هرمز کجاست؟ راهنمای کامل سفر به جنوب ایران

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، جزیره زیبای هرمز یکی از زیباترین منطقه ها جنوبی ایران است که در سالیان اخیر به یکی از برترین مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت تبدیل شده است. به علت داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصربه فرد و فضایی آرامش بخش و دلنشین، گردشگران فراوانی هرمز را به عنوان مقصد سفرهای زمستانی خود انتخاب می نمایند. هرمز سرزمین خاک و نمک و رنگ است. چشم اندازهایی حیرت انگیز و بی بدیل که قلب هر بیننده ای را به تپش درآورده و فتح می نماید. ترکیب حیرت انگیز رنگ هایی که بر صخره ها و خاک این منطقه نقش بسته است گردشگران را حیرت زده می نماید. هرمز سرزمین جادویی رنگ ها و عطرها است. دنیایی آرام و بکر، غنی و اسرارآمیز که باشکوه ترین شاهکارهای خلقت را پیشکش گردشگران و مهمانان خود می نماید.

هرمز کجاست؟ راهنمای کامل سفر به جنوب ایران

برای دانستن اینکه هرمز کجا است؟ راهنمای کامل سفر به همراه معرفی جاهای تماشای جزیره هرمز را در مجله جهانگردی خبرنگاران تا انتها دنبال کنید.

مشخصات تاریخی و جغرافیایی جزیره هرمز

جزیره هرمز قدمتی چند هزارساله دارد و سابقه حیات در خشکی ها و سواحل آن به حدود پنجاه هزار سال قبل باز می گردد. عمر عوارض و پدیده های طبیعی این جزیره که در اثر عقب نشینی دریا شکل گرفته اند بیش از ششصد میلیون سال برآورد می گردد. جزیره هرمز یکی از جزایر استراتژیک و مهم جنوب ایران است که از دیرباز مورد توجه امپراطوری ها و حکومت های داخلی و خارجی مختلف بوده است. از این جزیره که در نزدیکی تنگه هرمز نهاده شده است با عنوان کلید خلیج فارس یاد می گردد. به طور خلاصه در رابطه با نام گذاری و مشخصات تاریخی و جغرافیایی جزیره هرمز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نام این جزیره در ایران باستان هورموغ به معنی سرزمین نخل یا نخلستان بوده است. پس از اسلام و در دوران حکومت مغولان حاکم شهر تصمیم به انتقال مرکز حکمرانی خود به این ناحیه می گیرد. نام کنونی این جزیره پس از این اتفاق انتخاب شد و از نام شهر مرکز حکومت قبلی یعنی جزیره ای در شصت کیلومتری هرمز کنونی گرفته شده است. شهر قدیمی که هرمز کهنه نامیده می گردد بعدها به شهر میناب امروزی تبدیل شد. حدود دو قرن بعد جزیره هرمز به اشغال نیروی دریایی پرتغال عایدی و این اشغال حدود 120 سال طول کشید و در سال 1622 میلادی و در دوران شاه عباس این جزیره از اشغال پرتغال آزاد شده و مجدداً تحت حاکمیت ایران نهاده شد.
  • هرمز جزیره ای دایره ای شکل در هشت کیلومتری جنوب بندرعباس و شمال غرب جزیره قشم است. این جزیره 42 کیلومتر مربع مساحت و حدود هشت هزار نفر جمعیت دارد. مردمان این جزیره به زبان فارسی و گویش بندری صحبت می نمایند. سال های طولانی حضور نیروهای نظامی از کشورهای مختلف بر گویش مردمان این جزیره تأثیر قابل توجهی داشته است. در گویش مردمان هرمز واژه هایی از زبان های پرتغالی، انگلیسی، هلندی، هندی و عربی هم استفاده می گردد. آب و هوای گرم و خشک در کنار بارندگی اندک باعث شده تا در این جزیره پوشش گیاهی خاصی وجود نداشته باشد. ماهیگیری پیشه و منبع عایدی اصلی ساکنان این جزیره است. پس از کشف ظرفیت های استثنایی جزیره هرمز برای تبدیل شدن به قطب جهانگردی جنوب کشور، جهانگردی و جذب جهانگرد تأثیر چشم گیری بر فعالیت ها و سبک زندگی در این منطقه گذاشته است. هرمز یکی از زیباترین جزایر جنوب ایران است و جاذبه های جهانگردی هرمز جزء تماشای های بی نظیر ایران هستند. در ادامه با تماشای های این جزیره زیبا بیشتر آشنا خواهیم شد.

تماشای های طبیعی جزیره هرمز

بدیهی است در سرزمین کهن و با قدمتی مانند جزیره هرمز انتظار روبروه با جاذبه هایی حیرت انگیز را داشته باشیم و باید گفت که این جزیره انتظارات را به خوبی برآورده می سازد. در این جزیره با چشم انداز ها و پدیده هایی روبرو خواهیم شد که بعضاً پذیرش اینکه در عالم واقعیت هستیم و با چنین چشم انداز ای روبرو شده ایم کمی سخت خواهد بود. جاذبه های جهانگردی هرمز نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی هم مشابه و همتایی ندارند. لایه های مختلف از مواد رسوبی در کنار سنگ ها و خاکسترهای آتشفشانی که با املاح مختلف و اکسید فلزاتی مانند آهن ترکیب شده اند جلوه ای اعجاب انگیز به خاک و سنگ این منطقه بخشیده است. تپه ها و صخره های رنگارنگ، غارهای سنگی بلورین و رنگی و سواحل سرخ رنگ و فرازمینی از هرمز جزیره ای فراتر از رؤیا و افسانه ساخته است. در ادامه مهم ترین تماشای های طبیعی جزیره هرمز معرفی خواهند شد.

  • دره رنگین کمان

دره رنگین کمان یکی از جاذبه های جهانگردی هرمز است که هر بیننده ای را مسحور و مبهوت خواهد ساخت. این ناحیه با کوه هایی احاطه شده است که به شکل هنرمندانه و حیرت انگیزی رنگ آمیزی شده اند. در هر یک از کوه ها و صخره های دره رنگین کمان ترکیبی بی بدیل و چشم نواز از هزاران رنگ را خواهید دید که با هارمونی و ترکیب زیبایی در کنار یکدیگر نهاده شده اند. رنگ های قهوه ای، خاکستری، سرمه ای، طوسی، سبز، آبی، صورتی و سفید در تپه ها و عوارضی که از ترکیب مواد آتشفشانی با ناخالصی نمک ها تشکیل شده اند دیده می گردد. در منطقه های که از خاک آن ها درصد بالایی از اکسید آهن و لایه های رسوبی دارد می توان ترکیب بندی حیرت انگیزی از رنگ های سیاه، قرمز، نارنجی، زرد، طلایی و نقره ای را به نظاره نشست. دره رنگین کمان هرمز شاهکار بی تکرار بزرگترین و کامل ترین هنرمند آفرینش یعنی طبیعت است!

  • دره مجسمه ها

یکی دیگر از جاذبه های جهانگردی منحصربه فرد جزیره هرمز دره مجسمه ها است. این دره یک منطقه با صخره ها و دیواره های مرتفع و بزرگی است که بعضی از آن ها بیش از صد متر ارتفاع دارند. این عوارض طبیعی میلیون ها سال قبل بر اثر خشک شدن دریا در این منطقه به خشکی های جزیره الحاق شده اند. میلیون ها سال طوفان ها و تندبادهای شدید در کنار باران های سیل آسا سبب فرسایش این دیواره ها و صخره ها شده اند. آنچه در اثر این پیکرتراشی طبیعت برجای مانده است سنگ هایی تراش خورده شبیه موجودات مختلف است. دره مجسمه ها سرزمینی شگفت انگیز برای خیال پردازی و همراه شدن با موجودات سنگی وهم گونه است!

  • غار الهه نمک

غار الهه نمک یکی از تماشای های طبیعی جالب جزیره هرمز است. این کوه یک بلور نمکین بزرگ است که از فواصل دور شبیه به یک کوه یخی به نظر می رسد. این کوه بلوری محلی آرامش بخش و اسرار آمیز است. علت این موضوع وجود غار زیبا و شگفت انگیز الهه نمک یا غار فیروزه ای در دل این کوه است. غار الهه نمک حدود چهل متر عمق دارد و در آن عوارض مختلفی از نمک به چشم می خورد. قندیل های نمکین باشکوه، سنگ هایی با بیش از هفتاد رنگ مختلف که از ترکیب ناخالصی های نمک با رسوبات و اکسیدهای مختلف ایجاد شده اند و زمین پوشیده شده از بلورهای طلایی رنگ و زیبای نمک هر بیننده ای را شیفته این منطقه خواهد نمود.

نهر آب رنگین این غار با جریان پیوسته و آهنگین خود زیبایی این محیط را چند برابر نموده است. این غار به علت داشتن لایه های ضخیم نمک عایق صدا بوده و صدا را نیز پژواک نمی دهد. به همین علت اهالی منطقه کوه و غار الهه نمک را مکانی ویژه برای مدیتیشن، دفع انرژی های منفی و دریافت انرژی های مثبت می دانند.

  • سواحل بکر و زیبا

یکی از برترین جاذبه های جهانگردی هرمز سواحل بکر و زیبای این جزیره است. این جزیره سواحل مختلفی دارد که در هر یک از آن ها تماشای های متنوع در محیطی آرام و دلنشین در انتظار جهانگردان خواهد بود. مشهورترین ساحل هرمز، ساحل سرخ است که به خاطر خاک سرخ رنگ خود به این نام خوانده می گردد. خاک قرمز این ساحل به علت ترکیب نمک های مختلف با اکسید آهن به وجود آمده است و می توان از آن به عنوان یک ادویه و طعم دهنده بی نظیر استفاده نموده که اهالی منطقه به آن گِلَک می گویند. ساحل نقره ای که کمی دورتر از ساحل سرخ نهاده شده است دیگر ساحل زیبای هرمز است. خاک نقره ای رنگ حاصل از ذرات سنگ آهن در تابش خورشید و نوازش امواج، فضایی رؤیایی به این ساحل می بخشد. ساحل سنگ مرغان با خاک صورتی و یاسی رنگ خود، ساحل لاک پشت ها و ساحل تک درخت از دیگر سواحل زیبای هرمز به شمار می روند.

  • سایر تماشای های طبیعی جزیره هرمز

تنوع و گوناگونی جاذبه های جهانگردی طبیعی هرمز به حدی است که باید روزها و ساعت های متمادی در این سرزمین شگفت انگیز به گردش و تماشای این تماشای ها پرداخت. از دیگر جاذبه ها و تماشای های طبیعی جزیره هرمز می توان به این منطقه ها اشاره نمود: جزیره لارک، دشت آهوان و زیستگاه آهوی جبیر، غارهای دریایی، پرتگاه غروب، جنگل های حرا و ساحل پرندگان.

تماشای های تاریخی و فرهنگی

جزیره هرمز به علت ارتباطات گسترده ای که در طول تاریخ با دریانوردان و نظامیانی از اقوام و سرزمین های مختلف داشته شرایط فرهنگی و تاریخی ویژه ای پیدا نموده است. چنانچه اشاره شد یکی از نشانه های این تعاملات گسترده در طول تاریخ، تأثیرپذیری از زبان کشورهای مختلف است. با این وجود جزیره هرمز سرزمین اقوام و مردمان ایرانی اصیل و ریشه داری است که فرهنگ ناب و غنی آن ها در قالب آثار هنری و سبک زندگی آنان جلوه گری می نماید. نهاده شدن تمامی این عوامل در کنار یکدیگر سبب شکل گیری آثار فرهنگی و هنری مختلفی در گوشه و کنار جزیره هرمز شده است. تماشای های تاریخی و فرهنگی این جزیره در لیست مشهورترین جاذبه های جهانگردی هرمز قرار می گیرند. در سفر به این جزیره حتماً از مکان هایی که در ادامه معرفی می شوند بازدید کنید!

  • فرش خاکی

یکی از جاذبه های جهانگردی هرمز فرش خاکی وسیع و تحسین برانگیز واقع در ساحل سنگ مرغان این جزیره است. این فرش یک طرح ابتکاری جالب توجه است که به وسیله گروهی متشکل از ده ها هنرمند خوش ذوق جنوب کشور در فاصله زمانی سال های 1387 تا 1396 به اجرا عایدی. فرش خاکی هرمز با استفاده از خاک های رنگی و زیبای جزیره و با الهام از فرهنگ و ادبیات ایران و منطقه ها جنوبی کشور در هفت مرحله اجرا شد. تصاویری از اسطوره ها، مفاهیم ادبی و عرفانی، موسیقی جنوب و سنت های باشکوه جنوب ایران در این فرش های خاکی زیبا نمایش داده شده اند. فرش خاکی هرمز در هر مرحله ابعادی حدود 1200 تا 1500 متر مربع داشته است که مورد توجه بسیاری از جهانگردان و مجامع فرهنگ و هنر در ایران و دنیا نهاده شد.

  • موزه دکتر نادعلیان

دکتر احمد نادعلیان یکی از چهره های به نام و ارزنده فرهنگ و هنر ایران است که نقش به سزایی در معرفی جزیره هرمز در سطح ملی و بین المللی داشته است. این هنرمند ایران دوست کوشش های فراوان و اقدامات مهمی در تبدیل جزیره هرمز به یکی از کانون های جهانگردی جنوب ایران انجام داده است. به همین علت موزه ای با نام ایشان در جزیره هرمز احداث شده است که هر جهانگردی از ساعت ها حضور در فضای تماشای و دوست داشتنی آن لذت خواهد برد. موزه دکتر نادعلیان آثار مختلف و متنوعی از صنایع دستی و هنری هنرمندان و بانوان این جزیره را در خود جای داده است.

نقاشی ها و آثار مختلفی که به وسیله دکتر نادعلیان و در همکاری با هنرمندان این منطقه خلق شده اند از دیگر بخش های تماشای موزه هستند. با خرید آثار زیبا و ستودنی این موزه علاوه بر خرید سوغاتی ماندگار و ارزنده برای عزیزان خود، در اقدامات خیریه این مؤسسه در راستای آموزش بچه ها این منطقه سهیم خواهید شد.

  • قلعه پرتغالی

یکی از جاذبه های جهانگردی هرمز که هر جهانگرد و علاقمند به تاریخ را تحت تأثیر قرار می دهد قلعه پرتغالی است. این قلعه حدود پانصد سال قدمت دارد و به علت استفاده از مصالح مقاوم بخش قابل توجهی از آن به جای مانده است. تلفیق معماری ایرانی و اروپایی جلوه خاصی به این قلعه باشکوه داده است. کلیسای زیرزمینی این قلعه که بعدها تبدیل به آب انبار شده است یکی از مکان های تماشای و بی نظیر این قلعه است که فضای اسرارآمیز و خاصی دارد. در کنار بخش های مختلف این قلعه، چشم انداز خلیج فارس و جزایر اطراف از فراز برج ها و دیوارهای این قلعه، چشم اندازی بدیع و تماشای خواهد بود.

  • بازار ساحلی

جزیره هرمز بازارهای مختلفی دارد. با این وجود بازار ساحلی سنتی این جزیره یکی از تماشای های هرمز است که اوقاتی خوش و خاطراتی شیرین برای جهانگردان رقم می زند. غرفه هایی که با شاخ و برگ نخل ساخته شده اند و فروشندگان محلی که به ارائه صنایع دستی و تولیدات محلی مشغول هستند فضایی خوشایند و دلنشین ایجاد نموده است. بازار سنتی یکی از جاذبه های جهانگردی هرمز است که ظرفیت بالایی برای تبدیل به یک کانون جهانگردی بزرگ و پرمخاطب در جنوب کشور دارد.

چگونه به جزیره هرمز برویم؟

پیش از پاسخ دادن به این سئوال که چگونه به جزیره هرمز برویم؟ توجه به یک نکته در رابطه با جزیره هرمز خالی از لطف نخواهد بود. محیط اطراف این جزیره به وسیله یک جاده آسفالته به طور کامل پوشش داده می گردد. این جاده دارای راستاهای فرعی مختلف برای رفتن به نقاط مختلف جزیره است. با این وجود در این جزیره سیستم حمل و نقل عمومی وجود ندارد و جهانگردان اجازه آوردن خودرو به جزیره را ندارند. بنابراین دسترسی مستقیم به جزیره هرمز امکان پذیر نیست و باید از جزایر اطراف به این منطقه سفر کرد.

برای بازدید از جاذبه های جهانگردی هرمز دو راه وجود دارد. کوتاه ترین راستا از بندر عباس و اسکله حقانی است. با قایق ها و لنج های این اسکله پس از یک سفر دریایی کوتاه به جزیره هرمز خواهید رسید. دومین راستا هم از جزیره قشم و اسکله ذاکری قشم است. این راستا کمی طولانی تر است و یک سفر دریایی چهل دقیقه ای تا یک ساعته برای رفتن از قشم به هرمز پیش روی شما است. با این وجود خرید تورهای قشم خبرنگاران و سفر به این جزیره زیبا و در ادامه، بازدید از هرمز گزینه ای است که بسیاری از جهانگردان آن را انتخاب می نمایند!

نکات انتهای برای سفر به جزیره هرمز

هرمز جزیره رنگین کمانی ایران و بهشت زمین شناسان است. عناوین و القابی که نه تنها اغراق آمیز نیستند بلکه ممکن است در وصف تمام آنچه از زیبایی و شگفتی در این جزیره به چشم می آید کوچک و کم باشند. این گنبد نمکی زیبا مجموعه ای از شاهکارهای معماری و رنگ آمیزی نقاش بزرگ طبیعت را در خود جای داده است و یکی از زیباترین و بکرترین نقاط تماشای زمین به شمار میرود. برای سفر به این جزیره و بازدید از جاذبه های جهانگردی هرمز علاوه بر مطالب فوق، نکات انتهای برای سفر به جزیره هرمز را هم در نظر داشته باشید!

  • برای رفتن به نقاط مختلف جزیره هرمز می توانید از دوچرخه یا ون های مسافرکش هم بهره ببرید.
  • سواحل زیبا و بکر هرمز محل فوق العاده ای برای تفریحات ساحلی و شنا است. شن های نرم و آب های معتدل و زلال خلیج فارس در این جزیره برترین و البته منحصربه فردترین پلاژهای دنیا را در اختیار جهانگردان قرار می دهند.
  • ماهیگیری، قایق سواری، غواصی و شنا در آب های زیبای خلیج فارس در سواحل هرمز تجربه ای بی نظیر و استثنایی است.
  • غذاهای محلی و خوش طعم جنوبی که با ادویه هایی از خاک های خوراکی هرمز طبخ می شوند را نباید فراموش کنید.
  • جزیره هرمز آب و هوای بسیار گرمی دارد. برای تماشا جاذبه های جهانگردی هرمز فصل زمستان برترین زمان است.
  • خاک های رنگی و زیبای جزیره هرمز در دل این طبیعت باشکوه معنا و زیبایی پیدا نموده اند. در سفر به این جزیره از حمل خاک ها و سنگ های رنگی خودداری کنید. بعلاوه از بطری هایی که با این خاک گرانبها پر شده و به وسیله افراد محلی به عنوان سوغاتی هرمز به فروش می رسند اجتناب کنید. هر ذره از خاک هرمز ارزش بالایی معادل خون یک سرباز ایرانی دارد و حفظ آن وظیفه هر ایرانی است.
منبع: الی گشت
انتشار: 2 آبان 1401 بروزرسانی: 2 آبان 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2157

به "هرمز کجاست؟ راهنمای کامل سفر به جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرمز کجاست؟ راهنمای کامل سفر به جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید