یک اشراف زاده قرن هفدهمی رازی مبتکرانه برای حفظ دندان هایش داشت

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، دانشمندان راز مدفون یک اشراف زاده فرانسوی قرن هفدهمی را 400 سال پس از مرگش کشف کردند: او از سیم طلا برای جلوگیری از افتادن دندان هایش استفاده می کرد.

یک اشراف زاده قرن هفدهمی رازی مبتکرانه برای حفظ دندان هایش داشت

جسد آن دالگاره که در سال 1619 درگذشت، در حین کاوش های باستان شناسی در Chateau de Laval در شمال غربی فرانسه در سال 1988 کشف شد. پیکر او مومیایی شده در تابوت سربی پیدا شد و اسکلت - و دندان های او - به خوبی حفظ شده بود.

در آن موقع، باستان شناسان متوجه شدند که او یک پروتز دندانی دارد، اما آنها ابزار اسکن پیشرفته برای یافتن اطلاعات بیشتر نداشتند.

35 سال بعد، تیمی از باستان شناسان و دندانپزشکان تشخیص دادند که دلگاره از بیماری پریودنتال رنج می برد که باعث لق شدن دندان هایش می شد. این تحقیق در مجله علمی باستان شناسی منتشر شده است.

اسکن پرتو مخروطی که از اشعه ایکس برای ساخت تصاویر سه بعدی استفاده می نماید، نشان داد که از سیم طلایی برای نگه داشتن و سفت کردن چندین دندان او استفاده شده است. او بعلاوه یک دندان مصنوعی از عاج فیل داشت و نه اسب آبی که در آن موقع محبوب بود.

اما این کار دندانپزشکی تزئینی فقط شرایط را بدتر کرد. به گفته محققان، سیم های طلا در طول سال ها احتیاج به سفت شدن مکرر داشتند که باعث بی ثباتی بیشتر دندان های مجاور می شد.

دالگاره احتمالاً بیش از دلایل پزشکی به خاطر شرایط ظاهری دندانش هایش و تاثیری که بر ارزش و رتبه اش در جامعه می گذاشت، ناراحت بود.

کولتر به خبرگزاری فرانسه گفته: آمبروز پار، معاصر دلگاره که پزشک چندین پادشاه فرانسوی بود و پروتزهای دندانی مشابهی را طراحی کرد، ادعا کرد که اگر بیمار بی دندان باشد، گفتارش فاسد می گردد!

کولتر اضافه نمود، لبخند زیبا به ویژه برای دلگاره، یک فرد اجتماعی جنجال برانگیز که دو بار بیوه شده بود، و معروفیت خوبی نداشت اهمیت داشت.

او یک پروتستان بود که در جنگ های مذهبی فرانسه در اواخر دهه 1500 علیه کاتولیک ها جنگید.

در سن 21 سالگی، او یک بار بیوه شده بود.

هنگامی که کشور در هشتمین جنگ مذهبی فرو رفت، دلگاره و پسرش مجبور شدند از نیروهای کاتولیک پنهان شوند در حالی که اموال آنها به وسیله پادشاه تصرف شده بود.

پسرش سپس به مذهب کاتولیک گروید و برای جنگ به مجارستان رفت و در سن 20 سالگی در جنگ جان باخت.

پس از بیوه شدن برای بار دوم، دلگاذه بر اثر بیماری در سن 54 سالگی درگذشت.

کولتر گفت: دندان های دلگاره نشان می دهد که او استرس زیادی را پشت سر گذاشته است

بر اساس گزارش سازمان بهداشت دنیای تخمین زده می گردد که بیماری های پریودنتال شدید تقریباً یک پنجم بزرگسالان دنیا را درگیر می نماید.

© خبرگزاری فرانسه

منبع: یک پزشک
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2204

به "یک اشراف زاده قرن هفدهمی رازی مبتکرانه برای حفظ دندان هایش داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک اشراف زاده قرن هفدهمی رازی مبتکرانه برای حفظ دندان هایش داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید