روش های تکنیک تار کردن در عکاسی با موبایل

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، وب سایت دیجی کالا - محسن چینه کش: استفاده خلاقانه از تکنیک تار کردن (Creative Blur) در عکاسی می تواند بسیار مفید باشد، ولی اجرا کردن آن با دوربین گوشی موبایل در مقایسه با دوربین DSLR چندان آسان نیست. هنوز هم در دوربین بسیاری از گوشی های موبایل کنترل محدودی روی عمق میدان (Depth of Field) وجود دارد که در نتیجه ایجاد افکت تار کردن در عکاسی موبایل را مشکل می کند.

روش های تکنیک تار کردن در عکاسی با موبایل

بااین حال افکت تار کردن می تواند تاثیر زیادی در عکس داشته باشد. تار کردن می تواند حال و هوایی رؤیایی در عکس ایجاد کند، نگاه بیننده را به سوی سوژه اصلی بکشاند یا حسی از حرکت و سرعت بیافریند. نحوه استفاده از این افکت به انتخاب شما بستگی دارد. اما چگونه باید از تکنیک تار کردن در عکاسی موبایل استفاده کرد؟ با مدرسه آموزش عکاسی با موبایل دیجی کالا مگ همراه باشید تا با هم چندین روش مختلف افزودن Blur به عکس های موبایلی و تاثیر هر کدام را بررسی کنیم.

1. استفاده از عمق میدان در عکاسی موبایل برای تمرکز روی سوژه

اصطلاح عمق میدان (Depth of Field) به محدوده ای از تصویر اشاره دارد که در عکس شارپ و دارای فوکوس کامل است. اشیایی که جلوتر یا عقب تر از این محدوده قرار داشته باشند در عکس تار به نظر خواهند رسید. در دوربین های DSLR ایجاد افکت تار کردن پس زمینه یا پیش زمینه که تاثیر بوکه (Bokeh) نامیده می شود با استفاده از کنترل عمق میدان از طریق تنظیم اندازه دریچه دیافراگم انجام می شود.

با توجه به اندازه نسبتا کوچک سنسور و فاصله کم لنز تا آن در گوشی های موبایل، به دست آوردن عمق میدان کم و تاثیر بوکه به صورت طبیعی در عکاسی موبایل نیازمند این است که خیلی به سوژه نزدیک شوید.

البته دوربین بسکمک از گوشی های موبایل جدید از روش های مختلف عکاسی محاسباتی و هوش مصنوعی برای شبیه سازی کردن عمق میدان کم به صورت مصنوعی استفاده می کنند. اما در شرایط عادی برای ایجاد تاثیر بوکه بهتر است از اپلیکیشن هایی تخصصی نظیر Big Lens یا Tadaa استفاده کنید که به طور ویژه برای همین منظور طراحی شده اند.

عکس از Firery Broome

امکان دسترسی به ابزار هایی برای ایجاد تاثیر بوکه در اپلیکیشن های ویرایش عکس کامل تری نظیر Snapseed، Enlight یا Filterstorm Neue هم وجود دارد.

فارغ از اپلیکیشنی که برای ایجاد تاثیر بوکه به کار می برید این نوع از تار کردن می تواند روشی عالی باشد برای کم کردن تاثیر عناصر مزاحم در پس زمینه عکس و ایجاد تمرکز بیشتر روی سوژه اصلی.

2. استفاده از تار کردن برای تغییر حال و هوای عکس

اضافه کردن تاری به عکس می تواند حال و هوایی رؤیایی را در آن ایجاد کند. از این تکنیک اغلب در عکاسی منظره و عکاسی پرتره استفاده می شود. در اینجا هم تار کردن می تواند تمرکز بیننده روی سوژه اصلی را بیشتر کند.

انواع بسیار متفاوتی از افکت Blur وجود دارد، ولی یک نوع خاص به نام Gaussian Blur بیش از همه برای اضافه کردن حال و هوای رؤیایی به عکس مورد استفاده قرار می گیرد.

با اضافه کردن اندکی تاری ممکن است پیروز شوید از طریق عکسی که در حالت عادی بسیار معمولی به نظر می رسد احساسات و عواطف خاصی را منتقل کنید.

عکس از MomentsForZen

یک روش مناسب دیگر برای ایجاد حال و هوای رؤیایی در عکس استفاده از تکنیک نوردهی طولانی (Long Exposure) هنگام عکاسی از ابر ها یا آب است. این تکنیک همانند چیزی که در عکس بالا مشاهده می کنید می تواند حس و حالی اثیری و روحانی به عکس بدهد.

این عکس با استفاده از آیفون 6 s و سه پایه از طریق روی هم قرار دریافت مجموعه ای از فریم ها با مجموع زمان نوردهی بیش از 40 ثانیه ثبت شده است. برای انجام دادن این کار سخت از حالت Light Trails در یک اپلیکیشن دوربین مخصوص iOS به نام NightCap Pro استفاده شده؛ فوکوس دستی روی حالت بینهایت (infinity)، زمان نوردهی هر فریم روی 1/3 ثانیه، تراز سفیدی روی 3200 کلوین و حساسیت ISO روی 800 تنظیم شده بوده است.

3. استفاده از تکنیک تار کردن در لبه های کادر عکس

اضافه کردن تاری در لبه های خارجی (Outer Blur Vignette) روشی دیگر برای ایجاد حس و حال متفاوت در عکس است. این نوع تاری نرم و ملایم Gaussian Blur نام دارد که نویز یا گرین را کاهش می دهد، جزئیات ظریف را محو می کند و به عکس کیفیتی خیالی و فراواقعی می بخشد.

هرچند امکان استفاده از افکت Gaussian Blur در کل تصویر هم وجود دارد، ولی استفاده از آن همراه با افکت Outer Vignette معمولا حاشیه های تصویر را اندکی روشن تر یا تیره تر می کند تا تمرکز بیننده بیشتر روی مرکز عکس قرار بگیرد.

عکس از Elaine Taylor

معمولا در تکنیک تار کردن لبه های خارجی عکس، بخش های خارجی تر به شکلی عمیق تر تار می شوند و به مرکز تصویر هم همان نوع افکت Blur به شکلی ظریف تر اعمال می شود.

برای مثال در تصویر بالا عکاس از یک ترکیب خاص لنز و فیلم در اپلیکیشن عکاسی محبوب هیپستاماتیک Hipstamatic استفاده کرده که به شکلی دقیق افکت تار کردن را به حاشیه های خارجی پرتره اضافه کرده است. این افکت تمرکز بیننده را کاملا به سمت صورت سوژه هدایت می کند.

4. انتقال حس سرعت از طریق افکت Radial Blur

در شرایط خاصی ممکن است لازم باشد حسی از سرعت را در عکس هایتان ایجاد کنید. یک نمونه واضح زمانی است که قصد دارید از سوژه هایی سریع نظیر یک مسابقه دوچرخه سواری، خودرو های در حال حرکت یا کودکی در حال دویدن عکس بگیرید.

برای رسیدن به این تاثیر در شرایط مختلف ممکن است تصمیم بگیرید از افکت هایی نظیر Radial Blur یا تکنیک هایی نظیر Light Trails استفاده کنید تا حس سرعت را به وجود آورید.

عکس از Michael Kistler

هنگام عکاسی با دوربین DSLR می توان از یک لنز زوم بهره گرفت و با جلو یا عقب بردن زوم در لحظه عکاسی حس سرعت را در عکس ایجاد کرد. ولی طبیعتا ازآنجاکه امکان انجام چنین تکنیکی با دوربین گوشی موبایل وجود ندارد، در عکاسی موبایل باید از اپلیکیشن های ویرایش عکس برای افزودن افکت Radial Blur استفاده کنید. این تکنیک اجازه می دهد مرکز عکس را فوکوس نگه دارید و به حاشیه های خارجی نوعی تاری خطی رو به خارج اضافه کنید.

5. القای حس حرکت با استفاده از Motion Blur

اگر قصد دارید حس حرکت را در عکس خود برجسته کنید معمولا استفاده از تاری حرکتی یا Motion Blur مفید خواهد بود. این افکت حتی می تواند باعث شود اشیای بی حرکت به نظر متحرک برسند.

یک روش معمول دیگر برای القای حس حرکت استفاده از تکنیک پنینگ (Panning) است. برای اجرای این تکنیک روی سوژه مورد نظر خود فوکوس کنید و هم زمان با حرکت کردن آن شما هم دوربین را در همان جهت حرکت دهید.

عکس از Michael Kistler

اگر این کار را به خوبی انجام دهید درحالی که مابقی تصویر محو شده سوژه به شکلی نسبتا واضح ثبت خواهد شد. همچنین می توانید برای ایجاد حس حرکت از افکت های تاری خطی (Linear Blur) در اپلیکیشنی مانند Snapseed استفاده کنید.

6. استفاده از تار کردن عکس برای ساخت تصاویر انتزاعی

گزینه دیگر برای استفاده از تار کردن این است که تمام انواع آن را تجربه کنید و اجازه دهید روحیه انتزاعی درونتان بروز پیدا کند. با این روش می توانید تصاویری خلق کنید که شاید به هیچ چیز واقعی مشخصی شباهت نداشته باشند، ولی با ترکیبی از نور، سایه، رنگ و شکل تجربه بصری مطلوبی مهیا می کنند.

عکس از Brendan O Se

برای مثال در عکس بالا عکاس با تفکری خلاقانه از یک لنز موبایل ماکرو برای دریافت عکس پرتره استفاده کرده است. به عنوان یک روش جایگزین شما می توانید از اپلیکیشن هایی نظیر Longexpo یا Slowshutter برای خلق تصاویر محو از طریق تکنیک نوردهی طولانی استفاده کنید. یا می توانید برای رسیدن به تصویری کاملا انتزاعی پیش از تنظیم کردن نور، کنتراست و غلظت رنگ، با اپلیکیشن Snapseed تصویر خود را کاملا تار کنید.

اپلیکیشن هایی برای ایجاد افکت Blur

اپلیکیشن های بسیار متنوعی وجود دارند که می توانید برای به دست آوردن هر نوع افکت Blur مورد نظر از آن ها بهره بگیرید. طبیعتا هر کدام از این اپلیکیشن ها ممکن است نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشته باشند.

از افکت Lens Blur اپلیکیشن Snapseed برای تار کردن پس زمینه عکس و تمرکز بیشتر روی سوژه گرفته تا گزینه های پیشرفته تر اپلیکیشنی نظیر Tadaa، کار های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که می توانید تنها با استفاده از اپلیکیشن ها انجام دهید.

همان طور که در طول مقاله هم اشاره شد اپلیکیشن هایی نظیر Afterfocus، Big Lens و Slowshutter هم می توانند به شکل های مختلفی به شما کمک کنند.

در مجموع تار کردن تصویر می تواند فرصت های خلاقانه بسیار زیادی را د اختیار علاقه مندان عکاسی موبایل قرار دهد. استفاده از Blur می تواند گستره وسیعی را از شبیه سازی عمق میدان کم و تاثیر بوکه تا تولید تصاویری کاملا انتزاعی را در بر بگیرد.

فراموش نکنید که تمام آن ها را بیازمایید و همواره از عکاسی لذت ببرید. اگر شما هم نکته ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید راضی خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

منبع: Mobiography

منبع: برترین ها
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 221

به "روش های تکنیک تار کردن در عکاسی با موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های تکنیک تار کردن در عکاسی با موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید