از مبارزه با مگس میوه تا پرورش ملکه زنبور عسل در سرزمین کهن گیلان

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، خبرنگاران/گیلان لنگرود از دو بخش جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده که بخش کوهستانی آن در جنوب قرار گرفته است، دامنه های این ناحیه کوهستانی تا ارتفاع تقریبی 1300 متر که رطوبت دریا به آنجا می رسد پوشیده از جنگل و پس از آن به علت ارتفاع، سرما و کمی رطوبت، بدون درخت و پوشیده از مراتع طبیعی است.

از مبارزه با مگس میوه تا پرورش ملکه زنبور عسل در سرزمین کهن گیلان

احیاء مجدد نیشکر درلنگرود احیاء

رحیمیان سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود در ادامه گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به این که کشت نیشکر از قدیم الایام در این شهرستان مرسوم بوده و در سطح وسیعی نیز کشت می شد، متأسفانه به علل مالی کشت نیشکر کم کم به فراموشی سپرده شده است، گفت: البته در طی چندسال اخیر کشاورزان منطقه شلمان و دریاسر شهرستان لنگرود به کشت آن رغبت نشان داده و هر سال به میزان سطح زیرکشت آن اضافه کرده می گردد. از نیشکر دوشاب و شکرسیاه تهیه و تفاله آن نیز به مصرف خوراک دام می رسد.

وی در مورد فعالیت گل وگیاه فضای آزاد با بیان این که 23 نفر از مردم لنگرود فعالیت های موثری در این بخش دارند و 2 واحد گلخانه نیز در این شهرستان وجود دارد، توضیح داد: این شهرستان دارای 4 مرکز جهاد کشاورزی است. 6 واحد شرکت تعاونی روستایی در این شهرستان فعالیت دارند.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود گفت: شهرستان لنگرود در فراوری و پرورش آبزیان نیز سطح عملکرد مطلوبی دارد و هم اکنون دارای 197مزرعه پرورش ماهی است و 229 نفر در این حوزه فعالیت می نمایند.

وی با اشاره به توسعه بخش کشاورزی در شهرستان لنگرود در مورد فعالیت های صورت گرفته در 6 ماهه اول سالجاری توضیح داد: ترویج و آموزش کشاورزی نوعی آموزش غیررسمی به روستائیان و علاقمندان کشاورزی برای آشنائی و استفاده از فناوری های نو برای افزایش فراوری و بهره وری و درآمد و ارتقای سطح زندگی فراورینمایندگان کشاورزی و رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی است و در این راستا بیش از 80 مورد کلاس های آموزشی یکروزه و چندروزه برای بهره برداران روستایی(زنان ومردان روستایی) با عملکرد 2200 نفر روز برگزار شده است.

حفاظت شدید از هرگونه تغییرکاربری اراضی ارزشمند کشاورزی

رحیمیان جلوگیری از تغییرکاربری اراضی ارزشمند لنگرود را یکی دیگر از اولویت های کشاورزی این شهرستان دانست و گفت: گشت ویژه نظارت برای حفاظت از اراضی لنگرود به صورت شبانه روزی فعال است و به مالکینی که اراضی خود را امسال بلاکشت گذاشته اند، اخطار داده شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود از صدور سند برای اراضی کشاورزی روستایی در لنگرود اطلاع داد و گفت: 53 هکتار اراضی دولتی نیز از زمین خواران این شهرستان برطرف تصرف شده است.

وی خاطر نشان کرد: کشت دوم موجب ارتقای درآمد کشاورزان و ماندگاری جوانان روستایی در روستاها می گردد و امسال در بیش از 2400 هکتار از شالیزارهای این شهرستان کشت دوم صورت گرفته است.

رحیمیان از اجرای طرح خوداتکایی برنج در 1600هکتار از شالیزارهای لنگرود اطلاع داد و گفت: امسال 3800 تن کودشیمیایی در میان کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکبات لنگرود

سرپرست جهاد کشاوری لنگرود با بیان این که فراوری برنج سالم از برنامه های مهم جهاد کشاورزی این شهرستان است، ادامه داد: در 412 هکتار از شالیزارهای لنگرود مبارزه بیولوژیک برای از میان بردن آفات اجرا شد.

رحیمیان از شروع مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکبات این شهر ستان اطلاع داد و گفت: 1200 لیتر پروتئین هیدرولیزات در میان باغداران قابل توزیع است.

وی در ادامه به توسعه دامداری این شهرستان اشاره نمود و گفت: امسال 10 مورد پروانه دام سنگین و سبک صادر شده است و 50 مورد تمدید پروانه دامداری صورت گرفته است.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود به اجرای 16 مورد اجرای طرح پرورش ملکه زنبورعسل و نیز طرح الگویی بهبود تغذیه زنبورعسل اشاره نمود و گفت: طرح بهبود تغذیه طیور برای 40هزارقطعه ماکیان نیز در این شهرستان در امسال اجراشده است.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود از تهیه و توزیع 40 مورد آبشخور بین عشایر این شهرستان اطلاع داد.

در ادامه رحیمیان گفت: با توجه به استعداد منطقه چاف ترویج پرورش اردک و در منطقه مریدان پرورش بوقلمون در سرلوحه کار مدیریت قراردارد.

توسعه فراوری محصولات کشاورزی به روش مکانیزه

وی با بیان این که امسال برای خرید 45 دستگاه ماشین آلات به منظور توسعه مکانیزاسیون پرداخت شده است، توضیح داد: صد میلیون تومان نیز به مناطق کمتر توسعه یافته این شهرستان در بخش زراعت و باغبانی تسهیلات اختصاص یافته است و تا به امروز 17نفر به مبلغ 90میلیون و 29 هزار تومان تسهیلات را دریافت نموده اند.

رحیمیان ادامه داد:در راستای توسعه طرح های مشاغل خانگی بخش کشاورزی برای 5طرح مجوز صادر شده است.

وی اضافه کرد: در کارگروه برطرف موانع فراوری نیز تا به امروز 94 طرح به بانک های عامل شهرستان معرفی شده است.

وی توضیح داد: وجود 6 شرکت پره صیادی با 218 عضو از دیگر امتیازات مثبت شهرستان لنگرود است. اخیراً نیمی از این شرکت ها غیبرطرفال شده اند و آسیب شناسی های لازم در این خصوص ضروری به نظر می رسد.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود اعلام نمود: در راستای درخواست مطرح شده در مجلس شورای اسلامی مبنی بر تسریع در واگذاری مجتمع گلخانه ای نالکیاشر، تا به امروز همه مجوزات لازم برای تغییر فعالیت از مجتمع دامپروری به گلخانه از ادارات و سازمان های ذی ربط دریافت شده است و به زودی برای واگذاری به بخش خصوصی در سایت شهرک های کشاورزی قرار خواهد گرفت که به اطلاع مسئولان و سرمایه گذاران خواهد رسید.

آنچه ذکر شد، گوشه ای از توانمندی های شهرستان لنگرود و مردم پرتلاش این منطقه است و بهره مندی از پتانسیل های این شهرستان به خصوص در بخش کشاورزی می تواند در ارتقای فراوری کمی و کیفی محصولات کشاورزی کشور نقش موثری ایفا نماید.

نام لنگرود، برای نخستین بار در سال 512 هـ. ق. در متون تاریخی ذکر شده است. این سال مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملک شاه آلب ارسلان است.

لنگرود یکی از مناطق زیبای گردشگری درگیلان

در دوره صفویان، خصوصاً در دوره سلطنت شاه عباس اول، شهر لنگرود مرکز حوادث مهمی بوده است. فرار احمد خان حاکم لاهیجان از لنگرود و دستگیری اعضای خانواده وی توسط کیا فریدون حاکم گیلان و تحویل آن ها به شاه عباس، از جمله رویدادهای مهم این دوره شهر است. نادر برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران و توسعه تجارت و دستیابی به دریا، لنگرود را برای ایجاد پایگاه دریایی و کارخانه کشتی سازی انتخاب کرد و در توسعه آن کوشید. در زمان قاجار نیز لنگرود مورد توجه نهاده شد. این شهر، امروزه یکی از مناطق زیبای گردشگری در استان گیلان است.

بافت قومی مردم لنگرود گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پیش سخن می گویند. از نوشته های تاریخی چنین استنباط می گردد که زمین های اطراف لنگرود مساعد بوده و به مرور زمان و توسعه بازرگانی در گیلان، لنگرود هم رونق یافته و در زمینه های کشاورزی خصوصاً کشت کنف از شهرهای مهم محسوب شده، هم چنین در زمینه صنعت دارای صنایع فلزی از جمله تفنگسازی(شکاری) بوده که به علت مرغوبیت و کیفیت، خریداران زیادی داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 799

به "از مبارزه با مگس میوه تا پرورش ملکه زنبور عسل در سرزمین کهن گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مبارزه با مگس میوه تا پرورش ملکه زنبور عسل در سرزمین کهن گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید