اکوسیستم های آب شیرین

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، اطلاعاتی در خصوص گونه های مختلف گیاهان، حیوانات و ویژگی های دیگری از زیست بوم های آب شیرین در این مقاله اسم شده است.

اکوسیستم های آب شیرین

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

اطلاعاتی در خصوص گونه های مختلف گیاهان، حیوانات و ویژگی های دیگری از زیست بوم های آب شیرین در این مقاله اسم شده است.

آب شیرین بر اساس در صد نمک موجود در آن تعریف می گردد. آب های شیرین کمتر از 1٪ آب های کره زمین را شامل می شوند. سه نوع منبع آب شیرین وجود دارد: رود خانه ها، دریاچه ها و تالاب ها. نیمی از منابع آب آشامیدنی در دنیا از این منابع تأمین می گردد. حدود 90٪ مصارف مربوط به شستشو، از این منبع مهیا می گردد. اشکال مختلف حیات و موجودات مختلفی، شامل نرم تنان، حشرات، حدود1200 نوع از دو زیستان و حدود 700 گونه از ماهی ها چرخه زندگی خود را مدیون این اکوسیستم هستند. اطلاعات مفیدی در رابطه با آب زیان اکوسیستم های آب شیرین و حقایق مربوط به آن ها در این مقاله گرد آوری شده است.

در میان اکوسیستم های موجود در دنیا، اکوسیستم های آب شیرین از تنوع حیوانات و گیاهان برخوردارند. بیایید به جزئیاتی در خصوص دریاچه ها، رود خانه ها وتالاب ها وارد شویم.

ویژگی اصلی رودخانه ها و نهرها، بر خلاف اکوسیستم های دیگری چون دریاچه ها و تالاب ها در این است که آب رودخانه ها در حال جریان است. عمق رودخانه ها در وسط بیشتر از کناره ها است. آب هایی که در پایین تر از سطح زمین حرکت می نمایند، جریان ها و در نهایت رود خانه ها را به وجود می آورند. با توجه به این که، رود خانه ها و نهرها در نزدیکی منابع خود، محتوای اکسیژن بالایی دارند، انواع ماهی ها از جمله قزل آلا و دیگر اشکال حیات در این منطقه به وجود می آیند. گربه ماهی ها قادرند در منطقه ها نزدیک دهانه ها و مدخل ها، (که نور نمی تواند در این اعماق زیاد در مقایسه با منطقه ها دیگر نفوذ کند)، زنده بمانند.

دریاچه ها و تالاب ها: قسمتی از دریاچه ها که در نزدیکی خشکی قرار دارند، به اسم حوزه های ساحلی شناخته می شوند. حوزه های ساحلی نزدیک خشکی ها، کم عمق هستند و اندازه زیادی از نور خورشید را دریافت می نمایند. گیاهان و جانورانی که در این حوزه زندگی می نمایند، بسیار متنوع هستند و شامل انواع گوناگون جلبک ها، حلزون ها، لارو ها (تخم حشرات)، صدف خوراکی، دو زیستان و ماهی ها می شوند. موجوداتی که از این گیاهان و جان داران تغذیه می نمایند، شامل انواع گوناگون مارها ، لاک پشت ها، اردک ها و بوقلمون ها و . . . هستند. حوزه های مربوط به آب شیرین درست در کنار منطقه ها ساحلی قرار دارند (بعد از آن ها و در عمقی بیش تر). انواع مختلف فیتو پلانکتون ها و زئو پلانکتون ها در این منطقه ها زندگی می نمایند. پلانکتون ها لینکی مهم در زنجیره مواد غذایی هستند که بخش اعظمی از غذای مورد احتیاج آب زیان را تأمین می نمایند.حوزه های ژرف، عمیق ترین منطقه ها در بین منطقه ها دیگر هستند که مقدار نور نفوذی در آن ها حد اقل است. جانورانی که در این حوزه زندگی می نمایند در درجه اول شامل هتروتروف ها می شوند. این موجودات از ذرات ریز گیاهان و حیوانات تغذیه می نمایند. منظور از این ذرات ریز مواد آلی غیر زنده ای هستند که شامل تکه های اجساد موجودات مرده و هم چنین مواد دفعی آن ها می شوند.

تالاب ها: محتوای تالاب ها به اسم رده ای از اکوسیستم آب های شیرین، بحثی اصلی است، به این علت که بعضی تالاب ها دارای اندازه بالایی محتوای نمک هستند. تالاب ها با توجه به رشد بالای گیاهان آبی رده بندی می شوند. محیط تالاب ها و مرداب ها به طور عمده، نمناک و مرطوب است. در این چنین منطقه های هیدروفیت ها رشد می نمایند. هیدروفیت ها گیاهانی هستند که در آب یا زمین های بسیار مرطوب رشد می نمایند. صدف ها و میگوها، حیواناتی هستند که در این حوزه یافت می شوند.

بعضی حقایق جالب

در این جا بعضی حقایق جالب در خصوص اکوسیستم آب شیرین بیان شده است. حوزه ای که نقطه تلاقی آب رودخانه ها و دریاها را احاطه می نماید، با اسم مصب نامیده می گردد. با توجه به در صد بالای رسوبات مواد مغذی در سراسر این نواحی، همیشه شاهد تنوع و گوناگونی در شاخصه های گیاهی و جانوری این منطقه ها هستیم. این اکوسیستم حدود 20٪ از مساحت کل دنیا را تشکیل می دهد. بارش و برف از منابع مهم آب است. این منابع به حفظ اکو سیستم های آب شیرین یاری می نماید.

تعداد کمی از گیاهانی که در آب های شیرین رشد می نمایند، دارای برگ های صاف و بعضی دیگر دارای پوشینه های پر از هوا هستند. منظور از پوشینه یا کپسول، نیام و حقه ای است که تخم یا هاگ یا برچه و غیره در آن قرار می گیرند. این ویژگی ها باعث می گردد تا گیاهان روی آب شناور بمانند. Winterkill پدیده ای است که در دریاچه های کشورهای سرد مشاهده شده است. در فصل زمستان یک لایه یخی روی سطح تشکیل می گردد که جلوی نور خورشید را می گیرد. این لایه هم چنین سطح اکسیژن را کاهش می دهد. اثر ترکیبی از کل این فرآیند باعث شده تا گیاهان و حیوانات در حد وسیعی نابود شوند.

امید است که اطلاعات مربوط به گیاهان و جانوران انواع اکوسیستم های آب شیرین و عوامل غیر جان دار ارائه شده در این مقاله یاریی برای خوانندگان بوده باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1821

به "اکوسیستم های آب شیرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکوسیستم های آب شیرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید