سیستم حمل و نقل در هند

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، حمل و نقل در هند

اتوبوس، سه چرخه دستی، سه چرخه موتوری، تاکسی، قایق و قطارهای شهری، وسایل عمده ایاب و ذهاب در هند را تشکیل می دهند. هزینه حمل و نقل عمومی از شهری به شهر دیگر متغیر است. حتماً قبل از حرکت کرایه را طی کنید تا مطمئن شوید پولی که پرداخت می کنید، کرایه بار و مسافرین همراه شما را هم پوشش می دهد. حتی در صورت وجود تاکسیمتر باز هم راننده ها از آن اکراه دارند و خواستار یک کرایه ثابت هستند. اصرار کنید که از تاکسیمتر استفاده نمایند. اگر پیروز نشدید، سراغ یک وسیله نقلیه دیگر بروید؛ یا سعی کنید با آنها چانه بزنید. کرایه ها معمولاً شب ها بیشتر هستند (شاید حتی دو برابر) و بعضی از راننده ها برای بار، چند روپیه اضافه تر هم دریافت می نمایند. در هنگام استفاده از این تاکسی ها یا سه چرخه ها، حتماً اسکناس خرد با خودتان به همراه داشته باشید؛ چرا که آنها اصلاً دوست ندارند بقیه پول شما را پس بدهند! با خبرنگاران همراه باشید تا در باره حمل و نقل در هند بیشتر راهنماییتان کنیم.

سیستم حمل و نقل در هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

سه چرخه موتوری، تمپو (Tempo) و ویکرام (Vikram)

در هند، سه چرخه موتوری واقعاً یک سه چرخه است که دارای دیوار و سقف و نیز جا برای دو مسافر است و جای محدودی هم برای بار دارد. به این وسایل نقلیه، اوتو، اسکوتر و ریک (rik) هم می گویند. سه چرخه های موتوری عمدتاً از تاکسی ارزان تر هستند و معمولاً تاکسیمتر هم دارند؛ اگرچه روشن کردن آن، خودش یک چالش بزرگ است! مسافرت با ماشین هم جالب است، اما با توجه به اینکه پنجره های آنها همواره باز هستند، این سفر می تواند بسیار پر سر و صدا و گرم، یا بسیار سرد باشد! تمپو و ویکرام (تمپوهای بزرگ)، در واقع سه چرخه های موتوری بزرگی هستند که جا برای تعداد بیشتری مسافر دارند و در جهتهای تعیین با کرایه ثابتی تردد می نمایند.

در بعضی از نواحی این کشور همچنین می توانید سه چرخه های دیگری به شکل تراکتور غول پیکر ببینید که در قسمت جلو یک چرخ دارند و یک بازو هم به آن متصل است و می توانند تعداد خیلی زیادی از مسافرین را جابجا نمایند.

قایق

با استفاده اشکال و اندازه های مختلفی از قایق های محلی می توان به سفر در رودخانه های هند پرداخت. قایق های بزرگتر، معمولاً دوچرخه و موتورسیکلت هم حمل می نمایند و بابت آن کرایه می گیرند.

اتوبوس

اتوبوس های درون شهری، اتومبیل های غول پیکری هستند که با سرعت زیادی حرکت می نمایند و از تهویه مطبوع هم برخوردار هستند. صندلی آنها راحت است و سفر با آنها بدون تلاطم است. در هر حال، معمولاً ایاب و ذهاب با سه چرخه موتوری یا تاکسی خیلی ساده تر و راحت تر است؛ چرا که سریع تر حرکت می نمایند و تعداد بیشتری از آنها در دسترس است.

سه چرخه رکابی

مکانیزم حرکتی سه چرخه رکابی، مانند رکاب دوچرخه است. بیشتر این سه چرخه ها یک سقف دارند که در هوای مرطوب هم می گردد از آن استفاده کرد، و می توان از آن برای گذاشتن بار هم استفاده نمود. در خصوص کرایه باید از قبل طی کنید. برای این کار، با افراد محلی صحبت کنید تا با حدود قیمت آشنا شوید. کلکته دارای آخرین نسل از سه چرخه هایی است که توسط فرد کشیده می شوند و به تانا (tana) هم معروف هستند. تانا در واقع وسیله ای است که فقط دو چرخ در عقب دارد و توسط یک نفر از جلو کشیده می گردد.

تاکسی

بیشتر شهرهای هند تاکسی دارند و این تاکسی ها معمولاً تاکسیمتر هم دارند. اما درخواست از راننده برای استفاده از آن، ممکن است او را ناراحت کند! برای دوری از جنگ اعصاب، بهتر است از تاکسی های پیش پرداختی بهره ببرید و در ابتدای جهت، کرایه را به آنها پرداخت نمایید. تاکسی های امواج رادیویی هم کارآمدترین گزینه در شهرهای بزرگتر است.

تاکسی های پیش پرداختی

بیشتر فرودگاه های بزرگ هند و ایستگاه های قطار، اکنون دارای گیشه هایی برای تاکسی های پیش پرداختی با نرخ تعیین و نیز تاکسی های امواج رادیویی هستند. در آنجا می توانید با قیمت ثابت و تعیین، یک تاکسی رزرو کنید (که شامل حمل بار هم می گردد) و بنابراین از دردسرهای بعدی جلوگیری نمایید. سپس رسید پرداخت خود را نگه دارید تا به مقصد برسید. تاکسی های رادیویی نسبت به تاکسی های پیش پرداختی، کمی گران تر هستند؛ اما از تهویه مطبوع برخوردارند و راننده های آنها در استخدام شرکت های تاکسی می باشند. این تاکسی ها، دارای تاکسیمترهای الکترونیکی هستند که قابلیت چاپ رسید هم دارند. این تاکسی ها GPS هم دارند و بنابراین شرکت مربوطه می تواند ببیند که آنها در چه جاهایی از شهر تردد می نمایند. این کار باعث می گردد تا از مواردی همچون درخواست پول بیشتر جلوگیری گردد. فرودگاه های کوچکتر و ایستگاه ها نیز شاید در عوض تاکسی های پیش پرداختی، سه چرخه های پیش پرداختی داشته باشند.

دیگر روش های ایاب و ذهاب محلی

در بعضی از شهرها، تونگاس (tongas)، یک وسیله دارای دو چرخ که با اسب کشیده می گردد، و ویکتوریاس (victorias) که کالسکه دارای اسب است، هنوز هم کار می نمایند. کلکته یک شبکه مترو هم دارد و بمبئی، دهلی کلکته و چنای (Chennai) و چند شهر دیگر هم دارای قطارهای شهری هستند.

تاکسیمتر

درخواست از راننده برای استفاده از تاکسیمتر در هنگام سفر، فقط نیمی از جنگ و جدل است! تقریباً همواره تاکسیمترها از رده خارج هستند و بنابراین کرایه ها با استفاده از ترکیبی از تاکسیمتر و کارت تنظیم کرایه محاسبه می شوند. اما تعیین است که چنین سیستمی به سادگی قابل سوء استفاده است.

جیپ های اشتراکی

در نواحی کوهستانی، جیپ های اشتراکی مکمل سرویس های اتوبوس هستند و کرایه ثابت مشابهی دریافت می نمایند. اگرچه این جیپ ها اسماً برای پنج یا شش مسافر طراحی شده اند، اما آنها تعداد بیشتری را در خود به صورت فشرده جا می دهند. صندلی های کناری و صندلی های پشت راننده، گران تر از سایر صندلی ها هستند. این جیپ ها تنها وقتی حرکت می نمایند که تکمیل باشند و مردم اغلب از جیپی که نیمه پر است پیاده می شوند و سواری جیپی می شوند که مسافر بیشتری دارد و در عوض آماده حرکت است. البته اگر کرایه صندلی های خالی را حساب کنید، یا آنها را دربست کرایه کنید، راننده ها زودتر حرکت می نمایند. صندلی این جیپ ها، ایستگاه جیپ و نیز ایستگاه مسافرین در تقاطع جاده های بزرگ است. می توانید از افراد محلی بخواهید تا آنها را به شما نشان بدهند. در بعضی از ایالات، جیپ ها به دلیل نام تاتا سومو (Tata Sumo) که یک وسیله نقلیه محبوب است، سومو هم نامیده می شوند. اگر در جاده های کوهستانی در کنار پنجره نشسته باشید و ناگهان احساس ناخوشی کنید، از شما خواسته می گردد تا این صندلی را ترک کنید و به صورت فشرده در کنار دیگر مسافرین بنشینید!

منبع: الی گشت
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 464

به "سیستم حمل و نقل در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم حمل و نقل در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید