بازار گرم تبلیغ تور واکسن کرونا

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، سفر به خارج از ایران بیشتر از یک سال است که با همه گیری ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، توقف صدور ویزا و گرانی ارز و بلیت پروازهای خارجی تا حد زیادی از دسترس خارج شده است. از سوی دیگر، با وجود تصمیم برخی کشورها، از جمله اتحادیه اروپا برای بازگشایی تدریجی مرزها و اجازه ورود به گردشگران واکسینه شده، اما محدودیت سفر به خارج از کشور برای شهروندان ایرانی همچنان پابرجا است.

بازار گرم تبلیغ تور واکسن کرونا

علاوه بر این که ایران هنوز در منطقه امن کرونا قرار نگرفته، اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای دیگر، درحال حاضر تنها گردشگرانی را می پذیرند که واکسن های مورد تایید آن ها را تزریق کرده باشند؛ واکسن های فایزر/بیونتک، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اندجانسون که اغلب در ایران در دسترس نیستند.

با این وجود، شروع واکسیناسیون عمومی و تزریق رایگان آن برای اتباع خارجی در بعضی کشورها از جمله ارمنستان، سبب راه اندازی و تبلیغ تور واکسن در ایران شده است. پایگاه اینترنتی اوراسیانت خبر داده که ارمنستان از حدود یک ماه پیش مجوز واکسیناسیون عمومی حتی برای اتباع خارجی را به یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا داده که تزریق آن را بدون نوبت و رایگان انجام می دهد.

به نوشته این رسانۀ منطقه اوراسیا، تزریق واکسن کووید در خیابان مرکزی ایروان، پایتخت ارمنستان، در یک ایستگاه تحت مدیریت وزارت بهداشت این کشور بدون ثبت نام قبلی انجام می شود. بیشتر افرادِ مشاهده شده در صف دریافت واکسن نیز به گزارش این رسانه، شهفرایندان خارجی و از کشورهای لهستان، ایران، روسیه و چین بوده اند.

ارمنستان درحالی فرآیند واکسیناسیون عمومی و تزریق رایگان آن برای اتباع خارجی و گردشگران را شروع کرده که با استقبال کم مردم کشورش برای دریافت واکسن کووید روبرو شده است، به طوری که تا کنون کمتر از دو درصدِ جمعیت این کشور واکسینه شده اند. از این رو گفته می شود ارمنستان با این سیاست، در پی جذب گردشگر خارجی پس از حدود 18 ماه رکود اقتصادی است.

در ارمنستان سه واکسن آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک تزریق می شود. هرچند بیشتر گردشگران ایرانی که این مدت به ارمنستان سفر کرده اند، گفته اند واکسن آسترازنکا را دریافت کرده اند.

ایرانی ها با ویزای فرودگاهی می توانند 30 روز در ارمنستان اقامت داشته باشند، بنابراین برای دریافت دوز دوم این واکسن که با فاصله بیشتری انجام می شود، یک سفر دیگر باید انجام دهند.

قیمت یک تور چهارروزه به ارمنستان با خدمات معمولی همچون بلیت رفت و برگشت هواپیما، اقامت در هتل و بیمه مسافرتی از حدود پنج میلیون تومان شروع می شود. تورهای اتوبوسی هم به این مقصد وجود دارد که با همان خدمات مشابه، با قیمت حدود سه میلیون تومان اجرا می شود.

بعضی آژانس های گردشگری تبلیغ تور ارمنستان با وعده تزریق واکسن را با توجه به شرایط واکسیناسیون در ایران، درحالی شدت بخشیده اند که هیچ تعهد و مسئولیتی در برابر مسافر و تزریق قطعی واکسن در یک کشور دیگر را نمی پذیرند. بعضی از این آژانس ها با وجود تبلیغات گسترده ای که درباره تزریق رایگان و بدون ثبت نام قبلی واکسن کووید در ارمنستان انجام می دهند، اما تاکید می کنند که توری به نام واکسن ندارند و تور تفریحی ارمنستان را عرضه کرده اند و بررسی درباره قطعیت تزریق رایگان واکسن به اتباع خارجی را به عهده خود مسافر گذاشته اند.

از سوی دیگر، به تازگی مسؤولان ابوظبی، پایتخت امارات عربی متحده نیز اعلام کرده اند گردشگران را به رایگان واکسینه می کنند. رسانه های امارات مدعی شده اند بیش از 80 درصد جمعیت ساکن در این کشور واکسینه شده اند. اکنون وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی با انتشار راهنمای دریافت واکسن کرونا برای گردشگران در ابوظبی، اعلام کرده بر اساس تصمیم جدید این کشور، تمام گردشگرانی که ویزای ورود به امارات را دارند و به ابوظبی سفر کرده اند، می توانند از خدمات تزریق رایگان واکسن کرونا استفاده کنند. در امارات دو واکسن فایزر و سینوفارم در دسترس قرار گرفته است.

مسئولان امارات که بیشتر از یک سال است، گردشگران خارجی را پشت مرزها نگه داشته اند، اکنون امیدوارند با این طرح، بخشی از بحران و زیان ویروس کرونا به صنعت گردشگری در کشورشان را جبران کنند.

نرخ تور چهارروزه امارات با ضعیف ترین خدمات از شش میلیون تومان شروع می شود. شهفرایندان ایرانی برای سفر به امارات باید ویزا دریافت کنند.

روسیه نیز از جمله کشورهایی است که مجوز تزریق واکسن به گردشگران را صادر کرده است، اما دریافت واکسن کرونا در این کشور، مثل ارمنستان و امارات رایگان نیست. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه چندی پیش گفت قصد دارد به گردشگران خارجی که به این کشور می آیند، اجازه دهد تا با پرداخت هزینه ای در روسیه واکسن کرونا بزنند.

در حال حاضر روسیه چهار واکسن را برای اجرا برنامه واکسیناسیون در این کشور تایید کرده که رایج ترین آن، اسپوتینک وی است که در داخل روسیه تولید می شود. مرزهای ایران و روسیه بیشتر از یک سال است که به روی گردشگران یکدیگر بسته شده و ویزای گردشگری نیز صادر نمی شود، اما این اواخر بازی های جام ملت های اروپا در سن پترزبورگ فرصتی بود تا بعضی از ایرانی ها با فن آی دی، مجوز تماشای این بازی ها به این کشور سفر کنند.

با این همه، تبلیغ تورِ واکسن کرونا تا کنون مورد تایید ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار نگرفته است. حتی، معاون گردشگری در اردیبهشت ماه 1400، در نامه ای خطاب به مدیران گردشگری استان ها و تشکل های خصوصی، تبلیغ و اجرای تور با وعده واکسن کرونا را فاقد وجاهت قانونی گفت.

ایسنا نوشت، این واکنش در زمانی نشان داده شده بود که کشورهایی مثل ارمنستان، امارات و روسیه هنوز مجوز رسمی واکسن کرونا را نداده بودند و باور بر این بود که آژانس ها وعده ای دروغین را تبلیغ می کنند. اکنون با توجه به فرایند کند واکسیناسیون در ایران و در دسترس نبودن واکسن های مختلف و از طرف دیگر، با شکل گیری بازار غیررسمی فروش قاچاق 25 تا 60 میلیون تومانی واکسن کرونا در تهران بنا به گزارش بعضی رسانه های داخلی، بعضی بر آن شده اند تا با توجه به شرایط جسمی و بیماری های زمینه ای و ضرورت های شغلی و تحصیلی، برای دریافت واکسن راهی این کشورها شوند و آژانس های مسافرتی نیز با علم به این تقاضا، تورهای واکسن را در سایه سفر به ارمنستان، روسیه و امارات طراحی کرده اند که لازم است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین ستاد ملی کرونا به جای انکار و تکذیب آن و زدن برچسب غیرقانونی به این تورها، وارد فرایند نظارت شوند تا از تخلف و سودجویی احتاقتصادی پیشگیری شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1701

به "بازار گرم تبلیغ تور واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار گرم تبلیغ تور واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید