ورود یک حیوان درنده به خیابان های کاشمر؟

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، روز گذشته، هشتم اسفند، در فضای مجازی کاشمر خبری به نقل از روابط عمومی شهرداری این شهر مبنی بر رویت یک قلاده گرگاس در خیابان و زنده گیری آن داخل یکی از میادین اصلی شهر منتشر شد که به علت درندگی و خوی وحشی این حیوان، موجب بروز دلهره میان اهالی منطقه شد.

ورود یک حیوان درنده به خیابان های کاشمر؟

به گزارش ایسنا، در همین خصوص، رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر با انتقاد از نحوه انتشار خبر گفت: نباید قبل از معین شدن صحت موضوع اقدام به انتشار اینگونه اخبار کذب در فضای مجازی و ایجاد دلهره بین مردم کرد.

محمدجواد علیپور گفت: اگرچه بلافاصله پس از اطلاع از موضوع یکی از محیط بانان در محل حضور یافت، اما حیوانی مشاهده نشد.

وی توضیح داد: بر اساس عکسی که از این حیوان گرفته شده بود و رد پای به جا مانده معین شد حیوان گرگاس نیست و آنچه شهرداری ادعا نموده که اقدام به زنده گیری آن نموده، اصلا گرگاس نبوده بلکه یک قلاده شغال بود؛ ضمن اینکه اصلا زنده گیری نشده و همچنان رهاست.

علیپور بیان نمود: بر اساس اظهار نظر کارکنان اداره منابع طبیعی شهرستان، این شغال سفید رنگ از مدتی قبل در این محل رفت و آمد دارد و زیر تنه های درخت پنهان می گردد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر مطرح نمود: گرگاس حاصل یکی از گونه های هیبرید است که از لقاح سگ ماده و گرگ نر ایجاد می گردد و به علت جثه بسیار بزرگش ظاهر وحشتناکی دارد؛ حیوان دیگری هم به عنوان سگ گرگ وجود دارد که حاصل جفت گیری سگ نر و گرگ ماده است.

وی گفت: حیوانات دو رگه ای هم هستند که از لقاح سگ و شغال و سگ و گرگ به وجود می آیند که این به علت افزایش جمعیت سگ های ولگرد است.

علیپور بیان نمود: حیواناتی مانند گرگ و شغال و... از قدیم در طبیعت زندگی. می کردند، اما تمام دورگه هایی که به وجود می آیند، به علت افزایش جمعیت سگ های ولگرد است.

وی گفت: فراوری نوعی از حیوان خطرناک، از لقاح سگ ماده با گرگ نر ایجاد می گردد. در این جفت گیری انسان دخالت دارد؛ عده ای با زنده گیری توله های گرگ های نر آن ها را با سگ ماده در یک فضای محصور نگهداری می نمایند تا جفت گیری صورت گیرد، اما به علت اینکه نگهداری این حیوانات مخارج بالایی دارند پس از مدتی اقدام به رهاسازی آن ها می نمایند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر توضیح داد: این حیوان، چون از سگ ماده به جهان می آید و از نظر شکل ظاهری بیشتر به سگ شباهت دارد و ترسی از افراد ندارد، به همین علت خطرناک بوده و بعضا به انسان حمله می نماید.

وی با بیان اینکه، چون جمعیت گرگ در کاشمر زیاد نیست، به هیچ عنوان در این شهرستان گرگاس نداریم و خبر اخیر نیز اساسا کذب است، یکی از دلایل افزایش سگ های ولگرد داخل شهر را وجود زباله ها و پسماند ها و بعضا دفن غیر اصولی زباله ها دانست و توضیح داد: رها کردن زباله ها و پسماند در معابر کار درستی نیست و علاوه بر ایجاد آلودگی های زیست محیطی موجب جلب توجه حیوانات از جمله سگ ها و بعضی حیوانات وحشی می گردد که این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه مردم باشد.

علیپور ادامه داد: بعضی شهروندان اقدام به گرفتن گرگ نموده تا بتوانند از هیبرید این حیوان با سگ، گرگاس حاصل نمایند؛ در حالی که این کار غیر قانونی بوده و در صورت هرگونه پرورش گرگاس در منازل و باغات، با آن برخورد قانونی می گردد.

وی تأکید کرد: هیبرید سگ و گرگ مخصوصا اگر نزد جوامع انسانی باشد، به علت سختی در تشخیص و شناخت و پیش بینی رفتار بعدی آن ها بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است ظاهر گرگاس شبیه سگ باشد و تصور بر سگ بودن این حیوان برود، اما به ناگاه وحشی شده و حمله ور گردد و انسان هیچ درکی از رفتار بعدی این حیوان نداشته باشد. در نتیجه این موضوع در مقابل حمله آن بی دفاع شده و عواقب جبران ناپذیری را رقم می زند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی می توانند با شماره 1540 تماس حاصل نمایند و موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع رسانی نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 9 اسفند 1401 بروزرسانی: 9 اسفند 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2216

به "ورود یک حیوان درنده به خیابان های کاشمر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود یک حیوان درنده به خیابان های کاشمر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید