تفاوت پاسپورت و ویزا

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، برای بهتر متوجه شدن تفاوت پاسپورت و ویزا بهتر است ابتدا توضیحاتی که ما درمورد هرکدام بیان نموده ایم را مطالعه نمائید ، تا بهتر متوجه فرق آن ها بشوید.

تفاوت پاسپورت و ویزا

پاسپورت چیست؟

پاسپورت (که معادل فارسی آن گذرنامه است) سندی معتبر یا نوعی شناسنامه بین المللی است که حاوی اطلاعات شخصی فرد و نشان دهنده تابعیت اش می باشد، این سند مدرکی بسیار معتبری است که در تمام کشورها به رسمیت شناخته شده و تمام مردم دنیا برای تردد های خود به کشوری غیر از وطن خود از آن استفاده میکنند و مجوزی جهت خروج شهفرایندان هر کشور است . به عبارتی وقتی شما به یک کشور خارجی سفر می کنید باید با خود پاسپورت به همراه داشته باشید تا نشان دهد که شما مسافر هستید و تابعیت شما برای یک کشور دیگر است ؛ نام کشوری که شما تابعیتش را دارید و حافظ منافع شماست نیز در پاسپورت (گذرنامه) قید شده است. تاریخچه پاسپورت نیز به 450 سال قبل از میلاد بر میشود که نخستین بار از آن استفاده شد.

یکی از ویژه گی های پاسپورت رنگ و رتبه آن است که بسته به کشورهای مختلف به رنگ های آبی، مشکی، قرمز و سبز هستند.پاسپورت در هر کشور طراحی منحصر به فرد خود را دارد و به صورت یک دفترچه کوچک با رنگ و مدل های مختلف صادر میشود اما وجه اشتراک آن در تمام کشورها این است که در تمام پاسپورت های دنیا اطلاعات شخصی شما (نام نام خانوادگی، جنسیت، محل تولد، تاریخ تولد، عکس فرد و ملیت)در صفحه اول درج می شود، در بالای صفحه سمت چپ شماره ای هشت رقمی دارد که کد کشور و شماره پاسپورت شما می باشد.

ویزا چیست؟

ویزا visa (که معادل فارسی آن ویزا است) سندی است که توسط کنندگان قانونی دولت هر کشور مانند سفارتخانه یا کنسولگری به صورت یکی از روش های مهر ، الکترونیکی و یا کاغذی در یکی از صفحات پاسپورت درج میشود، این سند به شما اجازه می دهد که در مدت محدودی که مشخص شده در کشور مقصد حضور داشته باشید. اتباع خارجی طبق باید برای ورود ، عبور و یا اقامت در کشوری دیگر ابتدا ویزا دریافت کنند در ویزا محدودیت هایی همچون مدت زمان اقامت ، زمان ورود و تاریخ انقضا وجود دارد. ویزا افراد توسط افسران مرزی آنالیز می شود و آنها اجازه دارند که ویزا را باطل کنند.

شهفرایندان بعضی از کشورها جهت ورود به کشوری دیگر احتیاج به اخذ ویزا نخواهند داشت مانند کشورهای عضو شنگن که افراد مقیم در این کشورها برای ورود به کشور دیگر که عضو شنگن است احتیاج به دریافت ویزا نخواهند داشت.

ویزا ها انواع مختلفی دارند که بنا به درخواست مسافر متفاوت است که شامل: ویزای تحصیلی، ویزای کاری ، ویزای تجاری، ویزای سرمایه گذاری، ویزای توریستی ،مهاجرتی و… می باشند.

تفاوت ویزا و پاسپورت؟

از تعریف هایی که در بالا از پاسپورت و گذرنامه بیان کردیم، تا حدودی تفاوت این دو را متوجه شدید. به طور کلی می توان گفت ویزا یا ویزا سند و مدرکی است که اجازه حضور شما در کشور مورد نظر را در مدتی خاص صادر می نماید. پاسپورت نشان دهنده تابعیت و هویت شما و مجوز ورود و خروجتان به کشور مبدا است. یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت های پاسپورت و ویزا در نوع ظاهر آنهاست. به طوری که پاسپورت دفترچه ای است که شامل اطلاعات هویتی شخص و در صفحات دیگر مستنداتی از سمت کشور صادر کننده درج می شود. در صورتی که ویزا همانطور که در بالا گفتیم سندی است که توسط کشور مقصد داخل پاسپورت وارد می شود و فرد اجازه ورود به کشور دیگری را پیدا میکند.

تفاوت در مدت زمان اعتبار ویزا و پاسپورت

مدت زمان اعتبار پاسپورت و ویزا متفاوت است. مدت زمان اعتبار پاسپورت ها معمولا 5 ساله است و در هر شرایطی تغییر نمیکند. اما ویزاها مدت زمانشان بستگی به شرایط دارد و تغییر خواهد نمود. از اصلی ترین دلایل متغییر بودن ویزاها هدف متقاضی از سفر به کشور مقصد است که مشخص میکند مدت ویزا چقد اعتبار داشته باشد.

تفاوت در چگونگی صدور ویزا و پاسپورت

مراحل و چگونگی صدور پاسپورت و ویزا نیز متفاوت است که هر کشو در این امر قوانین و مقررات مربوط به خود را دارد که توسط وزارت امور خارجه اون کشور مشخص می شود. جهت صدور پاسپورت ایرانی باید به دفتر خدمات الکترونیک (پلیس + 10) مراجعه کنید و با رائه مدارکی از قبیل اصل شناسنامه و کارت ملی ، عکس و.... اقدام به دریافت پاسپورت نمائید. حدودا 45 روز زمان میبرد تا گذرنامه صادر شود.

اما برای ویزا شرایط کمی فرق دارد، و این تفاوت به کشور مقصدی که میخواهید ویزای آن را دریافت کنید بستگی دارد.برای دریافت ویزای بعضی کشورها باید به وسیله سفارت و کنسولگری هایشان اقدام کنید و بعضی کشور ها به وسیله سایت بعضی دیگر نیز در همان فرودگاه صدور ویزا صورت می گیرد. ارائه مدارک هم بسته به نوع ویزا متفاوت خواهد بود.

نحوه تمدید ویزا و پاسپورت در کشور مقصد

یکی دیگر از تفاوت های ویزا و پاسپورت نحوه تمدید آن است. اگر مدت زمان اعتبار پاسپورت شما هنگامی که در کشوری دیگر هستید تمام شود جای نگرانی نیست زیرا که می توانید با مراجعه به سفارت یا کنسولگری کشورتان در آن کشوری که حضور دارید اقدام به تمدید پاسپورت خود نمائید. اما برای ویزا قوانین متفاوت و سخت تر است و تمدید آن به این راحتی ها نیست.

خلاصه تفاوت ویزا و پاسپورت:

  1. پاسپورت یک سند معتبر رسمی حاوی اطلاعات هویتی فرد جهت سفر است اما ویزا یک اجازه رسمی برای اقامت در یک کشور در مدت زمانی مشخص است.
  2. پاسپورت مشخص کننده هویت شما در هنگام سفر به کشورهای دیگر است اما ویزا نشان دهنده اجازه اقامت شما در کشور مقصد برای مدتی مشخص است.
  3. پاسپورت یک دفترچه کوچک با رنگ ها و مدل های مختلف با چند صفحه خالی برای ثبت مستندات است اما ویزا یک سند نیست و یک استیکر است که به صورت مهر یا هرچیزی می تواند باشد که داخل پاسپورت درج می شود.
  4. پاسپورت انواع مختلفی همچون: معمولی، رسمی، دیپلماتیک، موقت و خانوادگی و... دارد اما ویزا انواع متفاوتی مانند ویزای توریستی، کاری ، تحصیلی ، ترانزیت، تجاری و... را دارد.
  5. پاسپورت توسط دولت و کشور مبدا برای شهفرایندان خود صادر می شود اما ویزا توسط دولت کشور مقصد برای بازدیدکننده صادر میشود.
  6. دریافت و درخواست پاسپورت فرایند پیچیده ای ندارد اما فرایند دریافت ویزا کمی پیچیده تر و سخت تر است.
  7. پاسپورت دارای عکس و جزئیاتی مانند نام، سن، جنسیت، ملیت، تاریخ تولد، محل تولد، تاریخ انقضا و… است، در صورتی که ویزا حاوی اطلاعاتی چون مدت اقامت، هدف از بازدید، تاریخ انقضا و تعداد بازدیدهای مجاز و… می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان مهاجرتی با شماره های 02122225334 تماس حاصل فرمائید.

منبع: اینترنت
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1448

به "تفاوت پاسپورت و ویزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت پاسپورت و ویزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید