گشتی در موزه هرژه بروکسل، دنیای ماجراهای تن تن

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، موزه هرژه | Musée Hergé

شما هم در دوران کودکی خود از طرفداران دو آتشه سری کارتون ها و ماجراهای تن تن بودید؟ اصولا بیشتر اشخاصی که من می شناسم؛ یا کتاب های مصور این مجموعه به همراه فیلم هایش را جمع نموده بودند یا عروسک های شخصیت های اصلی آن را همچون کلکسیون جمع آوری نموده اند اما در این میان کسی که ایده ساخت موزه هرژه را به وجود آورده، فکر می کنم که بیشترین علاقه را به تن تن و داستان هایش دارد زیرا، موزه ای در بلژیک در بلژیک وجود دارد که به صورت خاص تنها به موضوع تن تن و ماجراهایش می پردازد. موزه هرژه (Musée Hergé) در بلژیک موزه ای است که امروز در خبرنگاران می خواهیم به همراه شما آن را مورد بررسی قرار دهیم.

گشتی در موزه هرژه بروکسل، دنیای ماجراهای تن تن

از این که هر کسی با شنیدن نام تن تن دقیقا به یاد چه خاطرات و چه صحنه های ضبط شده ای در فکرش از دوران کودکی و دیدن این مجموعه دوست داشتنی به او دست می دهد، بسیار سخن گفتیم. خبر خوب ما برای شما این است که موزه هرژه در بروکسل مرکز کشور بلژیک، به این سری داستان های مصور و خالق این شری داستان ها اختصاص دارد. موزه هرژه که در تلفظ اصلی به آن ارژه نیز می گویند در شهر بروکسل و به ژرژ رمی (Georges Remi)، کاریکاتوریست معروف بلژیکی و داستان مصور برجسته او یعنی همان ماجراهای تَن تن خودمان اختصاص داده شده است.

این موزه موضوعی 3 طبقه دارد که آثار مختلف آن در طبقه اول و دوم به نمایش گذاشته می شوند و نمایشگاه های موقت، رستوران و کافه آن نیز در طبقه همکف نیز قرار دارند. موزه هرژه از سال 2009 میلادی آغاز به فعالیت نمود و صرفاً تبدیل به بهشتی شد که مخصوص به دوستداران شخصیت های کارتونی تن تن می باشد.

اما ذکر این نکته در این قسمت برای شما واجب است که در موزه هرژه صرفا قرار نیست به دنیایی رویایی از ماجراهای تن تن بروید بلکه اگر شما به معماری و مسافرت علاقه داشته باشید، این موزه برای شما همچون اغنای کامل است و از دیدن آن هرگز پشیمان نخواهید شد.

البته می دانید که بلژیک، محل تولد کاراکترهای شخصیت تن تن می باشد و به صورت کلی و به غیر از موضوع تن تن، دیگر کتاب های مصور یا به زبان اصلی همان کتاب های کُمیک (Comic book) می باشد و در واقع کارتون، هنر ملی کشور بلژیک به حساب می آید.

بسیاری از شخصیت های معروف در سراسر دنیا که حتی ما هم با آن ها دوران کودکی خود را سپری کردیم همچون نامورف ها (The Smurfs)، آستریکس (Asterix) و بلیک و مورتیمر (Blake and Mortimer) ساخته این کشور کوچک اروپایی هستند. مجموعه داستان های تن تن نیز یکی از معروف ترین شخصیت های کارتونی ساخت تخیل و فکر بلژیکی ها به شمار می رود که بی شک شما هم با آن خاطره دارید.

به همین دلیل موزه هرژه که در گویش زبان فرانسوی ارژه نیز تلفظ می گردد را به تن تن و خالق آن، یعنی ژرژ رمی اختصاص داده اند که حرف اول نام خانوادگی و نام کوچک خود، یعنی ارژه را به عنوان نام مستعار و تخلص خود انتخاب نموده بود.

برای یادآوری کمی مختصر از داستان معروف تن تن را برای شما تعریف می کنیم هر چند که بی شک شما کامل آن را با جزئیات به خاط دارید. تن تن جوان یک خبرنگار باهوش است که اولین شاخصه ای که در چهره آن باعث می گردد خاص باشد و ملکه فکر هر فردی بگردد، مدل موی منحصر به فردی است که دارد.

این مرد جوان و ماجراجو که می گردد گفت که تقریبا از هیچ چیزی ابایی ندارد، به همراه سگ باوفای خود، میلو (Milou) که همان برفی خودمان است، دور دنیا سفر می کند و در ماجراجویی هایش با معماهایی روبرو می گردد و مدام در تلاش است تا آن ها را حل نماید.

در این راه تن تن به جز میلو همراهان دیگری نیز دارد که برخی از آن ها شخصیت های مثبت و دائمی و برخی شخصیت های منفی هستند و در نهایت همه این عناصر یکی از جالب و مجذوب کننده ترین مجموعه های کارتونی و کتاب های کمیک دنیا را به وجود آورده اند. موزه هرژه در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر بروکسل و در حومه شهر لوون لَنوو (Louvain-la-Neuve) قرار گرفته است. این موزه کاملا داخل شهر بروکسل نیست و دلیل انتخاب این منطقه برای تأسیس موزه هرژه این است که لوون لنو از یک طرف به جنگل های انبوه و از طرفی دیگر به شهر راه دارد و به این صورت فضایی بسیار نزدیک تر به آن چه که در سر موسس بوده است، نزدیک تر می گردد.

معماری ساختمان مدرن موزه هرژه را مهندس معروف، کریستیان دپورتزامپاک (Christian de Portzamparc) برعهده داشته است. دپورتزامپاک این موزه را به گونه ای طراحی نموده است تا در کالبدی کاملا نمادین، شبیه به یک کشتی باشد که از دریای انبوهی از درختان بیرون می آید و با شهر برخورد می کند. موزه هرژه به صورت کلی 8 نمایشگاه را در بر می گیرد که در 2 طبقه به نمایش گذاشته می شوند.

طبقه پایین این موزه به زندگی و آثار ارژه و طبقه بالا به برسی شخصیت تن تن، شخصیت های اصلی داستان و سفرهای آن ها اختصاص دارد. اگر واقعا به شخصیت تن تن علاقه مند هستید و مسافر بلژیک و یا هر کدام از کشورهای اروپایی نزدیک به این کشور هستید و قصد دارید تا از کشورهای دیگر هم دیدن کنید پیشنهاد می کنیم که حتماً در گشت و گذارتان در بروکسل به این موزه هم سر بزنید و از اتاق شماره 6 آن یعنی سالن رویای سفر (Dreaming of Travel) نیز بازدید کنید تا عمیقا این را درک کنید که چرا گفتیم این موزه هم برای دوستداران تن تن و هم برای دوستداران سفر، بهشتی واقعی و تداعی کننده است.

رنگ های استفاده شده در طراحی داخلی موزه هرژه به گونه ای است که بازدیدکنندگان آن احساس می کنند که یکی از شخصیت های این داستان مصور در دنیای واقعی هستند و دارند در فرایند ماجراهای تن تن زندگی می کنند.

در محوطه این موزه یک رستوران هم وجود دارد که برای رفع خستگی و گرسنگی خود می توانید از آن استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که این موزه، تنها مکانی نیست که می توانید شخصیت تن تن را در آن پیدا کنید. اگر از طرفداران پر و پا قرص داستان های مصور و کمیک هستید، بهتر است سری هم به فروشگاه تن تن (La Boutique Tintin) و موزه مرکز کُمیک استریپ بلژیک (Belgian Comic Strip Center) بزنید که آن ها نیز در شهر بروکسل واقع شده اند. تمام شخصیت های کارتونی تن تن از خود تن تن و میلو گرفته تا کاپیتان هادوک، پروفسور تورنسل، کاستافیوره و کارآگاه دوپونت و دوپونط در این موزه حضور دارند.

با خالق تن تن بیشتر آشنا شوید

ماجراهای تن تن و میلو پر فروش ترین کتاب داستان مصور یا کمیک استریپ در اروپا است و تا کنون230 میلیون نسخه از آن به فروخته شده است. این مجموعه تا کنون به 100 زبان مختلف ترجمه شده و نخستین برگردان آن به فارسی نیز در سال1350 منتشر شده است.

تا به امروز به بیش از 70 زبان ترجمه شده و بیش از 200 میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رفته است. اولین نسخه از رشته ماجراهای تن تن و میلو در سال 1929 میلادی، از طریق ژرژ رمی در روزنامه ای در بروکسل به زبان فرانسوی منتشر شد.

نویسنده ماجراهای تن تن، ژرژ پراسپر رمی اهل ایتربیئک (Etterbeek)، شهری در نزدیکی بروکسل بود که با نام مستعار کار می کرد. ژرژ رمی که بعدها نام مستعار هرژه را برای خود برگزید در 22 می سال 1907 در ایتربیئک، در کشور بلژیک به دنیا آمد. او با خلق کاراکتری به نام تن تن توانست مجذوب کننده ترین، زیباترین و در عین حال پر فروش ترین مجموعه کتاب های مصور قرن 20 را به دنیا معرفی کند.

در سال 1929 اولین داستان از این مجموعه، فرار از شوروی به صورت سیاه و سفید و هفته ای یک صفحه در مجله قرن 20 کوچولو چاپ شد. 8 کتاب دیگر این مجموعه نیز در ابتدا به صورت سیاه و سفید به چاپ رسیدند و سپس در سال های 1945 تا 1955 به درخواست انتشارات کاسترمن که ناشر کتاب های تن تن بود، رنگی شدند.

قصه های تن تن و میلو درباره ماجراهایی است که برای یک خبرنگار کنجکاو و زیرک و سگش میلو اتفاق می افتد. وی در این ماجراها ضمن حل معماهای پیچیده، دوستانی نیز پیدا می کند که در قسمت های مختلف به داد تن تن می رسند.

دوست همیشه همراه تن تن در این ماجرا ناخدا هادوک است که پس از آشنایی با تن تن در تمام ماجراها همراه تن تن بوده است. ماجراهای تن تن و میلو داستان هایی رئالیستی و برگرفته از رویدادهای تاریخ معاصر هستند که از دوره زمانی بین جنگ دنیای اول و دوم آغاز شده و تا اوج دوران جنگ سرد امتداد می یابد.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2037

به "گشتی در موزه هرژه بروکسل، دنیای ماجراهای تن تن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشتی در موزه هرژه بروکسل، دنیای ماجراهای تن تن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید