ایران رتبه اول در ثبت شهرهای جهانی شد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، ایران با ثبت آثار تاریخی و فرهنگی خود در میراث دنیای، در رتبه اول دنیا در ثبت شهرهای دنیای نهاده شد.

ایران رتبه اول در ثبت شهرهای جهانی شد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رتبه اول ایران در زمینه ثبت شهرهای جهانی اطلاع داد. وی ایران را با ثبت هشت شهر و دو روستا در جایگاه اول جهان در ثبت شهرهای جهانی معرفی کرد و چین و شیلی در رتبه های دوم و سوم هستند.

صدرنشینی ایران در ثبت شهرها و روستاهای جهانی نشان دهنده ظرفیت های پنهان کشور است و نشان می دهد که صنایع دستی، گنج پنهان استان های مختلف کشور به شمار میرود که نیازمند توجه بیشتری است. به گفته پویا محمودیان، قرار گرفتن شهرها و روستاها در لیست شهرهای جهانی، نخستین قدم برای شناسایی و معرفی آنها محسوب می گردد و صنایع دستی به عنوان یک موضوع مهم در حوزه اقتصاد و مسائل فرهنگی و اجتماعی است که می تواند در معرفی هرچه بهتر آن شهر به مردم جهان یاری کند.

تا به امروز شهرهای تبریز در زمینه فرش، اصفهان برای صنایع دستی خلاق، مشهد برای گوهر سنگ ها، لالجین همدان برای سفال، مریوان کردستان در زمینه گیوه بافی، سیرجان کرمان برای گلیم شیریکی پیچ، آباده استان فارس برای منبت، میبد یزد برای زیلوبافی، روستای کلپورگان در سیستان و بلوچستان برای سفالگری هفت هزار ساله اش و روستای خراشاد خراسان جنوبی برای حوله بافی از ایران در لیست شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده اند.

محمودیان در ادامه با اشاره به کوشش های انجام شده برای دستیابی به صادرات دو میلیارد دلاری صنایع دستی گفت:

در حال برنامه ریزی برای دستیابی به صادرات سالانه دو میلیارد دلار صنایع دستی هستیم، سال گذشته 281 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم که بدون احتساب صادرات چمدانی است این در حالی است که عمده صادرات کشور، به صورت چمدانی بوده است.

وی به بیمه هنرمندان صنایع دستی از تیر ماه سال جاری اشاره نمود و بر تفاهم نامه ای که با صندوق توسعه روستایی و عشایری برای برطرف مشکل بیمه هنرمندان روستایی بسته شده است، تاکید کرد. معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی بر ارتقا جایگاه صنایع دستی تاکید و تعصب و غیرت همه ایرانیان را نسبت به صنایع دستی ایرانی ارزشمند دانست. محمودیان بعلاوه از رشد قابل توجه بودجه سال جاری سازمان میراث فرهنگی که شامل حال صنایع دستی نیز می گردد، اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت های بیشتر، زمینه دست یابی به بازارهای جهانی، فراهم گردد.

تصاویر کاور از: Amir panahi & alliance& iranintl

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1972

به "ایران رتبه اول در ثبت شهرهای جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران رتبه اول در ثبت شهرهای جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید