واکنش مردم به کلیپ جنجالی موسیقی، از توهم خوانندگی برای درآمد بیشتر تا نگاه ابزاری و سخیف به زنان!

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، مخاطبان موسیقی نواحی معتقدند که کلیپ زلف قجری استفاده ای ابزاری از بانوان داشته است.

واکنش مردم به کلیپ جنجالی موسیقی، از توهم خوانندگی برای درآمد بیشتر تا نگاه ابزاری و سخیف به زنان!

به گزارش، در روزهای گذشته کلیپی به عنوان که عنوانش زلف قجری منتشر شد که واکنش های زیادی در برداشت . این کلیپ در ژانر موسیقی نواحیِ و کلامش لری است. خواننده اش مسلم علیپور است و انتقادهای بسیاری به این کلیپ وارد شده است.

کارشناسان معتقدند که این کلیپ کلامی سطحی دارد و می تواند سطح ذائقه شنیداری مخاطبان موسیقی نواحی و به خصوص موسیقی لرستان را پایین بیاورد. ایرادهای دیگری هم به این کلیپ وارد شده که بعضی از آنها به فیلمبرداری این کلیپ و البته استفاده ابزاری از بانوان اشاره دارند.

برای دریافتنِ عمق ماجرا و البته دریافتنِ بازخورد مخاطبان نسبت به این کلیپ،سری به دیدگاه مردم درباره این کلیپ زده ایم.

بی شک بهترین جا برای به دست آمدنِ عیارِ یک اثر هنری، دیدگاه مخاطبان است. در ادامه دیدگاه هر کدام از مخاطبان این کلیپ را می خوانید. لازم به شرح است که بعضی از این مخاطبان از چهره های هنری منطقه لرستان هستند و دیدگاهشان را درباره این کلیپ بیان کردند اما قرار بر این شد که بیانِ دیدگاهشان در این گزارش، بدون ذکر نام باشد.

یکی از شاعران و ترانه سرایان منطقه لرستان می گوید:

یه افتضاح دراماتیک برای موسیقی اصیل لریه. اصالت و ریتم موسیقی به نمودها بیشتر شبیه تا موسیقی و مقام ها و نغمه های لری و این برای فرهنگ ما لرها به نوعی خیانت محسوب میشه. هر چند بنده علاقه بسیار زیادی به موسیقی فخیم و اصیل کردی دارم. از نظر کلام هم یه فاجعه تمام قد است؛ وقتی که شعر این کار دم دستی رو با آثار بزرگانی مانند استاد ایرج رحمانپور، بردیا مهرآرا، حشمت رجب زاده و... مقایسه می کنم.

تدوین کار هم بماند که برای تزئین کار از خانم ها و حضورشون صرفا کالابرگیه!!! به سهم خودم تسلیت میگم.

یکی از خوانندگان جوان لرستانی که عمده فعالیتش در زمینه موسیقی اصیل ایرانی است، می گوید:

یادمون باشه که عیار هر هنری باید در زادگاه آن هنر سنجیده بشه. ممکنه که این کار افراد غیر لر رو تحت تاثیر قرار بده ولی نظر اصلی رو باید از مردم لر زبان پرسید.

با این اوصاف:

1- از لحاظ خوندن که چندان عنصر جذابی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب در صدای خواننده نیست.

2- استفاده نمایشی از زن واسه جذب مخاطب(پنج نفر زن دُهل دست دریافت در صورتی که صدای دل شنیده نمیشه)

از ایشون انتظار میره با وسواس بیشتری کار فراوری نمایند. فضای موسیقی مشخصی رو اجرا نمایند نه ترکیب لری و کردی.

کپی رفتن از موسیقی کردی و برگردونش به بدترین شکل ممکن به لری... دیگه والا نظر نمیخواد...

این الان لری، لکی یا کردی؟

عالی بود. به نظرم جدا از زبان. هر کسی باهاش حال میکنه.

کپی سبک و سیاق صدای حسین عبدی همشهریمون که قبلا به کرات خوانده شده و متاسفانه هیچ بازخورد مثبتی نداشته است. شاید بیشتر بشود به عنوان یک ویدیو کلیپ پر رنگ و لعاب به آن نگاه کرد تا یک اثر موسیقایی.

یکی از نوازندگان سازهای کوبه ای می گوید:

کاش هیچوقت نمی خوند. اونم با این حرکات و این نوع موسیقی که به هیچ وجه لری نیست. تمام اعتبار نوازندگی خودش که واقعا ارزشمنده رو زیر سوال برد

شاید دلیل اصلیش طرز فکر جامعه مخاطب ماست. اگر مخاطب بیشتر از اینی که هست به نوازنده اهمیت بدن و قدر زحمات آهنگسازها رو بدونن و بیشتر اونها رو بشناسن و تمامیت یک قطعه موسیقایی رو به خواننده ها نسبت ندن، نوازنده قدرتمندی مثل مسلم عیپور در صندلی خودش درست و حسابی دیده میشه و دیگه مجبور نیست برای دیده شدن دست به همچین کاری بزنه.

ریتم و مدل آهنگش چیه واقعا نمیدونم. فقط میدونم اصالت آهنگ لری رو خراب نموده. پیش خودش چی فکر نموده .......

این لری نیست احتراما. موسیقی کردیه و البته نه خیلی قدرتمند و خوش ساخت. البته که ریتم اینجور کارها آدم رو شاد میکنه.

این بیشتر شبیه پاپ خوندنه که با لباس های این گروه تناقض داره

یکی از بازیگران عرصه تئاتر در استان لرستان می گوید:

کل موسیقی ایران بدون متولی دلسوز رها شده، موسیقی لرستان که خیل وقته کرکره ش پایین اومده. استاد شکارچی که خیلی ساله اقدام چشمگیری نداشته. آقای رحمانپور هم مدت هاست اثرِ جذابی منتشر نکردن. دیگران هم گاهی اقداماتی میکنن که معمولا راه به جایی نمیبره. اساسا اراده ای برای نجات موسیقی لرستان وجود نداره، چون همه فهمیدن کار فاخر پول توش نیست. برای همینه که فلان نوازنده هم علیرغم اینکه نوازنده بسیار خوبیه توهم خوانندگی گرفته و معرکه ای راه انداخته که یعنی منم خواننده ام.

توقع داری درباره این ویدیو نظر بدم!؟ ابتذال هنری؛ وسلام.

باید عرض کنم که واقعا ناامید شدم.

پسر آقای علیپور اگر سعی میکرد همون سبک پدرشون رو که همون اصالت اصلی زبان و موسیقی لریست رو ادامه میداد، بدون شک پیروز تر بود.

اثر فاخر به قول استاد ایرج رحمانپور شعر فاخر، موسیقی فخر و نوای فاخر می خواهد. از نظر بنده این کلیپ مسلم علیپور عزیز که واقعا به لحاظ نوازندگی کمانچه الحق که پسر پدر هستند، در حد همان دی جی های مراسمات تالار و جشن هاست

بنده به دلم ننشست...

باز هم یه کار بی مفهوم و تقلیدی

کپی ناشیانه ای از گروه رستاک...

به عنوان مخاطب آهنگ های اصیل لری یا کردی که معمولا میشنویم و خیلی برامون دلنشین و جذابه؛ ولی من با این خیلی ارتباط نگرفتم و جذبش نشدم.

کلیپ بسیار شاد و جالبی بود، فقط لری بود یا کردی؟ یا ترکیبی؟

همه چیزش بد. به نظر کار جدی نمیاد.

ببخشید وقتی شبانه(اشاره به یکی از آهنگ های معروفِ فرج علیپور) از این خانواده تراوش میکنه انتظار بیشتری میره. موسیقی لری خیلی غنی تر از اینهاست.

کار پخته نیست و آدمو جذب نمیکنه برای دانلود کردن و دوباره دیدنش. نکته مثبت استفاده از بانوان هنرمنده

بیشتر تمرین کنه خوب میشه

یکی از خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی می گوید:

تِم اصلی کار کردی است و گریزی هم به لری میزنه که بازه اش نموده. اما احتمالا به دلیل صندلی مردمی این خانواده در لرستان، این تم باعث گارد دریافت مردم خودش و استقبال مردم کرد میشه و البته کاملا طبیعی و به جاست.

ترانه کار، نوع خوانش، ریتم، تنظیم الکترونیک و آکوستیک، کلیپ و عوامل تبلیغی داخلش و... هیچ ارزش هنری نداره از نظر من و امولیسم محضه.

اما همه میدونیم که ایشون(مسلم علیپور) نوازنده قابل و موسیقیدان خوبی(فولک) هستند و حتما با هدف ایحیای فرا استانی اینکار رو انجام دادند. اگر هدف این بوده باشه و تنها بیشتر دیده شدن و مادیات نباشه، هدف ارزشمندیه، اما از نظر هنری متاسفانه سخیف است(البته اگر مقیاس رو موسیقی های کهن و با اصالت لرهای عزیز و نمودهای دوست داشتنی قرار بدیم).

در کل انتظار لرها از این خانواده موسیقی جدی و فاخر لری است. اما اگر از دید دیگه ای نگاه کنیم این ملودی و ریتم رو اگر بر فرض توی الاسکا هم پخش کنیم، مخاطب ها سریع میگردن و دستمال پیدا می نمایند و آغاز به دو دستمال رقصیدن می نمایند. همین باعث میشه این نوع موسیی و کلام بیشتر شنیده بشه و ناخودآگاه مردم ریشه هایی از موسیقی اصیلشون رو میشنون و باعث آشنایی و علاقه مندیشون میشه.

نمونش ترانه بارو بارو بود که با به شکلی سخیف و با شعر اشتباه و لهجه ای نادرست توسط گروه رستاک اجرا شد. یا نمنش کاری که همایون شجریان در حال حاضر انجام میده بر همین منواله.

اگر مردم لرستان باهاش کار بیان و پخش و ریلیز درستی داشته باشه به نظرم کار مثبت و مفیدیه هرچند ارزش هنری چندانی نداره...

آنچه در این مطلب خواندید بازخوردی از قشرِ فرهیخته و البته مخاطبانِ عادیِ موسیقی، برای یک کلیپ بود. کلیپی که شاید اگر هر کس دیگری آن را می خواند و منتشر می کرد، چندان ایرادی به او وارد نبود. اما مسلم علیپور به عنوان نوازنده ای چیره دست در ساز کمانچه و به عنوان فرزند فرج علیپور؛ نباید در چنین مسیری گام بردارد که انتهایش به ابتذال و پایین آوردن سطح ذائقه شنیداری مخاطبان می انجامد.

منبع: تسنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 954

به "واکنش مردم به کلیپ جنجالی موسیقی، از توهم خوانندگی برای درآمد بیشتر تا نگاه ابزاری و سخیف به زنان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش مردم به کلیپ جنجالی موسیقی، از توهم خوانندگی برای درآمد بیشتر تا نگاه ابزاری و سخیف به زنان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید