معاون وزیر بهداشت: می خواهیم ایدز را بشناسانیم می گویند می خواهند فحشا را ترویج نمایند

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، معاون وزیر بهداشت می گوید مشکل اصلی در کشور برای مهار ایدز نگاه غلط در حوزه اطلاع رسانی درباره این بیماری است و هر وقت می خواهیم به مردم آموزش بدهیم یا تصمیمی در این زمینه بگیریم می گویند می خواهند فحشا را ترویج نمایند.

معاون وزیر بهداشت: می خواهیم ایدز را بشناسانیم می گویند می خواهند فحشا را ترویج نمایند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا روز شنبه 9 آذر در همایش روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت گفت: نگذاشته اند اطلاع رسانی درباره ایدز را در کشور به درستی انجام دهیم. وظیفه شرعی و قانونی من که معاون وزیر بهداشت هستم این است که با این رویکرد غلط مبارزه کنم و این کار را انجام می دهم و پای تبعات آن هم ایستادهام هر تاوانی داشته باشد، هم میدهم. باید محدودیتهای اطلاعرسانی درباره ایدز را برداریم.

رئیسی ادامه داد: البته می دانیم ما در اروپا و آمریکا نیستیم، محدودیت های فرهنگی را درک می کنیم، اما چرا نباید با دختر و پسرمان صحبت کنیم و راه های صحیح پیشگیری از ایدز را آموزش دهیم. تناقض های عجیب و غریبی در کشور داریم تا حرف می زنیم، هیاهو می نمایند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: بهترین راه کنترل ایدز پیدا کردن فرد مبتلا و آموزش دادن به او و آغاز درمان است. با آغاز درمان دو اتفاق مهم می افتد، اول اینکه این فرد می تواند عمر طبیعی داشته باشد و به اندازه همه مردم 75 سال امید به زندگی داشته باشد و دوم اینکه دیگر ناقل نیست.

  • انتقال از راه جنسی و شیوع بیماری در زنان رو به افزایش است

به گفته دکتر رئیسی تاکنون 40 هزار و 573 فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده اند که از این تعداد 18 هزار و 938 نفر جان خود را از دست داده اند و 21 هزار و 635 نفر زنده هستند. او درباره ترکیب جنسیتی مبتلایان شرح داد: در مجموع کل مبتلایان شناسایی شده 82 درصد مرد و 18 درصد زن هستند، اما در موارد جدید و درخصوص موارد شناسایی شده سال 97 و نیمه سال جاری 69 درصد مرد و 31 درصد زن هستند و شیوع این بیماری در زنان رو به افزایش است.

رئیسی ادامه داد: موارد ابتلا به ایدز با سرنگ مشترک در کل موارد 60 درصد، انتقال جنسی در کل 22 درصد و انتقال از مادر به نوزاد 1.7 درصد است، اما در بین مبتلایان شناسایی شده سال 97 و نیمه سال جاری ابتلا با سرنگ مشترک به 31 درصد کاهش یافته و موارد انتقال جنسی به 48.6 درصد افزایش یافته و انتقال مادر به نوزاد به 2.6 درصد رسیده است.

  • استراتژی 90-90-90 و مشکل شناسایی بیماران ناشناخته

معاون بهداشتی وزیر بهداشت به استراتژی 90-90-90 توصیه شده سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با شیوع ویروس اشاره نمود: یعنی شناسایی 90 درصد مبتلایان به ویروس ایدز، آغاز درمان برای 90 درصد افراد شناسایی شده و ادامه و پیگیری درمان برای این 90 درصد شناخته شده است. در ایران در بخش اول یعنی شناسایی 90 درصد افراد مبتلا ضعیف هستیم، اما در دو مورد دیگر پیروز بوده ایم.

رئیسی گفت: برای کنترل ایدز نیازی به یاری خارجی نداریم، مهم این است که اجازه دهیم اطلاع رسانی و آموزش در جامعه به درستی انجام و برنامه بیماریابی و پیشگیری اجرا گردد.

وی گفت: در جهان برای کنترل ایدز منابع گذاشته اند. اعتبار کنترل ایدز در جهان از 4.8 میلیارد دلار (در سال 2000) به 19 میلیارد دلار (در سال 2018) افزایش یافته و به این ترتیب تعداد موارد مرگ از 2.8 میلیون نفر در سال به 1.7 هزار نفر کاهش یافته و البته هنوز 54 درصد موارد مرگ این بیماری در منطقه مدیترانه شرقی (که ایران هم در آن قرا دارد) رخ می دهد.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: مشکل کشور ما شناسایی بیماران ناشناخته است، عده ای از افراد تحت درمان که عمدتا افراد بی خانمان هستند، بعد از مدتی گم می شوند و دسترسی به آنها قطع می گردد و اکنون 72 درصد افراد شناسایی شده تحت درمان هستند.

به گفته رئییس، با وجود همه این مسائل و تحریم ها، 19 آزمایشگاه قطب تشخیص ایدز در کشور فعال است، آزمایش CD4 برای آنالیز میزان گلبول های سفید افراد (اچ آی وی مثبت) در 41 مرکز انجام میگردد و 10 مرکز تشخیص سریع نیز در کشور وجود دارد.

  • اطلاع رسانی، مهمترین راهبرد مقابله با گسترش ایدز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 585

به "معاون وزیر بهداشت: می خواهیم ایدز را بشناسانیم می گویند می خواهند فحشا را ترویج نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر بهداشت: می خواهیم ایدز را بشناسانیم می گویند می خواهند فحشا را ترویج نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید