آماری از شرایط کاغذ کشور، تا انتها سال چقدر کاغذ داریم؟

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، به گزارش خبرنگاران فارس نوشت: دوران کرونا تاثیرات بسیاری بر تمام سطوح کشور داشت اما جامعه نشر و کتاب به واسطه بدنه ضعیف یکی از گروه های آسیب پذیری بودند که ضربه مهلکی بر پیکره آنها زده شد.

آماری از شرایط کاغذ کشور، تا انتها سال چقدر کاغذ داریم؟

پس از نبود امکان فروش و بسته بودن کتابفروشی ها و برگزار نشدن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و ... حالا کاغذ باز هم مسأله ساز شده و یکی از دغدغه های متولیان و ناشران شمرده می گردد. اما نکته اینجاست، چرا ارز نیمایی متوقف شده و اختصاص نمی یابد؟ چرا دولت در سال 99 ارز تخصیصی را تامین ننموده است؟ (آنچه عنوان می گردد این است که کاغذها و ارز موجود برای سال گذشته هستند.)

امروز حتی رسانه ها خبر دیگری را منتشر کردند و آن اینکه، دولت در تازه ترین اقدام، ارز نیمایی واردات مواد اولیه فراوری کاغذ را نیز حذف نموده است. یعنی از این پس مواد اولیه با ارز آزاد باید وارد کشور گردد.

بر این مبنا در ادامه این گزارش قصد داریم بر اساس مستندات میزان کاغذ تخصیص داده شده در سال 99 را آنالیز و بازگو کنیم. تا بدانیم انبارها چه وضعی دارند که حالا با بی توجهی ارزی وضع وخیم تری را در آینده خواهیم داشت.

بر اساس جدول بالا، آمار درخواست کاغذ توسط ناشران در سال 99 یک میلیون و 94 هزار و 626 بند بوده است که از این میزان تقاضا، 479 هزار و 649 بند تأمین شده است.

اما نکته مهم اینکه از سال گذشته 255 هزار و 804 بند کاغذ باقی مانده بود که آمار نشان می دهد موجودی کنونی کاغذ تا این لحظه 255 هزار و 804 بند است و این به معنای آن است که در سال جدید کاغذی تخصیص نیافته و هر آنچه داریم از سال 98 است!

سهمیه کاغذ در امسال یعنی 99 به صنعت نشر تعلق نگرفت و رسانه ها و جامعه فعال این حوزه بارها این مسئله را فریاد زدند، اما گوش شنوایی نیست!

خبرگزاری فارس پیش از این نیز طی یک گزارش از کف بازار درباره توقف، توزیع نشدن و گرانی کاغذ، هشدار داده بود که می توانید آن را اینجا بخوانید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1244

به "آماری از شرایط کاغذ کشور، تا انتها سال چقدر کاغذ داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماری از شرایط کاغذ کشور، تا انتها سال چقدر کاغذ داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید