ورود به بازار کنیا فرصتی برای صادرات به قاره آفریقا است

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، نشست روز اقتصاد کنیا به همت معاونت امور بین الملل اتاق ایران و باهدف آنالیز فرصت های همکاری های مالی و سرمایه گذاری پیش روی ایران و کنیا با حضور محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران، جعفر برمکی سفیر جدید ایران در کنیا، مهدی بخشنده رئیس اتاق قزوین (اتاق مشخص کشور کنیا)، حسن خسروجردی رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا، حسین گیوزاد رئیس اداره شرق آفریقا، نمایندگان وزارت امور خارجه و جمعی از نمایندگان بخش خصوصی برگزار گردید.

ورود به بازار کنیا فرصتی برای صادرات به قاره آفریقا است

محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران با تأکید بر این نکته که کشور کنیا دارای پتانسیل های فراوان اقتصادی است، گفت: متأسفانه به رغم وجود ظرفیت های فراوان این کشور و به طورکلی قاره آفریقا، حضور جمهوری اسلامی ایران در این قاره بسیار کمرنگ است. اگر هم کوششی اجرا شده است، صرفاً شاهد کوشش های فردی بوده ایم نه سیستماتیک.

به گفته معاون امور بین الملل اتاق ایران، کل حجم روابط تجاری ایران با قاره آفریقا کمتر از یک میلیارد دلار است؛ همچنین در سال 97، حجم روابط اقتصادی ایران و کنیا 100 میلیون دلار بوده که در چهار ماه ابتدایی سال 98، این رقم به 6 میلیون دلار کاهش محسوس پیداکرده است. او در همین زمینه تأکید داشت که باید با توجه به ظرفیت های موجود، از فرصت های پیش آمده برای توسعه روابط اقتصادی بهره برد.

کرباسی تقویت این ارتباطات را در گروی توسعه زیرساخت ها از سوی تصمیم گیران و دستگاه های متولی دانست و تأکید داشت: ایجاد رویه مثبت در حمل ونقل که دغدغه اصلی فعالان اقتصادی است، ایجاد خط کشتیرانی و پرواز مستقیم و بهره گیری از سیستم مبادلات پولی و بانکی از مهم ترین اولویت های مدنظر برای توسعه روابط اقتصادی ایران و کشورهای آفریقایی است.

او همچنین خدمات فنی و مهندسی، کشت فرا سرزمینی، صنایع تبدیلی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، مواد معدنی، مواد شیمیایی و پتروشیمی را از مهم ترین ظرفیت های همکاری پیش روی فعالان اقتصادی ایران و کنیا دانست که منجر به افزایش سهم دو طرف از بازارها خواهد شد.

در ادامه جعفر برمکی، سفیر جدید ایران در کنیا تأکید کرد: مواردی که از سوی معاونت امور بین الملل اتاق ایران و به نمایندگی از بخش خصوصی مطرح شد، موضوعات و اولویت های ما در کنیا خواهد بود که به محض استقرار در این کشور، برای تحقق آن ها برنامه ریزی خواهیم کرد.

برمکی با تأکید بر این نکته که کشور کنیا عضو جامع شرق آفریقا، عضو بازار جنوب شرق و شرق آفریقا و از آن مهم تر عضو اتحادیه آفریقاست، گفت: هرکدام از این مناطق قراردادهایی بین کشورهای عضو دارند و تسهیلاتی برای تبادلات بین کشورها اندیشیده شده است. طبیعتاً حضور بخش خصوص در کنیا به عنوان عضو فعال هرکدام از این اتحادیه ها، می تواند یاری کند تا ابران به بازار سایر کشورها نیز دسترسی یابد.

سفیر جدید ایران در کنیا، حضور فراوریکنندگان ایرانی در کنیا را حائز اهمیت دانست و توصیه کرد: فراوریکنندگان برای دسترسی به بازار کنیا در درجه اول و مابقی کشورها، می توانند بخشی از فراوری را در همین کشور انجام دهند، به گونه ای که محصولاتشان را با نام فراوری کنیا، در بازار آفریقا به فروش برسانند.

وزارت امور خارجه همراه بخش خصوصی است

حسین گیوزاد از دیگر حاضران در این نشست، با تأکید بر این موضوع که قاره آفریقا برای فعالان اقتصادی یادآور فقر، گرسنگی و جنگ است، تأکید داشت: به لحاظ زیرساختی، قاره آفریقا به طور مداوم و با سرعت در حال رشد است. دراین بین کنیا قطب اقتصادی، اقتصادی و حمل ونقل این قاره به شمار می رود که آمارهای تجاری چند سال اخیر هم نشان داده که کنیا بزرگ ترین کشور تجاری ایران در مقایسه با دیگر کشورهای آفریقایی در چند سال اخیر بوده است.

به باور او، کنیا مقصد صدور خدمات فنی و مهندسی است و تعدادی شرکت های بازرگانی فعال در این کشور حضور دارند و قرابت فرهنگی این کشور با ایران باعث شده تا فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور مشارکت فعال داشته باشند.

رئیس اداره شرق آفریقا، تسهیلات این کشور درزمینهٔ ویزای فرودگاهی، ثبت شرکت و اقامت، برقراری خط کشتیرانی هرچند نامنظم، بازار آزاد و دخالت حداقلی دولت را در بازار این کشور در کنار رسمی بودن زبان انگلیسی را برای فعالان اقتصادی ایرانی حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: فرهنگ و فنّاوری ما با کنیا از بین دیگر کشورهای آفریقایی سازگارتر است.

به گفته او در حال حاضر کشورهای اروپایی، اولین و مهم ترین رقبای ایران در کشور کنیا محسوب می شوند.

مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین، اتاق مشخص کنیا هم با تأکید بر این موضوع که ایران حتی در لیست فهرست کشورهایی که کنیا اقدام به واردات اقلام کالاهای اساسی خود می نماید نیست، واردات غالب این کشور از ایران را کالاهایی با پایه های نفتی دانست.

او حضور پیروز ایران در بازار کنیا را در گروی حمایت مسئولان دولتی دانست و پیشنهاد داد که ایران به عنوان کشوری صنعتی و سرمایه گذار در بازارهای کنیا ورود کند.

برقراری خطوط هوایی مستقیم و همکاری درزمینهٔ ایجاد پالایشگاه ها ازجمله مهم ترین پیشنهادهایی بود که حسن خسروجردی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا خواستار تحقق آن ها شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 575

به "ورود به بازار کنیا فرصتی برای صادرات به قاره آفریقا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود به بازار کنیا فرصتی برای صادرات به قاره آفریقا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید