نگرانی برای تأمین آب آشامیدنی ادامه دار شد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، محمد حاج رسولی ها گفت: تا سرانجام پاییز میزان خروجی آب از سدها نسبت به ورودی آب بیشتر است، سال آبی از اول مهر تا سرانجام شهریور سال آینده است و تأمین آب شرب از طریق سدها در فصل پاییز براساس موجودی آب سدها خواهد بود.

نگرانی برای تأمین آب آشامیدنی ادامه دار شد

وی با بیان اینکه ورودی آب به سدها در انتهای پاییز اتفاق می افتد در حالی که میزان خروجی یا استفاده از آب سدها برای شرب ادامه دارد، اضافه نمود: در تیرماه سال جاری بدترین بارش را نسبت به 50 سال اخیر داشتیم در حالی که میانگین بارش ثبت گردیده در درازمدت در تیرماه 4 میلی متر است میانگین بارش تیرماه سال جاری نیم میلی متر ثبت گردیده است.

حاج رسولی ها اضافه نمود: بارش های تیرماه بیشتر در ارتفاعات و نوار شمالی کشور اتفاق می افتد که سال جاری چنین بارش هایی را نداشتیم.

وی درباره آب سدهای تأمین کننده آب شرب کشور گفت: از مجموع 110 سدی که وظیفه تأمین آب شرب را در کشور به عهده دارند درجه اهمیت این تعداد سد نسبت به برداشت از آن ها برای تأمین آب شرب متفاوت است، چون برخی سدها 10 درصد و برخی دیگر تا 70 درصد در تأمین آب شرب نقش دارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید نمود: 45 سد از 110 سد ویژگی خاصی در تأمین آب شرب کشور دارند که این تعداد سد وضع خوبی از نظر میزان ورودی آب و حجم آب موجود ندارند، کل ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی جاری حدود 25 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است که 33 درصد نسبت به پارسال کاهش نشان می دهد و در حال حاضر حجم آب موجود در سدها 21 میلیارد متر مکعب است و 15 درصد نسبت به پارسال کمتر ذخیره آب داریم.

وی اضافه نمود: درصد پر شدگی مخازن سدها پارسال 52 درصد در زمان مشابه بود که این رقم سال جاری 44 درصد است. میانگین بارش در کشور در سال آبی جاری 169 میلی متر گزارش گردیده که نسبت به درازمدت 31 درصد کاهش نشان می دهد.

حاج رسولی ها اضافه نمود: میانگین بارش در برخی حوضه های آبی بیش از 60 درصد و در برخی دیگر 4 درصد کاهش داشته که این موضوع در ورودی آب به سدها بسیار تأثیرگذار بوده است. سدهای مهمی که وظیفه تأمین آب شرب را بر عهده دارند در وضع بحرانی هستند که بیشتر این سدها در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی قرار دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مهر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 18

به "نگرانی برای تأمین آب آشامیدنی ادامه دار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی برای تأمین آب آشامیدنی ادامه دار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید