متهم فساد اقتصادی: اتهامات را قبول ندارم

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی صبح امروز (یکشنبه) در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار گردید.

متهم فساد اقتصادی: اتهامات را قبول ندارم

به گزارش خبرنگاران، در این جلسه که به ریاست قاضی صلواتی و با حضور متهم حمید باقری درمنی، وکلای وی، شکات پرونده برگزار گردید، قاضی صلواتی از متهم ردیف اول خواست تا ضمن حضور در صندلی خود را معرفی کند.

در ادامه متهم با حضور در صندلی گفت: حمید باقری درمنی فرزند محمدباقر متولد 1348 فراورینماینده و متاهل هستم.

قاضی اظهار کرد: اتهامات شما براساس کیفرخواست صادره دایر بر فساد فی الارض، کلاهبرداری از طریق شرکت های نفتی به مبلغ 322 میلیون دلار، مشارکت در کلاهبرداری با شبکه چندنفری به مبلغ 41 میلیارد و 500 میلیون تومان، 9 میلیارد تومان از حساب گردشگری، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت سامان مجد به مبلغ 57 میلیارد و 271 میلیون تومان، کلاهبرداری از صرافی اقتصاد نوین به مبلغ 70 میلیارد و 402 میلیون تومان، توهین به کارمندان دولت و پرداخت 15 هزار دلار رشوه به آنان دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم گفت: تمام اتهامات وارده را قبول ندارم و دفاعیات خود را بیان می کنم.

در ادامه متهم به ارابه دفاعیات خود پرداخت و گفت: بنده به اساس اتهامات وارده اعتراض خود را اعلام می کنم. یکی از اتهامات افساد فی الارض است که ایرادات کلی دارد در حالی که برخلاف آنچه در قانون افساد فی الارض تعریف گردیده در پرونده من شاکی شرکت خصوصی است که تضامین لازم را هم دارد و اتهامات اینجانب گسترده نیست.

وی اضافه نمود: علاوه بر این قانون مورد استناد در کیفرخواست مصوب سال 92 است در حالی که قراردادهای اینجانب پیش از سال 92 بوده و در اینجا قانون عطف به ماسبق نمی گردد.

متهم اضافه نمود: بر اساس رأی وحدت رویه 571 دیوان عالی کشور اگر دادگاه تشخیص دهد اتهام اخلال در نظام به کسی وارد گردیده اما ارکان بزه و برهم زدن امنیت حادث نگردیده است، اتهام افساد فی الارض وارد نیست.

متهم ادامه داد: با توجه به موارد گفته گردیده مرجع رسیدگی نماینده به اتهامات این جانب دادگاه عمومی است و نه دادگاه انقلاب در حالی که در قسمتی از اتهام افساد فی الارض که به بدهی های این جانب اشاره گردیده که برخی از این بدهی ها پیش از این پرداخت گردیده و برای مثال در پرونده بانک ملی حکم اینجانب اجرا گردیده است.

وی با اشاره به اتهام خرید 325 هزار تن قیر از شرکت نفت جی گفت: مقادیر اعلام گردیده مربوط به 6 شرکت است و از این 6 شرکت که به صورت اعتباری و نقدی قیر خریده اند تنها دو شرکت را می شناسم.

متهم اظهار کرد: باقی شرکت ها را اینجانب نه می شناسم و نه طرف حساب آنها بوده ام.

متهم در ادامه گفت: مبالغی از پول هایی که به شرکت ها واریز گردیده به حساب مدیران شرکت نفت جی واریز گردیده است.

متهم گفت: هیچ گونه جعل و جرمی در این حساب ها وجود نداشته و فقط اختلاب حساب بوده است. اینکه اینجانب کارمند خود را مدیر شرکت نموده ام، قانونگذار برای آن جرم معین ننموده است.

متهم در ادامه اظهار کرد: اختلافات 6 شرکت خریدار با شرکت نفت جی جمعاً مبلغ 52 میلیارد تومان اعلام گردیده در حالی که کارشناسی آن توسط خود شرکت نفت جی انجام گردیده و با کارشناسی زمان معامله اختلاف دارد و یک ملک در وردآورد و ملکی در نسیم شهر هم محاسبه نگردیده است در حالی که در سال 90 این املاک در اختیار شرکت نفت جی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: ملک نسیم شهر 29 میلیارد تومان و قطعات ملک وردآورد 40 میلیارد تومان ارزش دارد اما معین نیست شرکت نفت جی به غیر از وصول مطالبات به دنبال چه هدفی است.

متهم در ادامه گفت: پالایشگاهی در بوشهر با فراوری روزانه 1000 تن گازوئیل در سال 1390 به آقای جزایری پیشنهاد داده گردیده است که آقای جزایری با ارساد تیمی از کارخانا بازدید کردند و وز بعد از چند روز تماس گرفتند و گفتند پالایشگاا قابل اجاره می باشد.

باقری درمنی اظهار کرد: شرکت فجر گستر قرار بود 175 تن قیر را 5 ماهه بگیرد و به جای مبلغ رهن دریافت کند.

وی اظهار کرد: کل قیرهایی کا به شرکت فجر داده گردیده 84 هزار تن بوده است.

باقری درمنی گفت: آقای فیروزبخت اظهار به دریافت رشوه از آقای جزایری می نماید.

وی اضافه نمود: مدارک تمام ضمانتنامه های تتظیم شدا وجود دارد. هر پرونده ای وجود داشت آقاز بازپرس اتهام مشارکت من را هم به آن اضافه نموده است.

وی در خصوص اتهام شرکت نفت جی گفت: تمام اقدامات توسط آقای جزایری انجم گردیده است و حتی ریالی به اینجانب داده نگردیده است. و در خصوص شکوه آبیدر نیز دخالتی در ارایه ضمانتنامه ها نداشتم.

متهم اضافه نمود: بر اساس کیفرخواست 76 هزار تن قیر به آقای جزایری داده گردیده است.

در ادامه جلسه وکیل شرکت نفت جی گفت: متوجه گردیده ام که محل تامین وجه پالایشگاه از محل تامین قیرهایی بوده که ما تحویل گرفتیم.

وی اضافه نمود: آقای باقری ادعا دارند که تمام ضمانت نامه هایی که توسط شرکت جی صادر گردیده توسط آقای جزایری صادر گردیده در صورتی که مسایل مالی همه بر عهده آقای باقری بوده و ایشان مدیریت می کردند و در دفتر بلوار علیخانی تردد داشتند.

وکیل شرکت جی گفت: در رابطه با همه املاکی که متهم اعلام می نمایند تحویل دادند، بحث مطرح در این رابطه این است که این املاک کارشناسی با قیمت بالا گردیده است و کارشناس نظر داد و گفتا که این املاک 42 میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه نمود: بعد از دو و نیم سال که کارشناسی گردیده بود املاک را 52 میلیارد خاطرنشان کرد کا بعدها معین شد این املاک ارزشی به این مبلغ نداشته است.

وکیل شرکت نفت جی گفت: طلب ما 128 هزار تن بوده که هنوز این میزان در این 6 شرکت تصفیه نگردیده است.

وی گفت: مقدار قیری هم که می بردند در تاریخ تحویل قیرها از تاریخ 12/ 5 تا 13/ 7 حدو 68 هزارو 400 تن توسط آقای جزایری به وکالت از شرکت فجر گستر برده می گردد و پول آن پرداخت نمی گردد.

وی گفت: آقای مجید باقری برادر متهم از همین پول ها می روند و شرکت پرنده آبی را می خرد و نکته اینجاست که شرکت پرنده آبی با پالایشگاه آبی متفاوت است. آقایان شرکت پرنده آبی را می خرند و عملا مالک پالایشگاه هم می شوند.

وی اضافه نمود: بنا بر تحقیقات در پرونده دفتری در یک برج برای فیروزبخت می خرند تا در آنجا مستقر گردد.

وکیل شرکت نفت جی گفت: زمانی که بحث شکایت آقای باقری مطرح شد گفتیم که بیایید و بدهی تان را بپردازید و بعد از کوشش ما فقط توانستیم 38 میلیارد زمین های وردآورد را بگیریم.

وی اضافه نمود: آقای فیروزبخت از شرکای جرم بوده است.

در ادامه جلسه حمید باقری درمنی در جارگاه حضور یافت و در پاسخ به اظهارات وکیل شرکت نفت جی گفت: هیچ کدام از حرف های وکیل محترم با سند و مستند نیست. بابت تمام قراردادها چک و وثیقه وجود داشته است.

وی اضافه نمود: من در هیچ یک از صحبت هایم نگفتم با آقای نصیری آشنا نیستم. من کی گفتم آقای نصیری را نمی شناسم. اینکه من با کسی مراوده و سلام علیک دارم که دلیل مجرم بودن نیست.

متهم در ادامه اظهار کرد: شما به شرکتی که با جزایری بسته بودید جنس و بار دهدید حالا حمید بایری چرا باید جواب دهد؟در ادامه قاضی جلسه از متهم پرسید که ارزش پالایشگاه جی چقدر بوده که متهم پاسخ داد: همان زمان هم 140 یا 150 میلیارد تومان می ارزید.

در این لحظه وکیل شرکت نفت جی گفت: شما آن زمان قسمت عمده ای از شرکت نفت جی را خریدید.

متهم گفت: من کی خریدم؟ آن زمان هم که ما خریدیم 100 میلیارد برآورد گردیده بود.

متهم اضافه نمود: کارشناسی شما در برج یک سال 92 بوده است. آیا کارشناسی به این شکل است که تیرآهن، آجر و... غیر آن چقدر است؟ این کار تخصصی است.

وی خطاب به قاضی گفت: شما نمونه این پالایشگاه را در سراسر ایران نمی بینید. این پالایشگاه مدرنترین پالایشگاه بود.

در سرانجام، قاضی ضمن اعلام ختم جلسه ادامه آن را به فردا دوشنبه راس ساعت 10 موکول کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 29

به "متهم فساد اقتصادی: اتهامات را قبول ندارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متهم فساد اقتصادی: اتهامات را قبول ندارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید