7 قابلیت watchOS 7 که سیستم عامل Wear OS گوگل به آن ها نیاز دارد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، با معرفی سیستم عامل watchOS 7 (سیستم عامل ساعت های هوشمند اپل) در کنفرانس WWDC 2020، شاهد اضافه شدن قابلیت های خوبی به آن بودیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به بررسی 7 قابلیت watchOS 7 بپردازیم که گوگل باید آن ها را به سیستم عامل Wear OS خود اضافه کند.

7 قابلیت watchOS 7 که سیستم عامل Wear OS گوگل به آن ها نیاز دارد

ماه نوامبر سال گذشته بود که خبر خریداری کمپانی فیت بیت توسط گوگل اعلام شد. گوگل این شرکت سلامتی محور بزرگ و پیروز را به قیمت 2.1 میلیارد دلار خریداری کرد تا بدین ترتیب تجربه های ارزشمند خود را در زمینه نرم افزاری نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با ساعت های هوشمند فیت بیت ادغام کند تا از این طریق بتواند اپل واچ ها را پشت سر بگذارد.

اما گوگل برای رقابت با اپل آنقدرها به سخت افزار قدرتمند نیاز ندارد. در واقع این شرکت باید بخش عمده ای از تمرکز خود را روی سیستم عامل و نرم افزار منعطف کند. مخصوصا اینکه شرکت کوپرتینویی با معرفی سیستم عامل watchOS 7، قابلیت هایی را معرفی کرد که Wear OS به آن ها نیاز دارد.

در ادامه به بررسی 7 قابلیت watchOS 7 می پردازیم که سیستم عامل Wear OS گوگل برای رقابت با ساعت های هوشمند اپل باید شرایط خود را در این زمینه ها بهبود بخشد.

1. حالت های سلامتی بیشتر و پیشرفته تر

هم اپلیکیشن فیتنس اپل (Fitness) و هم گوگل فیت (Google Fit) از ده ها قابلیت سلامتی پیشرفته بهره می برند. حتی شاید در برخی موارد، اپلیکیشن گوگل فزونی داشته باشد اما اپل مرتبا حالت های تمرینی گوناگون و مرتبط را به برنامه خود اضافه می کند. مسئله ای که باید در سیستم عامل گوگل هم شاهد آن باشیم.

در watchOS 7 اپل حالت های تمرینی زیادی با شدت های مختلف را اضافه کرده که از جمله این قابلیت ها می توان به Core Training، Dance و Functional Strength Training اشاره کرد. همچنین تمرین هایی برای سرد کردن بدن هم به لیست غنی اپلیکیشن اپل اضافه نموده شده.

البته گوگل هم تمام این قابلیت ها را در سیستم عامل خود دارد منتها اپل توجه بیشتری به بروز بودن دارد و لذا اگر گوگل هم می خواهد در این بخش به پیروزیت برسد باید رویه مشابهی را در پیش بگیرد چون فعلا اپل در شرایط خوبی واقع شده است و توجه بیشتری به آن می شود. بنابراین گوگل نیاز دارد بسیار بهتر از اپل عمل کند.

خوشبختانه هم گوگل و هم اپل دست کاربر را برای نصب و استفاده از برنامه های شخص ثالث باز گذاشته اند که از قابلیت های بسیار بیشتر و بهتری برخوردارند اما خب حقیقت این است که کاربران بیشتر تمایل دارند از قابلیت های پیش فرض استفاده کنند بنابراین دو شرکت (مخصوصا گوگل) باید تا جایی که ممکن است در این زمینه خوب عمل کنند.

سیستم عامل WatchOS 7 برای ساعت های هوشمند اپل واچ معرفی گشت

2. اپلیکیشن های حرفه ای برای گوشی

اگرچه گوگل در ماه آوریل سال جاری برنامه گوگل فیت خود را بروزرسانی کرد اما در مقایسه با آنچه که اپل برای ارائه دارد، گوگل عملکرد ضعیف تری دارد. بخش زیادی از تغییرات اجرا شده در برنامه گوگل ظاهری بوده و در واقع کاربران را ترغیب می کند بیشتر از اپلیکیشن استفاده کنند.

البته به این موضوع اشاره کردیم که هر کاربر می تواند برنامه های شخص ثالث مختلفی را نظیر Strava و Runkeeper روی دستگاه خود نصب کرده و آن را با گوگل فیت همگام سازی کنند ولی همیشه تمایل مردم به استفاده از آن چیزی است که به صورت پیش فرض وجود دارد. اما به طور کلی از نظر قابلیت و همگام سازی بین برنامه های آیفون و اپل واچ، اپل در سطح بالاتری واقع شده است.

با معرفی iOS 14 و watchOS 7، اپل نه تنها از نظر ظاهری دو سیستم عامل را با یکدیگر یکپارچه و همگام سازی کرده بلکه بخشی را تحت عنوان Summary یا همان خلاصه به اپلیکیشن سلامتی خود اضافه نموده تا بدین ترتیب کاربران بتوانند به تاریخچه فعالیت های خود به علاوه تازه های سلامتی و تمرینات ورزشی دسترسی داشته باشند.

3. ردیاب خواب

شاید بسکمک ها قبل از در اختیار داشتن چنین قابلیتی آن را بی اهمیت بدانند اما بعد از اینکه از آن استفاده کنند احتمالا هیچوقت آن را رها نخواهند کرد. بسکمک از کاربران شاید به خاطر مصرف بالای باتری چنین قابلیتی را نپسندند و این یک دلیل منطقی است.

به هر حال اپل در watchOS 7 ردیاب خواب را با قابلیت های فراوانی اضافه کرده. هرچند سیستم عامل گوگل به صورت پیش فرض از این قابلیت بهره مند نیست اما اپلیکیشن گوگل فیت می تواند با بسکمک از برنامه های شخص ثالث دارای این قابلیت همگام سازی شده و به شما کمک کند.

کاربران اپل واچ فعلا باید برای استفاده از چنین قابلیتی حتما ساعت خود را در طول روز شارژ کنند اما گوگل می تواند به کمک فیت بیت، ساعتی با طول عمر بالای باتری تولید کرده و قابلیت ردیاب خواب را مستقیما به خود آن اضافه کند تا کاربران بتوانند بدون هیچ گونه نگرانی بابت طول عمر باتری، فرایند خواب خود را پایش کنند. این اتفاق با توجه به عملکرد خارق العاده فیت بیت در تولید ساعت هایی با طول عمر بالای باتری اصلا دور از انتظار نخواهد بود.

با عملکرد خوب گوگل و کنترل آن روی سیستم عامل اندروید، طبیعی است انتظار داشته باشیم این شرکت نیز از قابلیت های فعلی اپل واچ و هماهنگی خوب آن با سیستم عامل iOS 14 الگو گرفته و اطلاعات مورد نیاز را در اپلیکیشن گوگل فیت به نمایش درآورد. البته اپلیکیشن فیت بیت در حال حاضر توانایی بالایی در جمع آوری اطلاعات مربوط به شرایط خواب کاربران دارد و می تواند کمک بسیار خوبی برای کاربران باشد.

18 رونمایی مهم اپل در کنفرانس WWDC 2020

4. راهنمای شستن دست

شاید از شنیدن اینکه در این زمینه گوگل باید از اپل الگو بگیرد تعجب کنید چون نه تنها این شرکت بلکه فیت بیت و سامسونگ هم عملکرد بهتری از اپل داشتند اما در سیستم عامل جدید، اپل پا را فراتر گذاشته و تشخیص اتوماتیک شستشوی دست را هم برای کاربران فراهم کرد.

watchOS 7 اکنون می تواند تشخیص دهد که در حال شستشوی دستان خود هستید و سپس 20 ثانیه زمان تنظیم می کند. همزمان، روی ساعت می توانید انیمیشن هایی را تماشا کنید که به شما شکل درست شستشوی دست را آموزش می دهند.

عادت شستشوی دستان شما توسط اپلیکیشن Apple Health زیر نظر گرفته می شود بنابراین می توانید از چگونگی عملکرد خود در زمینه میکروب زدایی و پاک کردن آلودگی آگاه شوید.

در طرف مقابل، سیستم عامل Wear OS هر سه ساعت از شما می خواهد تا دستان خود را شستشو دهید. سپس 40 ثانیه زمان در اختیار شما قرار داده و حتی انیمیشن های بیشتری هم برایتان به نمایش می گذارد اما نمی تواند تشخیص دهد در حال شستشوی دستان خود هستید.

البته اپل واچ این کار را به کمک دریافت صدای آب توسط اسپیکر انجام می دهد بنابراین یا گوگل باید چنین اسپیکری را در ساعت های خود قرار دهد یا به راه چاره نرم افزاری متوسل شود.

5. امکان اضافه نمودن کامپلیکیشن های جذاب به واچ فیس

اگرچه Wear OS مدت ها از لحاظ برخورداری از نما یا همان واچ فیس های شخص ثالث و شخصی سازی آن ها از watchOS بهتر بوده اما پلتفرم اپل قابلیت های شخصی سازی زیادی را با همان واچ فیس های پیش فرض خود به کاربران ارائه می دهد.

امکان اضافه نمودن complication های مختلف (اطلاعاتی مانند آب و هوا که در گوشه ای از صفحه به نمایش در می آید) سال هاست که به نقطه قوت watchOS تبدیل شده اما اپل به این مقدار بسنده نکرد و در نسخه جدید سیستم عامل خود، قابلیت های بیشتری را اضافه نمود.

اکنون دارندگان اپل واچ می توانند complication های مختلفی را از یک اپلیکیشن به واچ فیس اضافه کنند. بدین ترتیب می توانید اعداد و ارقام مختلفی را از یک برنامه سلامتی یا آب و هوا روی واچ فیس مشاهده کنید. اگرچه امکان شخصی سازی واچ فیس ها در سیستم عامل Wear OS بسیار بالاست، اما امکان اضافه نمودن کامپلیکیشن های برنامه های شخص ثالث به آن شکلی که اپل آن را فراهم کرده در سیستم عامل گوگل وجود ندارد.

فهرست گجت هایی که iOS 13 ، iPadOS و watchOS 6 را دریافت می کنند

6. اپلیکیشن Shortcuts

شاید در کنفرانس WWDC 2020 اپل آنقدرها به این موضوع توجه نشده باشد چون همه چیز سریع تر از آنچه که انتظار داشتیم پیش رفت اما اپل گفت برنامه قدرتمند Shortcuts را به زودی به ساعت های هوشمند خود می آورد که به عنوان یک کامپلیکیشن در WatchOS 7 در دسترس قرار خواهد گرفت.

همانطور که از نامش پیداست، Shortcuts امکان ایجاد میانبرهای حرفه ای را فراهم می کند تا با یک حرکت، فعالیت های گوناگونی را انجام دهید. گوگل قابلیت مشابهی را تحت عنوان Action Blocks در اختیار دارد اما توانایی در انجام کارهای مختلف از طریق کامپلیکیشن ها می تواند یک ویژگی جذابی باشد که گوگل به آن نیاز دارد.

7. اشتراک گذاری واچ فیس ها

از آن جایی که هم طرفداران اپل واچ و هم منتقدین آن از این بابت که این محصولات برخلاف رقبای مبتنی بر Wear OS از واچ فیس های شخص ثالث پشتیبانی نمی کنند بسیار گله دارند و تلاش های اپل هم در تغییرات ظاهری و اضافه نمودن کامپلیکیشن ها اثربخش نبود، این شرکت تصمیم گرفت در نسخه جدید سیستم عامل خود در کنار اضافه نمودن قابلیت های شخصی سازی بالا، امکان به اشتراک گذاری واچ فیس ها با دیگران را هم فراهم کند.

اکنون توسعه دهندگان می توانند واچ فیس های مختلفی را به همراه کامپلیکیشن طراحی کنند که امکان دانلود آن ها از طریق برنامه مورد نظر آن توسعه دهنده یا وب سایت وجود دارد. اگر هم واچ فیسی که با شما به اشتراک گذاشته شد برنامه خاصی دارد و شما آن برنامه را در اختیار ندارید، بعد از دانلود واچ فیس می توانید برنامه را هم دانلود کنید.

امکان انجام چنین کاری در Wear OS تنها از طریق نرم افزار شخص ثالث Facer فراهم است و باز هم مثل موارد بالا، اندروید به خاطر عدم بهره مندی از یک قابلیت اول شخص است که قافله را به اپل می بازد.

فیت بیت چگونه می تواند پلتفرم Wear OS گوگل را نجات دهد؟

فراموش نکنید گوگل از نظر نرم افزاری و پشتیبانی از اپلیکیشن های شخص ثالث فوق العاده قدرتمند است اما با این حال باز هم شاهد فزونی محصولات اپل در این زمینه هستیم چون کوپرتینویی ها تمرکز اصلی خود را روی اضافه نمودن قابلیت ها به صورت مستقیم به خود ساعت تمرکز کردند تا بدین ترتیب وابستگی شان به توسعه دهندگان شخص ثالث کاهش پیدا کند.

اگر گوگل هم بتواند راهی برای اضافه نمودن این اپلیکیشن ها و قابلیت ها به صورت پیش فرض به سیستم عامل خود پیدا کند، با توجه به کیفیت بالای ساعت های مبتنی بر سیستم عامل Wear OS و قیمت نسبتا پایین تر آن ها به نسبت محصولات اپل، می تواند بسیار پیروز تر از رقیب خود ظاهر شود.

فراموش نکنید فزونی قابلیت های watchOS 7 به Wear OS نه تنها فاحش نیست، بلکه حتی با تکمیل فرایند همکاری گوگل با فیت بیت کاملا مساوی خواهد شد. اما اگر این اتفاق به این زودی ها هم رخ ندهد گوگل می تواند با الگوبرداری از سیستم عامل رقیب تا حدودی پیروز شود. درست مانند iOS 14 که با الگوبرداری از اندروید، اکنون به قابلیت هایی مجهز شده که کاربران اندروید مدت ها از آن بهره مند بودند.

منبع: androidcentral

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1074

به "7 قابلیت watchOS 7 که سیستم عامل Wear OS گوگل به آن ها نیاز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 قابلیت watchOS 7 که سیستم عامل Wear OS گوگل به آن ها نیاز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید