آداب غذا خوردن در چین

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، چینی ها به طور عمومی علاقه مند به خوردن غذا هستند و چین یکی از بزرگ ترین و متنوع ترین فرهنگ های غذا در دنیا را دارد. طی فرآیند طولانی توسعه فرهنگ غذاخوردن چینی ها، بسیاری از روش های خوردن تکامل یافته که با شیوه های فعلی تفاوت های قابل توجهی دارند. در این مقاله به آداب غذا خوردن چین و فرهنگ و تاریخچه آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

آداب غذا خوردن در چین

آنچه در این مطلب می خوانید

  • فرهنگ غذا خوردن در چین
  • استفاده از چنگال و کارد در آداب غذا خوردن چین
  • آداب میزبانی و آداب غذا خوردن چین چگونه است؟
  • آداب غذا خوردن در رستوران های چینی چگونه است؟
  • آداب غذا خوردن چین و رسوم تشکر بعد از غذا
  • معنی خاص بعضی حرکات و اشیاء در میز غذا خوردن
  • نوشیدن چای در چین چه آدابی دارد؟
  • رفتار در مهمانی های خصوصی چین
  • تعامل با میزبان در طول غذا خوردن
  • آداب تقدیم غذا و پذیرایی در چین چگونه است؟
  • چه رفتار و حرکات فرهنگی در چین نیازمند رعایت احتیاط در چین هستند؟
  • سخن آخر

فرهنگ غذا خوردن در چین

فرهنگ غذاخوردن در چین بسیار گسترده، متنوع و دارای تاریخچه ای طولانی است. در فرهنگ چینی، غذا نه تنها به عنوان یک راه رفع کردن گرسنگی، بلکه به عنوان یک هنر و مهم ترین جزء از زندگی روزمره در نظر گرفته می گردد و آداب غذا خوردن چین کمی متفاوت از بقیه جهان می باشد.

چینی ها باور دارند که غذا باید تغذیه مناسبی داشته باشد و بعلاوه به لذت بردن از طعم و ظاهر آن اهمیت می دهند. از این رو، انواع مختلفی از طعم ها، محصولات غذایی و روش های پخت و پز در فرهنگ غذا خوردن چین وجود دارد.

یکی از ویژگی های مهم فرهنگ غذا خوردن چینی، تنوع غذا است. چین یک کشور بزرگ با تنوع جغرافیایی و فرهنگی است، بنابراین غذاهای متنوعی در سراسر کشور وجود دارد. هر منطقه از چین دارای غذاها و طعم های خاص خود است.

رنگارنگی نیز یکی از ویژگی های چشم گیر فرهنگ غذاخوردن چینی است. در غذاهای چینی، اهمیت زیادی به تنوع رنگ ها و ظاهر ظریف غذاها داده می گردد. آرایش بصری غذا و صحنه سازی آن در سفره بسیار مهم است.

طعم ها در چین

تعادل طعم ها نیز در غذاهای چینی حائز اهمیت است. در این غذاها، تعادل بین طعم های مختلف مانند شیرین، ترش، تند، شور و تلخ بسیار مهم است. این تعادل طعم ها باعث می گردد تا خوردن یک غذا تجربه ای مطلوب و متعادل باشد.

استفاده از مواد غذایی تازه و فصلی نیز یکی از عادت های چینی ها در فرهنگ غذاخوردن است. آن ها عموماً از سبزیجات، میوه ها، دریاچه ها، ماهیان و گوشت تازه و به موسم استفاده می نمایند. در فرهنگ چین، رعایت ترتیب خوردن غذاها نیز مهم است. عموماً غذاها به دسته بندی هایی مانند آغازگر (سوپ یا سالاد)، سرد سرد نماینده (میوه یا سبزیجات تازه)، نیروبخش (غذاهای پروتئینی مانند گوشت و ماهی) و ختم نماینده (چای یا شیرینی) تقسیم می شوند. این ترتیب خوردن غذاها بر اساس قاعده هایی است که در فرهنگ چینی ریشه دارد و به منظور بهبود هضم و استفاده بهینه از مواد غذایی توصیه می گردد.

علاوه بر این، در فرهنگ چینی، خوردن غذا به صورت مشترک و به اشتراک گذاشتن غذاها در جمع خانواده یا دوستان بسیار رایج است. این روحیه اجتماعی در غذا خوردن نشان می دهد که غذا به عنوان یک وسیله برای ایجاد ارتباط و افزایش همبستگی در جامعه چینی مورد توجه قرار می گیرد و بعلاوه داشتن آداب غذا خوردن چین نیز بسیار مورد توجه است.

مشاهده قیمت

استفاده از چنگال و کارد در آداب غذا خوردن چین

در آداب غذا خوردن چین، باور دارند که نباید هرگز چاپستیک خود را رها نمایند، زیرا آن را به عنوان یک علامت بدشانسی می بینند. حتی آن ها باور دارند که نباید چاپستیک به صورت عمودی و سرپا در برنج قرار گیرد و نباید به کاسه برنج چسبد، زیرا این را به عنوان یک نشانه مرگ تفسیر می نمایند. بعلاوه، استفاده از ژست گرفتن با چوب غذاخوری به درستی درست نیست.

در آداب غذا خوردن چین، از چاپستیک ها و قاشق های سرو برای برداشتن غذا از کاسه های سرو استفاده می گردد. چاپستیک های چینی معمولاً گرد هستند و جدا می شوند، در عین حال، چاپستیک های ژاپنی غالباً کروی هستند و به هم متصل می شوند.

علاوه بر این، در چین، مردم عموماً با همان چاپستیک ها غذای خود را می خورند و غذا را برای دیگران سرو می نمایند، تا حدی که این کار برای شما ممکن است ناخوشایند باشد. هرچند، در امروزه، این روال در جمع های ناآشنا در چین دیگر رعایت نمی گردد.

در مقابل، در فرهنگ غذایی آسیایی، معمولاً مواد غذایی قبل از پخت به قطعات کوچکتر خرد می شوند و یا در هنگام آماده سازی به شکل لقمه ها در می آیند. بنابراین، تنها کاری که باید انجام گردد، این است که غذا را از روی میز ناهارخوری برداشته و با آرامش با استفاده از چاپستیک یا قاشق و چنگال بخورید.

در آداب غذا خوردن چین، چاقو تنها در آشپزخانه استفاده می گردد و به عنوان ظرف غذاخوری استفاده نمی گردد. این به علت این است که بیشتر غذاهای چینی نرم هستند یا به قطعات لقمه ای خرد شده می شوند.

آداب میزبانی و آداب غذا خوردن چین چگونه است؟

آداب میزبانی و آداب غذا خوردن چین دارای اهمیت بالایی است و به منظور نشان دادن احترام و محبت به مهمانان، رعایت می گردد. در زیر چند آداب میزبانی متداول در فرهنگ چینی را آنالیز خواهیم کرد.

میزبان، وقتی مهمان به محل اقامت وارد می گردد، با خوش آمدگویی قوی و صمیمی او را استقبال می نماید و از او احترام می گذارد. قبل از رسیدن مهمان، میزبان عموماً سفره را با ظروف و لوازم لازم آماده می نماید. در سفره چینی، چنگال و قاشق، لیوان های چای، صندلی های مهمانان و سفره پوش قرار می گیرد. بعلاوه، میزبان غذا و نوشیدنی هایی مانند چای، سوپ و دسر برای مهمانان فراهم می نماید.

در طول مهمانی، مداعبه و صحبت کردن درباره موضوعاتی مانند خانواده، شغل، سفر و سلامتی جزء آداب میزبانی است. این موضوعات به عنوان وسیله ای برای ایجاد صمیمیت و ارتباط عمیق تر با مهمان مورد استفاده قرار می گیرند.

بعلاوه، میزبان در هنگام میزبانی از لباس های رسمی و خوش پوش برای نشان دادن احترام به مهمانان استفاده می نماید. اگر مهمانان در خانه میزبان اقامت دارند، معمولاً قوانینی برای راحتی همه اعضا رعایت می گردد؛ به عنوان مثال، در چین عادت است که در طبقه پایین خوابیده گردد تا از صدای بالایی که ممکن است میزبان را متضرر کند، جلوگیری گردد.

وقتی مهمان آماده برای ترک کردن است، میزبان به او احترام می گذارد و او را به شیوه ای مناسب و مهربانانه تودیع می نماید. در کل، آداب میزبانی و آداب غذا خوردن چین، تاکید بر احترام، صمیمیت و راحتی مهمانان است.

آداب غذا خوردن در رستوران های چینی چگونه است؟

طبق آداب غذا خوردن چین، شخصی که دعوت نامه را ارسال می نماید یا بالاترین رتبه بین مهمانان حضور دارد، شخصی است که هزینه غذا را پرداخت می نماید. این نشان از احترام و لطافت میزبان به مهمانان است.

در صورتی که بحثی درباره اینکه کی پول را پرداخت کند به وجود بیاید، انتظار می رود که محترم ترین فرد پرداخت کند. بعلاوه، باید ذکر کرد که پرداخت هزینه به وسیله میزبان در مقابل مهمانانش سخت تلقی می گردد. به همین علت، معمولاً میزبان با پرداخت حساب به صورت خصوصی عمل می نماید، مثلاً در هنگام رفتن به دستشویی.

در مواردی که چند نفر از دوستان به طور اتفاقی در خیابان دیدار نمایند و تصمیم بگیرند به رستوران بروند یا غذای بیرون از خانه سفارش دهند، این افراد معمولاً با یکدیگر در خصوص اینکه کی هزینه غذا را پرداخت کند رقابت می نمایند. فرد بازنده که قادر به پرداخت قبض نیست، اغلب پیشنهاد می دهد که به جای دیگری بروید تا او هزینه را پرداخت کند.

پرداخت انعام به طور کلی در آداب غذا خوردن چین رایج نیست و حتی ممکن است به عنوان توهین تلقی گردد. در حقیقت، در رستوران های شهری، انعام دادن متداول تر است، اما در کل خیلی رایج نیست و حتی در بین گردشگران هم معمولاً دیده نمی گردد.

آداب غذا خوردن چین و رسوم تشکر بعد از غذا

در چین، تشکر کردن یکی از آداب مهم فرهنگی است. در زیر چند نکته راجع به آداب غذا خوردن چین و تشکر کردن در آن ها را برای شما ذکر می کنم:

  1. شاید بپذیرید که بهتر است تشکر خود را با استفاده از کلمات صریح یا عبارت های مودبانه ابراز کنید. 谢谢 (xièxiè) که به معنی ممنون است، برای بیان سپاسگزاری بسیار رایج است.
  2. توجه داشته باشید که در آداب غذا خوردن چین، افراد ممکن است تشکر شما را رد نمایند و به جای آن، خود را به عنوان یک خدمتکار برای شما در نظر بگیرند. این ممکن است به عنوان یک نشانه از احترام به میهمان در نظر گرفته گردد.
  3. هنگامی که کمک یا لطف کسی را دریافت می کنید، بهتر است تشکر خود را در محضر دیگران ابراز کنید. این رفتار به عنوان یک نشانه از احترام در آداب غذا خوردن چین شناخته می گردد.
  4. بعلاوه، بهتر است توجه کنید که در آداب غذا خوردن چین، افراد معمولاً از هدایا راضی می شوند و آن را با تشکر قبول می نمایند. بنابراین، اگر می خواهید تشکر خود را بیان کنید، هدیه به عنوان یک روش مناسب مورد نظر است.
  5. در آخر، تشکر کردن در آداب غذا خوردن چین نشان دهنده ارزش قائل بودن به روابط اجتماعی است. به یاد داشته باشید که همچنان که به دیگران تشکر می کنید، باید مودبانه و احترام آمیز عمل کنید.

معنی خاص بعضی حرکات و اشیاء در میز غذا خوردن

در آداب غذا خوردن چین، بعضی حرکات و اشیاء مرتبط با میز غذا خوردن دارای معانی خاصی هستند. در زیر به بعضی از آن ها اشاره می کنم:

  1. قاشق و چنگال: در چین، استفاده از چنگال در زمان خوردن غذا معمول نیست. به جای آن از قاشق استفاده می گردد. قاشق به عنوان ابزار اصلی در تغذیه در نظر گرفته می گردد و نمادی از روحیه همکاری و تعامل در هنگام خوردن غذا است.
  2. رنگ صحنه: رنگ صحنه یا نوار صحنه (红白对) مرتبط با میز غذا خوردن در مجالس رسمی و مهم است. رنگ سفید به عنوان رنگ شادی و خوشبختی شناخته می گردد، در حالی که رنگ قرمز به عنوان نمادی از خوش طعمی و شادابی در غذاها استفاده می گردد.
  3. ترتیب قرارگیری ظروف: در میز و آداب غذا خوردن چین، ترتیب قرارگیری ظروف و آشپزخانه ها نقش مهمی در معنا و نمادگذاری دارد. برای مثال، قرار دادن ظروفی که حاوی غذاهای خوشمزه هستند (مانند فرشته ها) در مرکز میز نشانه احترام به میهمان است. بعلاوه، ترتیب قرارگیری ظروف در جهتی خاص ممکن است به نمادی از جریان انرژی و هماهنگی میان اعضای خانواده اشاره کند.
  4. لقمه های کوچک: در مناسبت های خاصی مانند عید سال نو چینی (Lunar New Year)، استفاده از لقمه های کوچک به نام جیاوزی (Jiaozi) رایج است. این لقمه ها شکلی گرد یا نیم ماهی دارند و نمادی از برخورد و همبستگی خانواده را نشان می دهند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از خبرنگاران کلیک کنید.

خرید تور چین

نوشیدن چای در چین چه آدابی دارد؟

نوشیدن چای در چین یک فرهنگ غنی و آداب خاصی را در بر دارد. یکی از آداب مهم در نوشیدن چای در چین، سرو کردن چای با احترام به مهمانان یا افراد مسن است. میزبان با احترام بالا، چای را برای مهمانان سرو می نماید.

طرز تهیه و نوشیدن چای سنتی چینی نیز یکی از جنبه های مهم این فرهنگ است. چای سنتی چینی به عنوان نوعی چای سبز شناخته می گردد و طرز تهیه آن شامل شستن برگ ها، نبض دادن به برگ ها، شکیباانه ریختن آب داغ روی برگ ها و سرو چای با حواس پرتی و احترام به مهمانان است.

در چین، نوشیدن چای با دستهای گرم رایج است. این عمل نشانه ای از احترام و توجه به حساسیت دست های مهمانان در نظر گرفته می گردد و بعلاوه تأثیرات مثبت حرارت بر طعم و عطر چای را نیز به ارمغان می آورد.

ریختن چای نیز در چین به شیوه خاصی انجام می گردد. این عمل به عنوان تلقیح شناخته می گردد و هدف آن پاکسازی و بیدار کردن برگ ها از خواب چای است.

نوشیدن چای در چین فرآیند صبر را می طلبد. معمولاً چای در لیوان های شفاف سرو می گردد و افراد به آرامی و با دیدن، تغییر رنگ و عطر چای را مشاهده می نمایند.

در صورتی که چای برای شما در خانه یا رستورانی سرو شده باشد، بهتر است از چای ساز قدردانی کنید. می توانید با استفاده از کلماتی مانند 谢谢 (xièxiè) که به معنی ممنون است، قدردانی خود را از او نشان دهید.

با احترام به آداب غذا خوردن چین و فرهنگ نوشیدن چای در چین، تجربه نوشیدن چای در این کشور را بیشتر لذت ببرید.

رفتار در مهمانی های خصوصی چین

در مهمانی های خصوصی ، رعایت بعضی از آداب غذا خوردن چین و فرهنگ های خاص می تواند شما را در برقراری رابطه با میزبانان چینی کمک کند. اولین نکته این است که پذیرفتن دعوت به یک مهمانی خصوصی نشانه احترام به میزبان است. قبل از حضور در مهمانی، مناسب است با استفاده از کلماتی مانند 谢谢 (xièxiè) یعنی ممنون، تشکر خود را از دعوت میزبان بیان کنید و احترام خود را نسبت به میزبان نشان دهید.

در مهمانی های چینی، هدیه دادن به عنوان نماد احترام به میزبان مورد توجه قرار می گیرد. انتخاب هدیه ای کمیاب و با ارزش، یا هدیه ای که با فرهنگ چین مرتبط باشد، می تواند تأثیر بسزایی در ایجاد رابطه صمیمانه با میزبان داشته باشد. هنگام تحویل هدیه، آن را با دو دست تحویل داده و از اینکه میزبان به سختی آن را باز کند، خرسند شوید.

رفتار آرام و مودبانه نیز در مهمانی های چینی بسیار ارزشمند است. باید از ابراز حسن اخلاق و احترام به دیگران پرهیز نموده و شکیبا و متحمل در صحبت کردن باشید. از جمله نکاتی که باید در نظر داشته باشید، عدم انتقاد و نقض احترام به هیچ فرد دیگری است.

در مهمانی های خصوصی چین، رعایت الزامات میزبان بسیار ارزشمند است. بنابراین، سعی کنید به هماهنگی های زمانی دقت کنید و در زمان مقرر حضور داشته باشید. علاوه بر این، می توانید در تمیز کردن پس از مهمانی و کمک به خدمت دهی به دیگران نیز شرکت کنید که همیشه تحسین برانگیز است.

تعامل با میزبان در طول غذا خوردن

طیف وسیعی از موارد در تعامل با میزبان در آداب غذا خوردن چین وجود دارد. اولین نکته این است که رفتار مودبانه و محترمانه را همیشه رعایت کنید. احترام و توجه به میزبان، مبنایی اساسی در فرهنگ های مختلف است و باید به آن پایبند باشید.

علاوه بر این، رعایت آداب غذا خوردن چین نیز بسیار مهم است. سعی کنید قوانین خاص و آداب محلی را در زمینه استفاده از دست و دیگر قوانین مربوط به غذاخوری را رعایت کنید. این نشان دهنده احترام به فرهنگ و سنت های محلی است.

در ضمنً، اگر میزبان شما غذایی ارائه نموده است، سعی کنید تمام غذا را تمام کنید و ترک غذا را اجتناب کنید. این نشان می دهد که شما به خدمت و پذیرایی میزبان قدردانی می کنید و نشانگری از توجه و احترام است.

بعلاوه، در خاتمه وعده غذایی، حتماً از میزبان قدردانی کنید و سپاسگزاری خود را بیان کنید. این نشان می دهد که از زحمات و پذیرایی میزبان قدردانی می کنید و برقراری یک ارتباط مثبت را تقویت می نماید.

در صورتی که میزبان از شما خواسته است در تمیزکاری کمک کنید، با خرسندی و مشارکت فعال به درخواست او پاسخ دهید. این نشان می دهد که شما همراهی و همکاری را به ارمغان می آورید و میزبان را در ارائه خدمات تمیزکاری کمک می دهید.

بنابراین، در هر شرایطی سعی کنید مودبانه و احترام آمیز باشید. رفتار خوب شما می تواند به علت خوشرویی و ایجاد ارتباط مثبت با میزبان، تجربه ای مثبت را برای هر دو طرف فراهم کند.

آداب تقدیم غذا و پذیرایی در چین چگونه است؟

در چین، آداب تقدیم غذا و پذیرایی بسیار مهم و احترام آمیز هستند. به عنوان میزبان، شما باید مهمانان را با محبت و احترام بپذیرید و قدردانی از حضور آن ها را نشان دهید. معمولاً در ابتدای پذیرایی، به مهمانان چای تقدیم می گردد که در چین بسیار مورد توجه است. شما می توانید به میزبان خود کمک کنید و چای را به میز مجلس ببرید.

وقتی غذا سرو می گردد، معمولاً غذاها به صورت مشترک سرو می شوند. میزبان غذاها را بر روی میز می گذارد و مهمانان باید با تشکر و ادبیات مناسب به آن ها رسیدگی نمایند. در چین، از چنگال و قاشق برای خوردن غذا استفاده می گردد و ممکن است با انواع قاشق ها و چنگال ها روبرو شوید. در این مواقع، بهتر است قبل از استفاده، هدایت بخواهید یا با دقت از آن ها بهره ببرید.

اگر به عنوان مهمان به خانه شخصی دعوت شده اید، تقدیم هدیه به میزبان بسیار قدردانی می گردد. هدیه ای مرتبط با فرهنگ چین مثل یک پیکره چای یا شیرینی های خاص می تواند گزینه مناسبی باشد. در نهایت، برای نشستن در جلسات پذیرایی، معمولاً میزبان مکان نشستن مهمانان را به نحوی معین می نماید که بر اساس جایگاه اجتماعی و سن مربوط به هر فرد معین می گردد. مهمترین مکان نشستن در نزدیکی میزبان قرار می گیرد.

چه رفتار و حرکات فرهنگی در چین نیازمند رعایت احتیاط در چین هستند؟

در چین، رعایت احتیاط و رفتار مناسب در فرهنگ محلی بسیار اهمیت دارد. در زیر تعدادی از حرکات و رفتارهای فرهنگی که نیازمند رعایت احتیاط در چین هستند، آورده شده است:

  • احترام به سنت ها و مقدسات: چین دارای تاریخ و فرهنگ باستانی بسیار غنی است. بنابراین، احترام به سنت ها، آداب و رسوم محلی و مقدسات برای مردم چین بسیار ارزشمند است. در هنگام بازدید از مکان های مذهبی، قصرها، معابد و سایر مکان های تاریخی، رعایت این مقادیر فرهنگی بسیار مهم است.
  • احترام به افراد مسن: در جامعه چینی، احترام به افراد مسن بسیار ارزشمند است. به عنوان نمونه، ممکن است شما به طور طبیعی افراد مسن را با عنوان عمو یا خاله صدا بزنید. بعلاوه، در جریان دیدار با افراد مسن، تجلیل و احترام نشان دادن به آنها مورد توجه قرار می گیرد.
  • رفتار مودبانه در جمع: مود بیت در برخورد با دیگران بسیار مهم است. مردم چین به صورت کلی از رفتار مهربان و مودبانه توجه خوبی می نمایند. این شامل استفاده از اصطلاحات مودبانه مانند شما برای تحتانیان است، اجتناب از بحث های حساس و عموماً نشان دادن احترام به فضای شخصی دیگران است.
  • رعایت قوانین جمعیتی: در چین، رعایت قوانین جمعیتی بسیار مهم است. به عنوان مثال، پایبندی به قوانین رانندگی، قوانین بهداشت عمومی، و قوانین محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بعلاوه، در مواقع ضروری، رعایت دستورالعمل ها و هشدارهای مختلفی که به وسیله مقامات محلی ارائه می گردد نیز حیاتی است.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به آداب غذا خوردن چین و بعضی رسوم مهم در ارتباط با غذا را با شما به اشتراک بگذاریم. فرهنگ چینی، فرهنگی بسیار غنی و کامل است و همیشه برای دیگر کشور ها مجذوب کننده بوده است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از خبرنگاران کلیک کنید.

خرید تور چینمنبع: ستاره ونک
انتشار: 23 تیر 1402 بروزرسانی: 23 تیر 1402 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2270

به "آداب غذا خوردن در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب غذا خوردن در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید