دیواره های عالی قاپو به لرزه درآمد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، باورِ کدام برای مان سخت تر است، این که در هر نوبت بازدید از کاخ عالی قاپو و برای حفظ ایمنی بنای صفوی، تعدادِ انگشت شماری از بازدیدکنندگان می توانند وارد شوند، یا گروه موسیقی پاپ که با ابزارآلات و سر و صدای الکتریکی بلندشان به همراه تیمِ همراه! در شرایط کرونایی به ایوان عالی قاپو می فرایند! تا به نام خلیج فارس و هفته فرهنگی اصفهان این بار این بنای تاریخی را زیر هجمه ها ببرند.

دیواره های عالی قاپو به لرزه درآمد

به گزارش خبرنگاران، کاخ-موزه سعدآباد، تخت جمشید، کاخ-موزه گلستان، عمارت مسعودیه، باغ ارم شیراز مجموعه گنجعلی خان کرمان، کاخ چهلستون و کاخ-موزه نیاوران از نمونه محوطه ها و بناهای تاریخی هستند که برای برگزاری یکی از پرسر وصداترین و در بیشتر مواقع، شلوغ ترین رویدادهای فرهنگی انتخاب می شوند؛ انتخاب هایی که معمولا بین کاخ موزه های مهم در سال های گذشته بیشتر در تهران و مدتی است به تقلید از دیگر کشورها در هر نقطه تاریخی که دم دست شان است، برگزار می نمایند، بدون توجه خاصی به قوانینی که آن کشورها برای چنین اجراهایی دارند.

گویا فقط تقلید را یاد گرفته ایم، بدون هر گونه آموزشی. اما این جا کاخ عالی قاپوست، بنایی نفیس و از مجموعه ثبت دنیای شده میدان نقش دنیا اصفهان که شاید هنوز نشانی از رگه های داربست هایی که چیزی حدود یک دهه روی تنه اش نقش بسته بود، بر خود دارد. داربست هایی که به بازسازی و استحکام بخشی این کاخ یاری کردند، تا حالا مدیریت شهری حتما با مجوزهای لازم، روی ایوان آن کنسرت برگزار کند، برای روزهایی که هفته فرهنگی اصفهان نامیده و همزمانی اش با روز ملی خلیج فارس پاس داشته گردد، اما بی توجه به فضایی که برای برگزاری کنسرت انتخاب می گردد.

در طول چند روز گذشته صفحه فرهنگی اصفهان در فضای مجازی با تبلیغ اجرای زنده کنسرت یک خواننده پاپ که اتفاقا با توجه به ویژگی ها حنجره اش، عادت دارد اجراهای پر سر و صدا و کرنماینده ای داشته باشد، این خبر را به طور دائم منتشر می نماید. زمان موعود می رسد، کنسرت برگزار می گردد، گروه کار خود را می نماید و از سوی دیگر بعضی افراد تعیین برای اجرا به صورت حضوری و لابد با رعایت موازین بهداشتی دعوت می شوند.

جمعیتی که لایوهای اینستاگرام نشان می دهد، کم هم نیستند؛ علاوه بر صدایی که باید به گوش همه برسد! هر چند در فضای نقدی که بعد از قرار دادن بخش هایی از کنسرت در فضای اینستاگرام مطرح شد، بعضی متولیان برگزاری اش سعی کردند با یادآوری قرار داشتن تالار موسیقی در فضای کاخ، آن را موجه جلوه دهند، اما به نظر می رسد آن ها از یاد بردند که علاوه بر ویژگی های استحکامی بنا در آن موقع و حالا پس از گذشت چندصد سال، در آن موقع آلات موسیقی چه بودند و حالا در کنار وسایل صوتی گوشخراش عصر مدرن، چه آلاتی نواخته می گردد.

نکته جالب توجه در این اتفاق و بعد از نقدهای مطرح شده، حذف همه مطالب منتشر شده از این کنسرت در فضای مجازی و در چند صفحه شخصی بود که تعیین نیست بر چه اساسی انجام شد.

در کنار همه این اتفاق ها، یک پرسش دیگر از سوی بعضی دوستداران و منتقدان به این پروژه مطرح می گردد و آن این که چرا فضای دیگری حتی در فضای باز میدان نقش دنیا برای این اجرا در نظر گرفته نشد، چه اصراری برای این کار در آن فضا بود؟

اتفاقی که محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه ها - حتی در سال 1386 و در زمانی که مدیریت موزه ملی ایران را بر عهده داشت، آن را مناسب نمی دید، او 13 سال قبل به خبرنگاران اعلام نموده بود تبدیل شدن این کار (برگزاری کنسرت برای کاخ -موزه های تهران) به صورت یک عادت، بسیار نامناسب برای کاخ - موزه های تهران است، اما به نظر می رسد وی حالا دیگر این اقدام را اتفاق نامناسبی نه تنها برای تهران که برای دیگر بناهای تاریخی کشور هم نمی داند. اتفاقی که تا پیش از این از نگاه این مقام مسوول، باعث بروز مشکلاتی می شد، چون به دنبال ایجاد نشدن فضاهای مناسب بخواهند از این مسکن به طور مداوم استفاده کند.، پیش بینی که حالا گریبان بناهای تاریخی اصفهان را گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 997

به "دیواره های عالی قاپو به لرزه درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیواره های عالی قاپو به لرزه درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید