واژه گزینی برای فناوری هسته ای

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی درخصوص واژه گزینی در زمینه فناوری هسته ای توضیحی داده است.

واژه گزینی برای فناوری هسته ای

به گزارش خبرنگاران، صفحه مجازی این گروه به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای در نوشتاری تازه آورده است: وقتی به اصطلاح علمی فنون هسته ای برمی خوریم، می دانیم که صحبت از فنّاوری مربوط به هسته اتم یا nucleus است که از پروتون و نوترون تشکیل شده. اما nucleus و هسته در چند حوزه تخصصی دیگر هم معنا و کاربرد دارند؛ در علم هواشناسی، آن ذره ای است که مولکول های آب درنتیجه تغییر حالت به شرایط چگال تر بر رویش انباشته می شوند؛ در آواشناسی، عنصر اصلی هجاست. در زبان فارسی تخصصی، هسته برای مفاهیم دیگری هم به کار می رود، ازجمله در برابر head در تقسیم رده شناختی زبان ها به دو دسته زبان های هسته شروع و هسته سرانجام؛ یا در زیست شناسی، که جاندارانی با نام هوهسته ای ها (eucaryotes) شناخته شده اند؛ و البته بخش مرکزی زمین یا هر جرم آسمانی هم هسته (core) نام دارد.

تصور کنیم که اگر واژه گزینی برای این مفاهیم در زبان فارسی تخصصی انجام نمی شد، چه مقدار اصطلاحات بیگانه به جای آن ها به کار می رفت. با کوشش متخصصان علمی و فنی فارسی دوست، راهی به سوی درک بهتر و ژرف تر مفاهیم علمی باز می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2048

به "واژه گزینی برای فناوری هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واژه گزینی برای فناوری هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید