تمام آن چه که باید برای سفر به ایروان بدانیم

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، ارمنستان کشور کوچکی در شمال غرب ایران است که بر خلاف وسعت اندکش جاذبه های گردشگری فراوانی دارد؛ از دریاچه زیبای سوان و مناطق جنگلی پارک های ملی این کشور تا کلیساها و صومعه های فراوان. ایروان، پایتخت این کشور، نیز مقصدی جذاب برای سفرهای کوتاه مدت خارجی است که می توان با هزینه نسبتا کمی از آن بازدید کرد. ایروان شهری است زیبا با شب های زنده و پر شور که با سفر به آن حال و هوای متفاوتی را تجربه خواهید کرد.

تمام آن چه که باید برای سفر به ایروان بدانیم

با تور ارمنستان از کشور زیبای همسایه دیدن کنید.

گشت و گذار در پایتخت زیبای ارمنستان

ویزا

خوشبختانه برای سفر به ارمنستان احتیاجی به دریافت ویزا نیست و در مرز هوایی یا زمینی مهر ورود و خروج به این کشور در پاسپورت تان زده می گردد. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید پرداخت عوارض خروج از کشور است.

چگونه به ایروان برویم؟

خرید بلیط هواپیمای تهران-ایروان و سفر هوایی آسان ترین راه است. اما از آن جا که پروازهای زیادی به مقصد ایروان وجود ندارد معمولا قیمت بلیط هواپیما نسبتا زیاد و بیشتر از یک میلیون تومان است. اگر قصد دارید با هواپیما به ایروان سفر کنید حتما از یکی دو هفته پیش از سفر بلیط ها را چک کنید تا در یافتن پرواز مناسب با مشکل روبرو نشوید. راه دیگر رسیدن به ایروان سفر با اتوبوس است. هر روز چند اتوبوس از تهران به سمت ایروان حرکت می نمایند که بسته به زمان سفر قیمتی بین 100 تا 200 هزار تومان دارند. سفر زمینی به ایروان حدود 24 ساعت طول می کشد. اتوبوس ها حوالی ظهر از تهران حرکت می نمایند و پس از چند توقف برای استراحت و صرف غذا، حوالی نیمه شب به مرز می رسند. در مرز باید تمام وسایل خود را از اتوبوس بردارید و پس از انجام مراحل خروج از پلی که روی رود ارس، مرز ایران و ارمنستان، زده شده است عبور کنید تا وارد ارمنستان شوید. در آن سوی مرز نیز مهر ورود به پاسپورت تان زده می گردد تا در نهایت دوباره سوار اتوبوس شوید.

گذر از روی رود ارس و لمس خط باریکی به نام مرز که در یک لحظه همه چیز را تغییر می دهد تجربه جذاب و عجیبی است که تنها با سفر زمینی می توانید به آن برسید. البته راهی برای ثبت این حس خوب وجود ندارد و عکسبرداری در مرز ممنوع است و به امتحانش نمی ارزد!

توقف بعدی اتوبوس برای صبحانه خواهد بود. پیشنهاد می کنیم حدود 10 تا 20دلار (برای هر نفر) را در مرز به درام (واحد پول ارمنستان) تبدیل کنید تا برای خرید صبحانه یا موارد دیگر با مشکل روبرو نشوید. در نهایت نیز چند ساعتی پس از صرف صبحانه -پیش از ظهر- به ایروان خواهید رسید. معمولا اتوبوس های ایران در میدان جمهوری (Republic Square)، مرکز شهر ایروان، توقف می نمایند که بسیاری از اقامتگاه ها نیز فاصله کمی از آن دارند. بهتر است بیشتر پول خود (دلار) را در ایروان به درام تبدیل کنید.

اگر زمان برگشت تان تعیین است پیشنهاد می کنیم بلیط برگشت از ایروان را نیز از ایران تهیه کنید، چرا که با این کار معمولا تخفیف خوبی نصیب تان می گردد. امکان خرید اینترنتی بلیط برگشت وجود ندارد و اگر قصد دارید از ایروان بلیط خود را تهیه کنید باید به دفاتر شرکت های اتوبوسرانی در میدان جمهوری ایروان مراجعه کنید.

با ماشین شخصی خود نیز می توانید رهسپار ایروان شوید. هرچند که برای این کار هزینه های جانبی نسبتا زیادی را باید پرداخت کنید. قیمت هر لیتر بنزین در ایروان حدود یک دلار است. علاوه بر این پیش از شروع سفر باید گواهینامه و پلاک بین المللی، کارت مالکیت خودرو، برچسب CD و IR، کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور و در نهایت بیمه بین المللی ماشین را نیز تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت کانون جهانگردی و اتوموبیل رانی سری بزنید. برای دریافت مجوز خروج از کشور نیز باید به گمرک مراجعه کنید.

آب و هوا و بهترین زمان سفر

بهترین زمان برای سفر به ارمنستان اواسط بهار تا اواسط پاییز است. ایروان در فصل زمستان آب وهوای سردی دارد و اگر قصد دارید در این فصل به این شهر سفر کنید، حتما پوشاک مناسب به همراه داشته باشید.

طبق معمول پیشنهاد ما برای مطمئن شدن از آب وهوا چک کردن سایت های هواشناسی است.

اقامت در ایروان

گزینه های زیادی برای اقامت در ارمنستان پیش روی شماست. قیمت هتل های ارزان از حدود بیست تا سی دلار برای هر شب شروع می گردد. اگر به دنبال اقامتی لوکس هستید هم ایروان شما را ناامید نمی نماید. از میان هتل های 5 ستاره ایروان می توان به لاتار هتل کمپلکس (Latar Hotel Complex)، هتل نشنال (Hotel National)، گرند هتل ایروان (Grand Hotel Yerevan)، هتل گلدن پالاس بوتیک (Golden Palace Boutique Hotel) و هتل مولتی گراند فارائون (Multi Grand Pharaon Hotel) اشاره نمود.

اجاره آپارتمان گزینه دیگری است که قیمت تعیینی ندارد. البته معمولا هزینه اجاره از حدود 50دلار برای هر شب شروع می گردد.

تخت اشتراکی در یک هاستل دیگر گزینه پیش روی شماست که می توانید آن را با قیمت بین 5 تا 15 دلار برای هر شب رزرو کنید.

حمل و نقل در ایروان

مترو، اتوبوس و مینی بوس هایی که در ایروان و بعضی دیگر از کشورهای شوروی سابق با عنوان مارشروتکا شناخته می شوند ارزانترین راه های حمل و نقل در شهر است. خطوط مارشروتکا در ایروان بسیار زیاد است و حتی می توانید با این مینی بوس ها به شهرهای اطرف نیز سفر کنید. توجه داشته باشید که پیش از سوار شدن به اتوبوس و مارشروتکا شماره خط را چک کنید. اگر احتیاج به هدایت داشتید حتما از مردم محلی سوال کنید. احتیاجی به نگرانی درباره زبان نیست. چرا که مردم با فهمیدن مقصد نهایی شما به هر شکلی سعی خواهند کرد تا به شما در یافتن جهت یاری نمایند.

استفاده از تاکسی راه دیگر جابه جایی در شهر است. حتما از تاکسی های اصلی شهر استفاده کنید و از آنها بخواهید تا تاکسی متر را روشن نمایند.

جاذبه های گردشگری ایروان

میدان جمهوری (Republic Square)

میدان جمهوری ایروان درست در مرکز شهر واقع شده و یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری این شهر است. میدانی تاریخی که دور تا دور آن را ساختمان های قدیمی فراگرفته است. پیش از این و در زمان شوروی سابق این میدان با نام میدان لنین شناخته می شد، اما با فروپاشی شوروی و استقلال ارمنستان نام میدان به جمهوری تغییر کرد.

میدان جمهوری ایروان محل برگزاری تجمعات عمومی شهر است. شب ها نیز در این میدان حال و هوای خاصی برقرار است. در فصل بهار و تابستان و به طور کلی زمانی که هوا در شب ها آن چنان سرد نیست نوای موسیقی و پایکوبی فواره ها و نور با هم ترکیب می شوند و نمایشی زیبا و باشکوه برای گردشگران و مردم ایروان برپا می نمایند. فواره های موزیکال میدان جمهوری با تاریک شدن آسمان شروع به کار می نمایند و برنامه تا پاسی از شب ادامه دارد. در این برنامه از موسیقی های معروف جهانی و موسیقی های ارمنی استفاده می گردد.

کاسکاد ایروان (Yerevan Cascade) یا هزار پله

کاسکاد پلکانی عظیم و طولانی است که از نزدیکی میدان اپرا شروع می گردد و مرکز شهر را به مناطق قدیمی شهر متصل می نماید. در طول جهتِ این راه پله بزرگ آبشارهای مصنوعی، چندین آبنما، مجسمه های گوناگون و فضای سبز زیبایی وجود دارد. اگر اهل بالا رفتن از پله های پرتعداد نیستید می توانید از سمت چپ راه پله اصلی با پله برقی به بخش های بالایی بروید و در جهت از دیدن آثار هنری جذاب نیز دیدن کنید. از فراز راه پله منظره ای زیبا از شهر ایروان قابل مشاهده است. اگر خوش شانس باشید و شرایط آب و هوایی مناسب باشد می توانید کوه های آرارات بزرگ و کوچک را نیز بر فراز شهر ببینید.

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر (Saint Gregory The Illuminator Cathedral)

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر به مناسبت هزار و هفتصدمین سالگرد اعلام دین مسیحیت به عنوان کلیسای رسمی ارمنستان ساخته شد و در سال 2001 به بهره برداری رسید. کلیسایی بزرگ و با معماری جذاب که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

اپرا (Armenian Opera Theatre)

اپرای ایروان با معماری جذابش در نزدیکی میدان جمهوری واقع شده است. این ساختمان در سال 1933 به بهره برداری رسیده است. پیاده راه بزرگی در جهت میدان جمهوری تا خانه اپرا وجود دارد که مکانی عالی برای پیاده روی است.

جاذبه های گردشگری اطراف ایروان

معبد گارنی (Temple of Garni)

معبد گارنی تنها حدود 27 کیلومتر از ایروان فاصله دارد و با دیدن آن احتمالا به یاد معابد روم یا یونان باستان خواهید افتاد. معبدی که طبیعت اطراف آن نیز چشم نواز است. معبد گارنی در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. هر چند که روایت های مختفی از زمان ساخت این معبد وجود دارد اما اغلب تاریخ ساخت بنای اولیه معبد گارنی را اواسط قرن اول میلادی می دانند. در آن موقع مسیحیت هنوز وارد ارمنستان نشده بود، اما با ورود مسیحیت به ارمنستان در قرن چهارم میلادی این بنا به طور عجیبی سالم باقی ماند و در آن دوران تخریب نشد. گذشت روزگار تا سال 1679 میلادی گزندی به این معبد وارد نکرد تا این که زلزله ای در این سال این معبد را ویران کرد. در نهایت معبد گارنی بین سال های 1969 و 1975 بازسازی شد.

صومعه گغارد (Geghard Monastery)

در نزدیکی معبد گارنی و در فاصله چهل کیلومتری از ایروان صومعه ای زیبا در میان کوه و صخره جای گرفته است. این بنای مذهنبی در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است. تاریخ ساخت گغارد به طور دقیق تعیین نیست اما بعضی گمان می نمایند این صومعه در قرن چهارم میلادی و با ورود مسیحیت به ارمنستان ساخته شده است.

کلیسای جامع اچمیادزین (Etchmiadzin Cathedral)

کلیسای جامع اچمیادزین در شهری به همین نام و در فاصله 20 کیلومتری از ایروان قرار گرفته است. این کلیسا جزء قدیمی ترین نمونه های معماری مسیحی (Christian) در کل دنیاست. کیسای اچمیادزین در سال 2000 میلادی در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو نیز جای گرفت.

صومعه خور ویراپ (Khor Virap Monastery)

صومعه خور ویراپ حدود چهل کیلومتر از ایروان فاصله دارد و در نزدیکی مرز ترکیه قرار گرفته است. عمده شهرت این صومعه به دلیل نمای کوه آرارات است. ترکیب کوه باشکوه آرارات با خور ویراپ منظره ای نفس گیر را پدید می آورد که ارزش سفری کوتاه از ایروان را خواهد داشت. هر چند که در خود صومعه چیز زیادی برای دیدن وجود ندارد و چیزی است شبیه به بسیاری دیگر از کلیساها و صومعه های ارمنستان.

در این مقاله به معرفی جاذبه های ایروان پرداختیم، برای آگاهی از نرخ تور ارمنستان خبرنگاران با پرواز چارتری کلیک کنید. همچنین اگر تمایل دارید که تنها به ارمنستان سفر کنید، می توانید از خدمات پرواز های سیستمی خبرنگاران استفاده کنید.

منبع: هیپوتریپ
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 398

به "تمام آن چه که باید برای سفر به ایروان بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام آن چه که باید برای سفر به ایروان بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید