اجرای طرح پایلوت کاهش جمعیت سفیدبالک ها در چند منطقه شهرداری، ارائه راهکاری برای کنترل پسیل پسته

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، محققان یکی از شرکت های فناور با استفاده از نانو فناوری و مواد گیاهی آفت کش هایی را برای دفع آفات پسیل پسته، بید سیب زمینی و همچنین سفید بالک ها عرضه کردند که به گفته آنها استفاده از این آفت کش نه تنها سمی در محصولات تولیدی باقی نخواهد گذاشت، بلکه موجب توازن در جمعیت حشرات در باغات و مزارع می گردد.

اجرای طرح پایلوت کاهش جمعیت سفیدبالک ها در چند منطقه شهرداری، ارائه راهکاری برای کنترل پسیل پسته

مریم نگهبان، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی ایران و مجری طرح در گفت وگو با خبرنگاران تمرکز مطالعات خود را بر فراوری آفت کش های دوستدار طبیعت بیان کرد و اضافه نمود: برای این منظور مطالعات وسیعی را با همکاری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی در استان های مختلف کشور اجرایی کردیم.

وی با اشاره به مصرف بی رویه آفت کش های شیمیایی در سطح باغات، مزارع، انبارها و گلخانه ها، اظهار کرد: در اثر استفاده های نابه جا و ناصحیح از این نوع سموم علاوه بر آنکه موجب مقاومت آفات می شود، پیدایش آفات نوظهور و اثرات مخرب بر سلامت انسان ها را در پی دارد.

نگهبان، با اشاره به شیوع بیماری های صعب العلاج در کشور، یادآور شد: اگر به بازه زمانی استفاده از محصولات گیاهی و کشاورزی در ایران توجه شود، مشاهده می شود آمار شیوع سرطان ها و بیماری های صعب العلاج افزایش یافته، ضمن آنکه معضلات در کنترل آفات کشاورزی بسیار زیاد شده است.

مجری طرح از فراوری آفت کش های گیاهی با حفظ رعایت عدالت و مساوات میان انسان، حشره (آفت) و محیط زیست اطلاع داد و افزود: این آفت کش با استفاده از نانو فناوری فراوری شده است. استفاده از این فناوری موجب شده است توانایی مقابله با آفات ترکیبات گیاهی موجود در این آفت کش، ارتقا یابد، ضمن آنکه از نظر قیمتی نیز قابل رقابت خواهد بود.

وی مزیت دیگر آفت کش فراوری شده را عدم دوره کارنس دانست و یادآور شد: آفت کش های شیمیایی دارای دوره کارنس بالا و یا کم هستند، ولی آفت کش هایی که طراحی کردیم، بدون دوره کارنس هستند.

به گفته وی، دوره کارنس عبارت از حداقل زمانی است که بین آخرین سمپاشی و برداشت محصولات باید رعایت شود. در این مدت باقیمانده سم در اثر عوامل طبیعی تجزیه شده و باقیمانده آن در سطح میوه ها و سبزی ها به حد مجاز می رسد.

نگهبان یادآور شد: بر این اساس آفت کش هایی با ماده موثر گیاهی و با استفاده از فناوری نانو برای کنترل پسیل پسته، کنه گیاهی، سفید بالک گلخانه ای، فضای سبز شهرداری، بید سیب زمینی و همچنین در انبارها فراوری و به بازار عرضه کردیم.

این محقق با اشاره به فراوری آفت کش های پسیل پسته، اظهار کرد: این مطالعات در باغات یزد، کرمان، شهر بابک، ورامین و قزوین انجام شد که نتایج خوبی در کنترل این آفت به دست آوردیم.

نگهبان افزود: در شهر بابک کرمان در سطح 10 هکتار و کل باغات منطقه از این آفت کش استفاده شده است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی ایران همچنین به آفت کش سفید بالکها اشاره نمود و شرح داد: این آفت کش به صورت پایلوت در برخی از مناطق مختلف شهرداری استفاده شد.

وی همچنین اضافه نمود: گونه دیگر سفیدبالک ها در گلخانه ها است که به غیر از اینکه خودشان موجب آسیب رساندن به گلخانه ها می شوند، موحب انتقال ویروس نیز خواهند شد و عملکرد گیاه را به طور کلی کاهش می دهند.

نگهبان با تاکید بر اینکه این امر زارع را وادار به استفاده از سموم شمیایی می نماید، اظهار کرد: این در حالی است که متاسفانه ورود سموم تقلبی در بازار بسیار زیاد است و کشاورزان از سمومی از سال 2004 مانند متیل بروماید و فسفین که ممنوع اعلام شده اند، استفاده می نماید. این سموم معمولا از دوره کارنس بالایی برخوردار هستند، به گونه ای که به طور مثال کشاورز از سمی با دوره کارنس 15 روزه استفاده می نماید و از آنجایی که کشاورز نمی تواند در این مدت منتظر بماند، اقدام به برداشت محصول و عرضه آن به بازار با باقیمانده سم فراوان می نماید.

وی با ابراز تاسف از اینکه صنعت کشاورزی کشور دانش و آگاهی کمی در این زمینه ها دارند، گفت: از این رو بیشتر واردات سم و ماده موثره را بر عهده گرفتیم و این در حالی است که استفاده از دانش فنی های موجود در این زمینه موثر است و توصیه می شود دانش فنی هایی که در این حوزه فراوری می شود از سوی دولت حمایت شده و آنها را به بخش صنعت متصل نمایند تا از این طریق بتوانیم به کشاورزی پایداری برسیم و اکوسیستم نیز به حالت اولیه خود بازشود.

نگهبان با تاکید بر ضرورت توجه به کشاورزی همراه با عدالت، اظهار داشت: کشاورزی همراه با عدالت به این معنی است که حشرات به عنوان آفت در نظر گرفته نشوند و اجازه دهیم این حشرات مقدار تغذیه لازم را از گیاه دریافت نمایند، دشمن های طبیعی این آفت نیز به راحتی رشد نمایند و کشاورز بدون آنکه خسارتی به وی وارد شود، محصول سالم را برداشت کند و به دست مصرف نماینده برساند.

مجری طرح با اشاره به اثرات سم فراوریشده بر روی آفات، خاطر نشان کرد: ما با استفاده از فناوری نانو سعی کردیم آفت کشی فراوری کنیم که اثر سریع و قاطعی بر روی آفت داشته باشند، ضمن آنکه از نظر خسارات واردشده قابل مقایسه با سموم شیمیایی نیستند. از این رو زمان مورد احتیاج برای دفع آفات همانند سموم شیمیایی است.

به گفته این محقق، با استفاده از این آفت کش جمعیت آفت به وضعیت طبیعی و اولیه باز می شود.

وی همچنین به آفت کش بید سیب زمینی اشاره نمود و گفت: بید سیب زمینی یکی از آفات کلیدی سیب زمینی است. از حدود 800 هزار تن فراوری، 300 تا 400 تن به دلیل آلودگی های این آفت از دست می رود.

به گفته وی، قرار است این مطالعات در شاهرود در سطح وسیع تری اجرایی شود.

نگهبان خاطر نشان کرد: این مطالعات با همکاری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی ایران اجرایی شده و تاییدیه نانو مقیاس این محصول از سوی ستاد توسعه نانو فناوری برای این محصول دریافت شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 103

به "اجرای طرح پایلوت کاهش جمعیت سفیدبالک ها در چند منطقه شهرداری، ارائه راهکاری برای کنترل پسیل پسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح پایلوت کاهش جمعیت سفیدبالک ها در چند منطقه شهرداری، ارائه راهکاری برای کنترل پسیل پسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید