چین برقی سازان را از یاد نمی برد
به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، چین یارانه و معافیت های مالیاتی خرید خودروهایی با انرژی های جدید را دو سال دیگر تمدید می کند اما کارشناسان صنعت خودرو ادعا می کنند این تصمیم احتمالاً تأثیری روی بازار نخواهد گذاشت. با اینکه از سال گذشته میلادی دولت دونالد ترامپ محدودیت هایی را برای اعطای یارانه به خریداران خودروهای برقی وضع کرده و در برخی ایالت ها کل یارانه را قطع نموده است اما چینی ها کماکان مصرند با اعطای یارانه سطح تولید و مصرف این قبیل محصولات را در بازار داخلی افزایش دهند.
با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.
این در شرایطی است که برخی بازارهای اروپایی نظیر انگلستان هم قیودی را برای اعطای یارانه به خریداران خودروهای برقی و پلاگین هیبرید وضع کرده اند. چینی ها اما اعتقاد دارند از این راه می توانند هم به توسعه این صنعت استراتژیک در چین کمک کنند و هم براوضاع نابسامان زیست محیطی کلانشهرهایی چون شانگهای سروسامان دهند.
البته چندی پیش برخی رسانه های چینی اخباری از قطع یارانه ها و مشوق های مالیاتی خودروهای الکتریکی در سال جاری منتشر کرده بودند اما اعلام رسمی تداوم حمایت از این بخش از سوی مقامات دولت چین نشان داد چین کماکان روی توسعه خودروسازی الکتریکی تمرکز دارد. گویا با توجه به وضعیت فعلی بازار و شرایط رکودی، دولت این کشور تصمیم گرفته کمک های یارانه ای را تا سال 2022 تمدید کند. یارانه های فعلی برای خودروهایی با انرژی های جدید به ازای هر خودرو برابر با 25 هزار یوان، 3531 دلار بوده و خریداران همچنین از تخفیف 10 درصدی مالیات خرید بهره مند خواهند شد. مدیر فروش گروه Yiyou Auto Service در شانگهای می گوید: مصرف کنندگان انتظار افزایش یارانه ها را داشتند اما تمدید یارانه های فعلی تأثیر چندانی روی بازار نخواهد داشت.
اقتصاد چین طی چهار دهه گذشته کمترین رشد اقتصادی را تجربه می کند و فروش خودروهای جدید در این کشور نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا سومین سال متوالی با افت روبه رو شده است. مصرف کنندگان چینی پیش از شیوع کرونا نیز با احتیاط در بازار حضور داشتند زیرا بین این کشور و آمریکا جنگ تجاری وجود داشت.
درحالی که برخی خبرها حاکی از کاهش شیوع کرونا در چین هستند اما انتظار نمی رود تولید و فروش خودرو در این کشور خیلی بهبود یابد. یکی از تحلیلگران صنعت خودرو می گوید: افت فروش خودرو در بازار چین خیلی قابل پیش بینی نیست. کووید 19 به همه گیری جهانی تبدیل شده و کاهش حضور خریداران در بازار اجتناب ناپذیر است. سال پیش بود که فروش خودرو در این کشور پهناور با افت 8.2 درصدی به مرز 25.8 میلیون دستگاه سقوط کرد.
ژی لو از مشاوران شرکت مهندسیTRWدرباره تاثیر کرونا روی صنایع خودروسازی چین می گوید: این ویروس شیوع بسیار سریعی داشته و خودروسازان را مجبور به توقف فعالیت هایشان کرده است. این بیماری بیش از پیش روی بازار تأثیر خواهد گذاشت و باعث اختلال در زنجیره تأمین هم خواهد شد. البته برخی هم معتقدند چین به زودی به مدار تولید باز می گردد. نمونه آن گزارش امروز موسسه مک کینزی درباره احیای اقتصاد چین در فصل اول سال 2021 است که صنایع خودروسازی چین هم از این موضوع منتفع خواهند شد. خودروسازانی نظیر جیلی، بی وای دی، بایک،بائوجون و سایک هم اینک محصولات برقی بسیاری را در خط تولید دارند که تا انتهای سال 2022 می توانند به کمک یارانه دولت چین آنها را به مشتریان داخلی به قیمتی ارزان تحویل دهند.
منبع: دیوار