موتورسواری منهای بیمه نامه
به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، با افزایش 38 درصدی تقاضای خرید موتور سیکلت شرکت های بیمه ای هنوز تمایلی به بیمه کردن موتورها ندارند.
به گزارش خبرنگاران، شهروندآنلاین نوشت: گرانی خودرو خرید موتورسیکلت را 38 درصد بیشتر نموده است. بر اساس آماری که مرکز شماره گذاری وسایل نقلیه اعلام نموده، سال جاری شماره گذاری موتورسیکلت به طور میانگین حدود 38 درصد بیشتر شده است. این موضوع در حالی رخ می دهد که شرکت های بیمه ای تمایل چندانی به بیمه کردن موتورسیکلت ها ندارند. موتورسیکلت هایی که سال جاری قیمت بعضی هایشان به چند صدمیلیون تومان هم رسیده است. شرکت های بیمه ای می گویند که بیمه شخص ثالث زیانده ترین رشته بیمه ای است و از آن جا که شمار تصادفات موتورسیکلت در ایران بالاست، جاذبه این نوع بیمه نامه برای شرکت های بیمه ای بسیار پایین است. جالب است بدانید چیزی حدود 36 درصد وسایل نقلیه ای که در ایران شماره گذاری می شوند، موتورسیکلت ها هستند و همین آمار بالای موتورسیکلت ها و البته افزایش تقاضا برای خرید آنها و شمار بالای تصادفات این وسیله نقلیه موجب شده است که نگرانی ها برای مالکان موتورسیکلت افزایش داشته باشد.
مردم موتورسوارتر شدند!
قیمت بعضی از موتورسیکلت ها معادل بهای خودروهای لوکس در ایران است. با این وجود شرکت های بیمه ای تمایل چندانی به صدور بیمه نامه بدنه برای این وسیله نقلیه ای که اتفاقا طی یک سال گذشته خریدوفروش آن 38 درصد بیشتر شده هم، ندارند. بر اساس آماری که رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا اعلام نموده، از 32 میلیون و 900 هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه در کشور، هم اکنون 11 میلیون و 650 هزار دستگاه معادل 35 درصد موتورسیکلت است.
بعضی از شرکت های بیمه ای می گویند، ریسک صدور بیمه نامه بدنه و سرقت برای موتورسیکلت بسیار بالاست و صدور بیمه نامه نه برای بیمه گذار و نه برای بیمه گر صرفه مالی ندارد اما آمارهای اعلامی از طرف پلیس پیشگیری از واقعیت دیگری خبر می دهد.
بر اساس آماری که رئیس اداره روابط عمومی پلیس پیشگیری به شهروندآنلاین اعلام نموده، طی 6ماه نخست سال جاری سرقت موتورسیکلت 12.5 درصد کاهش پیدا نموده، در حالی که سرقت خودرو کاهش حدود 8.8 درصدی را تجربه نموده است. صباحی با اشاره به این نکته گفت 60 درصد موتورسیکلت هایی که در این مدت به سرقت رفته، پیدا شده است او دلیل اصلی این کاهش را اجرای طرح های امنیتی و البته احتیاط بیشتر دارندگان موتورسیکلت می داند.
77 درصد موتورسوارها بیمه نامه ندارند
طبق آخرین آمار اعلامی از طرف غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل بیمه مرکزی 9 میلیون موتورسوار فاقد بیمه نامه هستند. در واقع اگر تعداد موتورسیکلت های کشور را حدود 11 میلیون و 650 هزار دستگاه در نظر بگیریم، می توان ادعا کرد تنها 23 درصد موتورسیکلت ها بیمه شخص ثالث دارند و 77 درصد آنها فاقد بیمه نامه هستند. همین مسأله موجب شده که بعضی از شرکت های بیمه ای تمایلی به صدور بیمه نامه بدنه برای مورتورسیکلت نداشته باشند.
مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ایران، در این باره به شهروندآنلاین می گوید: قشر ضعیف و کم درآمد جامعه بیشترین صاحبان این وسیله نقلیه را تشکیل می دهند که در اغلب موارد قادر به پرداخت حق بیمه شخص ثالث خود نیستند؛ در چنین شرایطی احتمال استقبال از بیمه بدنه موتورسیکلت بسیار ضعیف است. البته فعالان این صنعت شفاف نبودن قوانین بیمه ای را دلیل اصلی استقبال پایین مردم از خدمات بیمه ای می دانند.
صادرات موتورسیکلت های سرقتی
شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چه فرجامی در انتظار موتورسیکلت های سرقتی است. به گفته حجازی، بیشتر موتورسیکلت های سرقتی را به شهرستان ها و روستاها می فرستند. البته بعضی از سارقان برای موتورسیکلت های دزدی، سند جعلی درست نموده و آن را در کلانشهرها می فروشند. جالب است بدانید بعضی از موتورسیکلت های لوکس دزدی به کشورهای همسایه صادر می گردد.
بیمه بدنه موتورسیکلت در راه است
اما ریسک بالای صدور بیمه بدنه موتورسیکلت از دیگر مواردی است که شرکت های بیمه ای را از ارایه این خدمت بازمی دارد. بر اساس آماری که مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام نموده، موتورسیکلت ها در 40 درصد تصادفات درون شهری نقش دارند؛ به گونه ای که در سال 95 این وسیله نقلیه در حدود 58 هزار فقره از تصادفات حضور داشته است.
فرهاد عظیمی، یکی از کارشناسان فعال در صنعت بیمه در این باره به شهروندآنلاین می گوید: در کشورهای جهان صدور بیمه بدنه برای موتورسیکلت یک امر رایج و معمول است اما حالا که بهای موتورسیکلت در ایران بالا رفته و بسیاری خواستار دریافت چنین نوع خدماتی هستند. بعضی از شرکت های بیمه ای درصدد تدوین شیوه نامه ای برای پوشش این نوع بیمه هستند.
این کارشناس صنعت بیمه در رابطه با چگونگی محاسبه حق بیمه بدنه موتورسیکلت به زبان ساده گفت: فرض را بر این بگذارید که سالی هزار دستگاه موتورسیکلت به ارزش یک میلیون تومان دزدیده گردد و تعداد موتورسیکلت های موجود در بازار را حدود 20 هزار دستگاه در نظر بگیریم. برای محاسبه حق بیمه باید یک میلیارد تومان را تقسیم بر 20 هزار کنیم تا حق بیمه دریافتی بدنه معین گردد.
البته آنگونه که این مقام مسئول در یکی از شرکت های بیمه ای می گوید: به دلیل راحتی سرقت این وسیله به طور قطع در قدم اول پوشش ریسک سرقت موتورسیکلت در اولویت شرکت های بیمه ای نخواهد بود.
خریدوفروش موتور 38 درصد بیشتر شد
بعد از گرانی خودرو تقاضای خرید موتورسیکلت چندبرابر شده است. بر اساس آمارها، سال جاری شماره گذاری موتورسیکلت های نوشماره 35 درصد و نقل و انتقال آنها نیز 38 درصد افزایش داشته است. حجازی با اشاره به این نکته می گوید: در حال حاضر قیمت بعضی از موتورسیکلت ها معادل خودروهای لوکس است اما متاسفانه شرکت های بیمه ای حاضر به صدور بیمه نامه بدنه برای آنها نیستند.
او با بیان این که هم اکنون خرید یک موتورسیکلت ارزان قیمت 15 میلیون تومان خرج روی دست مشتری می گذارد، ادامه داد: زمانی قیمت موتور در ایران ارزان بود و صاحبان آنها خیلی نگران سرقت یا آسیب دیدن وسیله های خود نبودند اما حالا که میانگین قیمت موتور در کشور 40 میلیون تومان است، شرکت های بیمه ای باید فکری به حال آنها بنمایند.
شهروندان کدام استان بیشتر موتورسوارند؟
جالب است بدانید بیش از 21 درصد موتورسیکلت های کشور در تهران بزرگ تردد می نمایند. تهران بزرگ با حدود 2 میلیون دستگاه موتورسیکلت، خراسان رضوی 1.3 میلیون دستگاه، اصفهان 1.2 میلیون دستگاه، فارس 916 هزار دستگاه و خوزستان با 564 هزار دستگاه موتورسیکلت بیشترین موتورسیکلت های کشور را به خود اختصاص دادند. در مقابل این استان ها، استان های کهگیلویه وبویراحمد با 25 هزار دستگاه موتورسیکلت، ایلام 34 هزار دستگاه، اردبیل 50 هزار دستگاه، چهارمحال وبختیاری 65 هزار دستگاه و خراسان جنوبی با 84 هزار دستگاه موتورسیکلت کمترین موتورسیکلت های کشور را در خود جای داده اند.
منبع: خبرگزاری ایسنا