیات بر ارزش افزوده، برنج را گران می نماید؟

به گزارش ایسنا، مصطفی بحق درباره اجرای قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده از بعضی کالا های اساسی از جمله برنج، اظهار کرد: اجرای این قانون تنها موجب افزایش قیمت 9 درصدی برنج می گردد.

وی افزود: زمانی که واردکننده برنج ارز نیمایی را برای واردات این محصول دریافت می نماید، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به قیمت این محصول اضافه می گردد.

رئیس اتحادیه خوار و بار و آجیل فروش اصفهان بعلاوه افزود: با توجه به وارداتی بودن حبوبات، مالیات بر ارزش افزوده نیز مشمول این محصول خواهد شد.

وی تأکید کرد: قدرت خرید مردم نیز به مقدار همان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده مشمول این محصول، کمتر خواهد شد.

بحق گفت: به طور معمول هر مقدار که قیمت یک کالایی افزایش می یابد، قدرت خرید مردم نیز به همان نسبت کمتر می گردد و مردم ناچارند مدل خرید خود را تغییر دهند.

وی با اشاره به قیمت انواع برنج در بازار اصفهان، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج ایرانی بین 45 تا 70 هزار تومان و برنج خارجی نیز بین 21 تا 30 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه خوار و بار و آجیل فروش اصفهان گفت: با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد بر قیمت برنج های وارداتی اضافه می گردد، البته این مالیات از واردکننده گرفته می گردد و او نیز این مالیات را به قیمت فروش خود اضافه می نماید.

وی درباره بعضی پیش بینی ها نسبت به افزایش دوباره قیمت برنج، گفت: تا سرانجام سال دیگر برنج گران نمی گردد، چراکه بازار دیگر کشش قیمت بالاتر را ندارد.

بحق به بازار حبوبات نیز اشاره نمود و گفت: در حال حاضر عدس، بخشی از نخود هایی که لپه از آن ها فراوری می گردد و بعلاوه لوبیا چیتی وارد کشور می گردد که این محصولات نیز مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می گردد.

وی بعلاوه درباره شوک روانی حذف ارز ترجیحی نیز، گفت: ارز ترجیحی حدود دو سالی است که از کالا های اساسی حذف شده و این محصول با ارز نیمایی وارد کشور می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1951

به "مالیات بر ارزش افزوده، برنج را گران می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات بر ارزش افزوده، برنج را گران می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید