سوغات و صنایع دستی رودبار گیلان

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، سوغات رودبار

در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با سوغات رودبار استان گیلان آشنا خواهیم کرد . با ما همراه باشید.

سوغات و صنایع دستی رودبار گیلان

سوغات و صنایع دستی رودبار گیلان

شهرستان رودبار از شهرستان های استان گیلان می باشد و تا مرکز استان 90 کیلومتر فاصله دارد. قومیت مردم رودبار از نظر بافت اجتماعی از گیلک ها، تات ها، تالش ها، نمودها و ترک ها شکل گرفته است. اقتصاد این کشور مبتنی بر دامداری و کشاورزی است. سوغات رودبار تداعی بخش محصولاتی هم چون زیتون، برنج، انواع ترشی ها و لواشک هاست. رودبار بافت سرسبز و خاکی زر خیز دارد که کشاورزی در این منطقه رونق بسیاری دارد و به دلیل شرایط مکانی که دارد همه ساله پذیرای مهمانان بسیاری است که از سوغات این شهر استقبال نموده و راه خوبی برای اقرار معاش و کسب درامد شهفرایندان رودباری است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

سوغات رودبار شامل: تولیدات دستباف پشمی - نمداقتصادی - گلیم بافی و جاجیم بافی - مفرش بافی - لباس محلی - زیتون و روغن زیتون - صابون زیتون و انواع ترشی ها میگردد.

زیتون و فرآورده های خوراکی آن

خرید انواع زیتون به دلیل طعم زیتون، بسیار لذت بخش می باشد، چرا که طعم زیتون در کنار خواص زیتون بسیار دلچسب بوده و هواداران بسیاری دارد.

صابون زیتون

زیتون یکی از گیاهان اعجاب انگیز و پرخاصیت است که غیر از مصرف خوراکی، از روغن آن به صورت مالشی یا در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد. صابون زیتون یکی از بهترین سوغاتی های رودبار به حساب می رود.

تولیدات دستباف پشمی - نمد اقتصادی

نمد اقتصادی که به اصطلاح نسج نابافته است، با ایجاد فشار، رطوبت و حرارات درست می گردد. ساختن نمد بر اساس دو خاصیت جعدیابی و پوسته ای شدن پشم می باشد. وقتی پشم در حرارت مرطوب مجعد شده و الیاف آن درهم می فرایند پوسته ها نمی گذارند الیاف دوباره از هم باز شوند. پیرامون اینکه نمد برای نخستین بار در کجا درست شده هیچگونه اطلاعاتی در دست نیست جز اینکه از دوره نو سنگی مردمی که با پشم گوسفند سر و کار داشتند نمد را می شناختند. کهن ترین سند تاریخی مبنی بر استفاده از نمد در ایران مربوط به نقش برجسته ای متعلق به 5000 هزار سال پیش از میلاد در سر پل ذهاب است، که پادشاه را با کلاه نمدی نشان می دهد.

مفرش بافی

یکی از وسایل دستبافت کاربردی و تزئینی مفرش است. مفرش همانند صندوقچه ای است که عشایر از آن برای نگهداری وسایل و یا لحاف، در زمان کوچ استفاده می نمایند. بافت مفرش همانند بافت گلیم است و طرح روی آن گاهی برجسته نقش می بندد. مفرش از دست بافت ه­ای است که به احتمال زیاد با دیدن آن برای خریدش وسوسه خواهید شد.

گلیم بافی و جاجیم بافی

هنر گلیم بافی و جاجیم بافی همچون فرشبافی از جمله صنایع دستی رایج در ایران است نقش های بومی و نحوه بافت سنتی آن امروزه بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

لباس محلی

هنوز هم در مناطق مختلف استان زنان و مردان از لباس بومی و سنتی مختص خود استفاده می نمایند. البته در روستاها و مناطق کوهپایه ای این مورد بیشتر به چشم می خورد، ناگفته نماند در چند سال اخیر جوانان نیز به پوشیدن اینگونه لباس ها راغب شده اند به طوری که برخی از دختران در مجالس جشن و بخصوص جشن عروسی با لباس محلی حضور پیدا می نمایند.

انواع ترشی ها

ترشی یکی از سوغاتی های پرطرفدار این شهر به حساب می رود پس در سفر خود به رودبار از خرید این سوغات دلچسب غافل نشوید.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 882

به "سوغات و صنایع دستی رودبار گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات و صنایع دستی رودبار گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید