زیباترین یخچال های طبیعی دنیا

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، یخچال ها جلوه های زیبا و با شکوهی از طبیعت بکر اطراف ما هستند. در این مقاله با چند یخچال طبیعی زیبا در دنیا آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

زیباترین یخچال های طبیعی دنیا

بین 600 هزار تا 10 هزار سال پیش، زمین، دوره های از هوای سرد را طی نموده است که عصر یخبندان نامیده می شوند. در هر یک از این دوره ها، یخچالهای طبیعی در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا به وجود آمدند. امروزه در حدود 10 درصد از سطح زمین (حدود 16 میلیون کیلومتر مربع) توسط یخچال ها اشغال شده اند. اما گرم شدن کره زمین، حیات یخچال های طبیعی را تهدید می نماید که این موجب نگرانی دانشمندان شده است.

یخچال Biafo، پاکستان

به دلیل قرار دریافت در مکانی دنج در قلب کوه های شمال پاکستان، این یخچال، بکر باقی مانده و گردشگران کمتر به آن دسترسی دارند. با وجود این که سفر به حاشیه این دریاچه برفی، چندین روز طول خواهد کشید اما قطعا سفر کسل نماینده ای نخواهد بود. چرا که پوشش گیاهی و جانوری شگفت انگیزی در اطراف یخچال وجود دارد. گرچه افراد غیر حرفه ای نیز می توانند به آن دسترسی پیدا نمایند اما بهتر است در صورتی که در شرایط بدنی مناسبی قرار دارید، این سفر را آغاز کنید. چرا که ممکن است به جای لذت بردن از مناظر طبیعی اطرافتان، با مسائل تنفسی روبرو شوید.

یخچال پریتو مورنو (Perito Moreno)، آرژانتین

در پارک ملی Lago Argentino، در مجموع 13 یخچال طبیعی وجود دارد اما زیباترین آنها تحت عنوان پریتو مورنو شناخته می گردد. این یخچال با توجه به اندازه و امکان دسترسی به آن، یکی از بزرگ ترین مناطق جذب گردشگر در آرژانتین به شمار می رود. این رود یخی با 60 متر ارتفاع، دریاچه آرخنتینو (Argentino) را به دو قسمت تقسیم می نماید: Southern Sea و Rich Sea. آب این دو قسمت به مرور زمان، آن را تخریب نموده و کانالی در میان این یخچال ایجاد نموده است. گرچه گردشگران با دیدن منظره با شکوه افتادن قطعات بزرگ یخ در آب، لذت می برند. در اطراف این منطقه حفاظت شده می توانید حیواناتی نظیر شترمرغ، نوعی شتر بی کوهان با نام گواناکو (Guanaco) و حتی بزرگ ترین پرنده جهان یعنی Condor را از نزدیک ببینید.

یخچال Bay، آلاسکا

پارک ملی بزرگ یخچال طبیعی Bay، در ساحل جنوب شرقی آلاسکا واقع شده است و تحت حفاظت یونسکو واقع شده است. به دلیل تعداد کم جاده ها در این ناحیه، تورهای پیاده گردی به ندرت ارائه می شوند و معمولا گردشگران از تورهای هلی کوپتر و هواپیما استفاده می نمایند. البته برای مشاهده یخ های درخشان این یخچال طبیعی، مجبور نیستید از هتلی که در محدوده این پارک واقع شده است، خارج شوید. فرصت دیگری که از آن می توانید برای تماشای منظره با شکوه ایجاد تکه های یخ و کوه یخ ها و جدا شدن آنها از حاشیه یخچال، بهره ببرید، گشت زدن در کنار سواحل است. ممکن است هنگام شنا، گراز های دریایی، نهنگ ها و حتی دلفین ها را ببینید. در نواحی جنگل های ساحلی، گوزن و خرس نیز یافت می شوند.

یخچال Furtwangler، تانزانیا

این یخچال طبیعی که در خط استوا واقع شده، از اوایل قرن بیست و یکم آغاز به ذوب شدن کرد و بنا به پیش بینی های دانشمندان، تا سال 2020 کاملا ناپدید خواهد شد. یخچال Furtwangler در دامنه شمالی کوه کلیمانجارو (Kilimanjaro)، نزدیک به قله، در ارتفاع پنج هزار متری قرار گرفته است. گرچه صعود به بلندترین قله آفریقا برای گردشگرانی که آمادگی چندانی ندارند راحت است و به داشتن مهارت های کوهنوردی نیازی ندارد، اما رسیدن به این یخچال که پایین تر از قله واقع شده است، چندان ساده نیست. در حقیقت مشکل اصلی، رقیق شدن هوا در ارتفاع است که موجب می گردد کمتر از نصف مسافران بتوانند به مقصد برسند. باقی گردشگران تسلیم شده و مجبور به بازگشت می شوند.

یخچال واختنایوکوت (Vatnajokull)، ایسلند

بزرگ ترین یخچال طبیعی ایسلند، بیش از 8 درصد از خاک این کشور را پوشانده است. واژه Vatnajökull از ترکیب واژه های vatna به معنی آب ها و jökull به معنیی یخچال طبیعی ساخته شده است. این پهنه های بزرگ یخی و ترک دار، در مساحتی معادل 8300 کیلومتر مربع، گسترده شده اند. در زیر این یخچال، آتش فشان هایی قرار دارند که چند سال یکبار فوران نموده و یخ ها را ذوب می نمایند. گردشگران با استفاده از جیپ و به همراه چند راهنما، به این منطقه سفر می نمایند و در آنجا می توانند فعالیت مورد علاقه شان را دنبال نمایند. از میان این فعالیت های تفریحی که مورد توجه گردشگران است می توان بالا رفتن از یخچال، گشت و گذار در حفره ها و شکاف های میان یخ ها، حمام کردن در چشمه های آب گرم طبیعی در زیر آرک های غارهای یخی و همچنین اسکی را نام برد.

یخچال Yulong، چین

دانشمندان بارها درباره از بین رفتن این یخچال طبیعی که در جنوب چین واقع است، هشدار داده اند اما نظارت دائمی بر روی تغییرات آن که از سال 1982 انجام می گردد، این پیش بینی های بدبینانه را کاملا رد می نماید چرا که تغیرات آب و هوا موجب تغییر شرایط این یخچال می گردد. در حال حاضر این یخچال در ارتفاع 4200 متری بالاتر از سطح دریا واقع شده است، رفتن به آنجا و دیدن کردن از این طبیعت زیبا، ساده نیست. چرا که در این ارتفاع، هوا بسیار رقیق است و کسانی که نمی توانند از دیدن این منظره بکر و بی نظیر، چشم پوشی نمایند، باید مجهز به ماسک اکسیژن باشند.

یخچال های Fox و Franz Josef، نیوزیلند

این یخچال ها که در آبشار های یخی دامنه های غربی آلپ جنوبی واقع اند، تا نزدیکی جنگل های همواره سبز نیمه گرمسیری ادامه می یابند. برای دیدن یخچال Franz Josef از اقامت گاهی به همین نام، قدم زدن را آغاز کنید. همچنین می توانید برای دیدن این دو یخچال، سوار هلی کوپتر شوید و حتی روی آنها فرود بیایید.

یخچال Athabasca، کانادا

یکی دیگر از یخچال هایی که به سرعت در حال ذوب شدن است و به عنوان زیباترین یخچال طبیعی در آمریکای شمالی شناخته می گردد، یخچال Athabasca است که در سال های اخیر، تقریبا نیمی از حجم خود را از دست داده است. در حال حاضر، طول آن به 6 کیلومتر می رسد. در نتیجه شدت دریافت میزان ذوب یخ ها، این یخچال به طور مداوم در حال حرکت است و گشت و گذار بر روی آن بدون حضور راهنما، ممنوع است.

قاره قطب جنوب

قاره قطب جنوب، جایی است که بیشتر از هر جای دیگر در جهان، برف و یخ و یخچال دارد. به نظر می رسد که با توجه به مسئله گرم شدن کره زمین، جمعیت این قاره افزایش یافته است. در طول نود سال فقط 6 الی 7 هزار نفر در این قاره بوده اند در حالی که در سال گذشته تعداد گردشگران به 45 هزار نفر رسیده است. این افزایش جمعیت می تواند موجب آسیب زدن به اکولوژی این ناحیه گردد. به همین جهت، اخیرا، 28 کشوری که در این قاره به فعالیت های علمی می پردازند، توافقنامه ای امضا نموده اند که به موجب آن، تعداد گردشگران این قاره، محدود خواهد شد. منبع: Travel Vivi

منبع: کجارو
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 770

به "زیباترین یخچال های طبیعی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین یخچال های طبیعی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید