کتاب ژئومورفولوژی ایران به بازار نشر رسید

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل چهارمین کتاب خود را با عنوان ژئومورفولوژی ایران به چاپ رساند.

کتاب ژئومورفولوژی ایران به بازار نشر رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران از اردبیل، رسول صمدزاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل چهارمین کتاب خود را با عنوان ژئومورفولوژی ایران به چاپ رساند.

در پیش گفتار این کتاب آمده است: کشور ایران به عنوان بخشی از یک فلات عظیم به همین نام، یکی از سرزمین های کوهستانی دنیاست؛ ولی به دلیل حاکمیت پرفشار جنب­ حاره بر بخش عمده از این منطقه و داشتن آب و هوای خشک و نیمه­ خشک از فقیرترین کشورهای دنیا از لحاظ سطح زیر پوشش جنگل­ های طبیعی محسوب می­ گردد؛ به همین سبب از دیرباز بیشتر به علت داشتن گستره ­ها و چشم اندازهای بیابانی ­اش مورد توجه قرار گرفته و شناخته شده است تا کوهستان­ های یخی و گستره ­های جنگلی آن.

در ادامه پیش گفتار مطرح شده است: این پهنه­ های خشک و بیابانی در نوار شمالی و باختری با مساعدت سامانه چین­ خوردگی آلپی که به شکل رشته­ کوه های عظیم البرز و زاگرس نمود یافته، به اندازه ای تعدیل شده که حتی در قسمت­ هایی محدود از آن، ریزش های جوّی در طول سال، همیشه به صورت جامد بوده و موجب شکل گیری و فعالیت سیستم های مورفودینامیک یخچالی، حاشیه یخچالی و رودخانه ­ای در مرزهای بلافصل شده است؛ به همین دلیل، اشکال مختص محیط­ های بیابانی، معتدل مرطوب، حاشیه یخچالی تا یخچالی دیرینه و امروز را گاه در مسافت های نه چندان دور در کنار هم و گاه نیز با گستردگی عرض جغرافیایی آنها در پهنه های مختلف می­ توان یافت.

در بخش دیگری از پیش گفتار عنوان شده است: مطالعه کامل این چشم ­اندازهای گسترده که هرکدام گنجینه ­ای از اشکال موروثی این سرزمین را در خود جای داده اند، به ویژه با رویکرد کاربردی، به انجام شدن پژوهش هایی دامنه­ دار احتیاج دارد و طبیعتاً خارج از توان فردی است؛ بنابراین با هدف تدوین اثری نسبتاً جامع در حوزه ژئومورفولوژی سرزمینی عظیم به نام ایران در یک کتاب آماده چاپ با همین عنوان بازنگری کامل صورت گرفت و نظریه­ ها و دیدگاه ­های منسوخ قدیمی موجود در آن حذف و مطالب نوین با فصل ­بندی ای جدید عرضه و در نهایت کتاب حاضر تدوین شد.

به گزارش خبرنگاران، کتاب ژئومورفولوژی ایران در شمارگان هزار جلد اردیبهشت 1399 توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ ها (سمت) منتشر شد و با قیمت 710 هزار ریال در دسترس علاقه مندان است.

پیش از این سه کتاب با عنوان های درآمدی بر روش تحقیق در جغرافیای طبیعی، ژئومورفولوژی خاک و تغییرات محیطی کره زمین در کواترنر از رسول صمدزاده به چاپ رسیده است که کتاب تغییرات محیطی کره زمین در کواترنر برگزیده دومین دوره جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی (ابن سینا) در گروه فنی و مهندسی شد.

4103/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1019

به "کتاب ژئومورفولوژی ایران به بازار نشر رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب ژئومورفولوژی ایران به بازار نشر رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید