100 سال بسکتبال، برشی از تاریخ بسکتبال ایران

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، افشین رضاپور، نویسنده کتاب 100 سال بسکتبال، درباره این کتاب می گوید: در این کتاب کوشش کردم با به کاربستن روشی تاریخی و با اتکا به داده ها و روایت ها، برش هایی از تاریخ بسکتبال ایران را بنویسم.

100 سال بسکتبال، برشی از تاریخ بسکتبال ایران

به گزارش خبرنگاران ، سن و سال صمد نیکخواه بهرامی زیاد نبود. به نظر 17 یا 18 ساله. اما خودش را با تیم ملی در بازی های بسکتبال غرب آسیا جا انداخت. نسل بازیکنان باتجربه تیم ملی به خاتمه راه رسیده بود. هیچ کس نام مهدی کامرانی را در ادوار قبلی به یاد نمی آورد، همین طور سامان ویسی، حامد سهراب نژاد، حامد آفاق و آیدین نیکخواه بهرامی را. این نام ها نسل بازیکنان جوان ایران را در سال های 80-1379 تداعی می نمایند که دیری نپایید به عنوان نسل طلایی معروف شدند. وقتی جواد داوری، ایمان زندی، پویا تاجیک و بعدها آرن داوودی و اوشین ساهاکیان با نفرات قبلی تلفیق شدند نسل نو بسکتبال در شروع دهه 80 پایه گذاری شد اما هنوز شرایط برای بسکتبال ایران عادی بود. برای غیرمنتظره شدن بسکتبال در غرب آسیا و قهرمانی در جام ملت ها، تیم ملی احتیاج به برج هایی مانند ژی ژی یا یائو مینگ چینی ها داشت. از این رو، حامد حدادی و جابر روزبهانی با قامت های 218 و 223 سانتی متر پیدا شدند. نگاه بسکتبال ایران در عصر نو به سمت این قد و بالاهای بلند و هوش بازیکنان پیرامونی رفت.

مطلب فوق بخشی از کتاب 100 سال بسکتبال نوشته افشین رضاپور بود که به تازگی از سوی انتشارات آونگ منتشر شده و برش هایی از تاریخ اجتماعی بسکتبال ایران را با نگاهی به سیر تاریخی بسکتبال در دنیا به تصویر می کشد.

---

کتاب 100 سال بسکتبال با مروری کوتاه و مطالعه ای بر سیر تاریخی بازی در تایخ مردم شناسی شروع می گردد که در آن به اهمیت بازی با توپ در کتاب مردم شناسی ورزش اثر کندال بلانچارد اشاره شده است.

افشین رضاپور درباره کتاب 100 سال بسکتبال می گوید: در این کتاب کوشش کردم با به کاربستن روشی تاریخی و با اتکا به داده ها و روایت ها، برش هایی از تاریخ بسکتبال ایران را بنویسم.

12

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 29 اسفند 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 88

به "100 سال بسکتبال، برشی از تاریخ بسکتبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 سال بسکتبال، برشی از تاریخ بسکتبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید