گزارش خبرنگاران از نوآوری های دیجیتالی خطوط هوایی فنلاند

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، در دنیایی که به قول آلوین تافلر، آینده پژوه آمریکایی، موج دوم (انقلاب صنعتی) را سپری کرده و وارد موج سوم (انقلاب ارتباطات) گشته، دنیای مک لوهانی دهکده جهانی (Global village)، حرف اول و آخر را می زند. همه چیز دیجیتالی شده و این دنیای دیجیتالی هزاره سوم، سبک زندگی ساکنان کره زمین را نیز با تغییراتی شگرف همراه کرده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امروزه در بالاترین سطح خود در دنیای صنعت محصولات و صنعت خدمات، نقش آفرینی می کند و این نقش آفرینی، زمینه فرصت آفرینی های گوناگونی را برای کسب و کارهای خلاق ایجاد کرده است. یکی از مهم ترین صنایعی که توانسته از طریق فناوری اطلاعات و دنیای دیجیتالی قرن بیست و یکم، شیوه های جدیدی را در ارائه خدمات به جامعه گسترده مخاطبان و مشتریان فراهم کند، صنعت هوایی به شمار می آید. صنعت هوایی، یکی از ارکان مهم در توسعه صنعت گردشگری محسوب می شود و وقتی صنعت میان رشته ای (interdisciplinary) گردشگری، با ابزارها و فناوری های پیشرفته صنعت هوایی و فناوری اطلاعات همراه می شود، ماحصل کار ترغیب گردشگران به استفاده بیشتر از خدمات گوناگون می باشد. با خبرنگاران همراه باشید.

گزارش خبرنگاران از نوآوری های دیجیتالی خطوط هوایی فنلاند

یکی از خطوط هوایی خلاق و نوآور که در سال های اخیر تلاش های زیادی برای ارائه جلوه های نوین و خلاقانه در ارائه خدمات به مشتریان انجام داده است، خطوط هوایی فنلاند موسوم به FinnAir است که این گزارش نگاهی مصور به جدیدترین فناوری ها و خدمات نوآورانه این شرکت در عرصه هوایی دارد. هواپیمایی فین ایر، با طراحی جذاب و کاربرپسند خلاقانه در کابین هواپیما، انقلابی از رنگ و نور را در محیطی تمام دیجیتالی در اختیار مسافران اوکونومی و بیزینس کلاس قرار داده است تا تجربه پرواز با نسل های آینده هواپیما ها را در سال 2015 تجربه کنند. ایرباس A350 که در تولوز فرانسه برای این شرکت در حال ساخت است، از هفته آینده عملیاتی می گردد. گزارش اختصاصی خبرنگاران درباره جدیدترین فناوری ها و طراحی های خلاقانه در عرصه صنعت هوایی فنلاند را با ما بخوانید. بر اساس گزارش های Airlines Trends، شرکت هوایی فین ایر، اولین خط هوایی اروپا است که از ایرباس های A350-900 فرانسوی استفاده می کند. پیش از این، هوایی قطر ایرلاین و ویتنام ایرلاین، از این هواپیماها برای حمل و نقل مسافران بهره می بردند. این هواپیما، 297 صندلی دارد که شامل 208 صندلی برای بخش economy، 43 صندلی برای بخش اکونومی راحت (comfort) و هم چنین 46 صندلی در بخش business است. هفته آینده نخستین پرواز طولانی این خط هوایی بین هلسینگی و شانگهای چین برقرار می گردد و این شرکت امیدوار است بر اساس خدمات خلاق و دیجیتالی جذابی که در این هواپیماها ارائه می کند، بتواند مشتریان زیادی در اروپا و آسیا برای خود دست و پا نماید. شرکت dSign Vertti Kivi & Co به عنوان موسسه طراحی و دکوراسیون داخلی شرکت هوایی فین ایر، تلاش بسیاری کرده است تا تجربه یک مسافرت لذت بخش رنگارنگ را برای مسافران این هواپیما براساس فناوری هایی که در این غول هوایی تدارک دیده، ارائه کند. اسکرین موسوم به Galley screen که در داخل کابین این هواپیما نصب شده است، تلاش کرده تا طبیعت سبز و جنگل های آرام و زیبای فنلاند را روی این اسکرین بزرگ کابین، رو به روی دیدگاه مسافران ورودی به کابین قرار دهد. فناوری Panasonic IFE در کنار سیستم اینترنتی WIFI در طول پرواز سبب می گردد تا مسافران، تجربه خوبی از خدمات دیجیتالی را در مسافرت های هوایی به خصوص در راستاهای طولانی، در اختیار داشته باشند. سیستم روشنایی و رنگ پردازی LED تمام دیجیتالی که در داخل کابین هواپیما تعبیه شده است، در طول پرواز حس خوبی را به مسافر القا می کند. مثلا اگر آسمان بیرون تاریک باشد، به مقتضای آن، به طور اتوماتیک نورپردازی داخل کابین نیز تغییر می کند تا مسافران، از یکنواختی نور که معمولا در سایر هواپیما ها مشاهده می گردد، خسته نشوند. تنوع رنگ پردازی روشنایی در کابین و بخش های مختلف این غول آهنی، آرامش بهتری را به مسافر القا می کند. سیستم نورپردازی دیجیتالی تعبیه شده در داخل کابین، هنگامی که مسافران در حال سوار شدن به هواپیما هستند، نقشی از ابر و آسمان آبی خاص فنلاند را با طراحی نور، در کل هواپیما خلق می کند تا با این روش، به مسافران خوش آمد گویی کند. مفهوم فضای زنده (Space Alive) در طراحی رنگ پردازی داخل کابین رعایت می گردد. موضوعی که Juha Järvinen, مدیر امور بازرگانی (COO) شرکت به آن اشاره دارد. هوشمندی در طراحی دیجیتالی کابین هواپیما، تنها به مساله روشنایی ختم نمی گردد. بلکه به مقتضای موقعیت مکانی و زمانی هواپیما در طول پرواز، اسکرین هایی که روبروی صندلی هر مسافر واقع شده است، تغییر رنگ اتوماتیک پیدا می کنند. یعنی اگر بیرون هواپیما، هوا تاریک باشد یا گرگ و میش بگردد اصطلاحا، اسکرین ها به این تغییر آب و هوا واکنش نشان داده و مسافر متوجه می گردد که هوای بیرون اکنون روشن،تاریک یا گرگ و میش است. بنابراین برای مسافرانی که قصد استراحت دارند، این اسکرین ها دائما روشن نمی ماند. یکی از مسائل جالبی که یوها یارونین درباره ویژگی های جدید هواپیمایی فین ایر فنلاند به آن اشاره می کند، موضوع استفاده از فرصت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی هواپیما و نوع طراحی آن برای تمامی مسافران از کشورهای مختلف دنیا است. وی می گوید، به دلیل آن که بسیاری از مسافران این هواپیما، از کشورهای آسیایی و آمریکای شاقتصادی هستند و بعضا اطلاعاتی درباره فنلاند و طبیعت آن ندارند، ما تلاش کردیم تا با نوآوری در طراحی و استفاده از فرهنگ طراحی فنلاندی، به آن ها نشان بدهیم که طراحی خوب، سبب زندگی بهتر می گردد. آن ها با نوآورهای دیجیتالی و طراحی منحصر به فرد ما در کابین، با فنلاند آشنا می شوند. کلیه بالش ها، روکش صندلی ها، طراحی دکوراسیون داخلی کابین و مسائلی از این دست توسط خانه طراحی Marimekko فنلاند طراحی شده است. از طریق اسکرین هایی که روبروی صندلی هر مسافر قرار گرفته است، مسافران می توانند زمان سرو شدن صبحانه، نهار، شام، درخواست فراخوان مهمانداران و هم چنین امکان خرید محصولاتی که در کابین با تخفیف و بدون اقتصادیات به فروش می رسند را در کنار قابلیت های دیگر (مشاهده زمان سفر، سرعت هواپیما و امثالهم) مشاهده کنند. اکنون با این توضیحات مختصر، نگاهی خواهیم داشت به فناوری جدید و خلاقانه فین ایر در A350. اما اول کمی درباره اهمیت مدیریت نوآوری در شمال اروپا بدانیم.

نوآوری در خدمت مردمان اسکاندیناوی

زندگی در میان یخ و سرما و تلاش برای بقا و حفظ محیط زیست و ایجاد بهره وری پایدار و صلح طلبی، چهار خصیصه مهم مردمان سرزمین های شاقتصادی اروپا است که ما از آن ها با عنوان اسکاندویناوی یاد می کنیم. فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک، چهار کشور سرد سرزمین های اسکاندیناوی هستند که امروزه، در زمره مدرن ترین و ثروتمندترین کشورهای قاره سبز و حتی دنیا به شمار می فرایند. واحد پول همه این کشورها، کرون هست که البته کرون مخصوص به خود را دارند. سرزمین های سرسبز اما یخبندان و طبیعتی بکر، زندگی در سرزمین های شاقتصادی را با دیگر بخش های اروپا، متفاوت کرده است. در واقع سبک زندگی مردمان اسکاندیناوی، تا حدودی با دیگر بخش های قاره اروپا فرق دارد. اگر به این مناطق سفر کرده باشید، در خواهید یافت که آرامش در برخورد با مسائل، زندگی دوستدار محیط زیست (eco friendly) و همچنین نگاه توسعه پایدار محور به زندگی، از جمله خصوصیات مردمان خطه های شاقتصادی می باشد. اگر چه بر اساس آمارها، میزان خودکشی و مصرف قرص های ضد افسردگی در میان مردمان اسکاندیناوی در سال های اخیر افزایش یافته است، اما هم چنان، طول عمر، امید به زندگی و توزیع ثروت ملی در این 4 کشور، رقم قابل ملاحظه ای است که در دیگر بخش های اروپا کمتر دیده می گردد. یکی از دلایل پیروزیت زندگی و کسب و کار مردمان این خطه را می توان در سخت کوشی، روحیه کار تیمی و از همه مهمتر، حضور خلاقیت و برنامه ریزی در فرآیند های کاری و زندگی دانست. زندگی در چنین جاهایی که آب و هوای سرد قطبی دارد، نیاز به زندگی با برنامه مبتنی بر نوآوری دارد. این نوآوری را در سبک خانه سازی، توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین فرآیند های کاری مردمان اسکاندیناوی در مقایسه با دیگر شهفرایندان اتحادیه اروپا می توان مشاهده کرد. در حوزه مدیریت نوآوری (Innovation management) و همچنین کسب و کار خلاق (creative business)، کشورهای اسکاندیناوی سرآمد هستند و این موضوع در عرصه های کسب و کار سبز (Green Business) و توسعه پایدار (Sustainable development) بیش از سایر بخش ها به چشم می آید. طراحی و راه اندازی کسب و کارهای آی تی محور (ICT enabled businesses) و کارآفرینی های الکترونیکی (Digital entrepreneurship) سبب شده است تا امروزه دنیا، با شرکت های پیروزی از دنیای اسکاندیناوی رو به رو گردد که Nokia فنلاند، IKEA و Spotify و Skype سوئد مشتی نمونه از خروار شرکت های خلاق این خطه باشد. بهترین و معتبرترین مجلات مدیریت نوآوری و خلاقیت که در فهرست ISI واقع شده است، امروزه توسط مراکز علمی اسکاندیناوی منتشر می شوند و یکی از منابع معتبر در این عرصه تجاری به شمار می فرایند. در بخش مدیریت نوآوری در صنعت خدمات (Innovative service industry)، شرکت های فعال در خطه اسکاندیناوی، تولیدکننده روش های نابی در این عرصه بودند و این اصل، به صنعت کالا نیز بسط داده شده است. شرکت های فنلاندی، سوئدی و حتی نروژی در زمره برترین شرکت های دنیا در انتشار گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی (Corporate Social Responsibility report) هستند که تعهدی به توسعه پایدار و نگاه کسب و کار سبز می باشد. برترین موسسات مدیریت نوآوری در خدمات مانند Karlstad Research Center که عالی ترین مرکز طراحی صنعت خدمات در اروپا می باشد، در سوئد واقع شده است و برخی از فعالیت های مشترک با فنلاندی ها در زمینه Bio Fuel در دستور کار دارد. بنابراین، خیلی جای تعجب ندارد اگر ببینیم شرکت هوایی در فنلاند، از خلاقانه ترین روش ها در توسعه کسب و کار خود بهره می گیرد و این روش ها را با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بسط و توسعه می دهد. امری که می تواند در کسب مشتری و افزایش توان رقابتی و خلق ارزش افزوده در دنیای رقابتی امروز صنعت هوایی دنیا، نقش آفرینی کند. در اروپا، خطوط هوایی بسیاری فعال است و هر یک، تلاش دارد با استفاده از ابزارهای دیجیتالی خلاقانه، مشتری بیشتری کسب کرده و هزینه تمام شده بلیط را برای مسافران کاهش دهد. قبلا در پرتال خبرنگاران، درباره شیوه های خلاقانه در کسب و کار شرکت هوایی ریان ایر (RyanAir) مطالبی ارائه کردیم. گفتیم که این شرکت هوایی، هیچ دفتر فیزیکی فروش بلیط ندارد. غذایی در داخل کابین برای مسافرن سرو نمی کند. کارت پرواز و صدور بلیط و فروش آن کاملا به صورت اینترنتی صورت می گیرد. پرتال اینترنتی آن، علاوه بر فروش بلیط به ده ها مقصد اروپا، ده ها خدمت دیگر از پیدا کردن مکان اقامت تا اجاره خودرو و تخفیف در تورهای شهری و امثالهم را در اختیار مسافر قرار می دهد. همه این مسائل سبب می گردد تا رایان ایر، هزینه تمام شده بلیط را برای مسافران economic کاهش داده تا بتوانند با هزینه به مراتب کمتری از شرکت های هوایی رقیب، راستای را طی کنند. اکنون، برای کسانی که دوست دارند تا تجربه هوایی خیلی لوکس و حرفه ای و تمام دیجیتال را احساس کنند، شرکت هوایی فنلاند، تجربه های جالب و خلاقانه ای که مبتنی بر کسب و کار نوآورانه شرکت های فنلاندی است، به ارمغان می آورد. ایرباس 350 (A350) فنلاند، امروزه میزبان تجربه های نوآورانه جذاب برای مسافرانی است که از این خط هوایی برای سفرهای طولانی مدت استفاده می کنند. این شرکت در خدمات هوایی خود، ویژگی های جدیدی را به ایرباس 350 افزوده است که دنیایی جذاب از رنگ و نور را به دیدگان مسافران می آورد. اسکرین های دیجیتالی که قابلیت سفارش کالا و خدمات را به مسافر می دهد در کنار تیون های تنظیم رنگ نور و صوت و همچنین قابلیت های خاص دیجیتالی برای تنظیم صندلی و گوش دادن به موسیقی و اتصال به اینترنت، بخشی از نوآوری های جذاب خطوط هوایی فین ایر است که به ان خواهیم پرداخت.

فین ایر: قدیمی ترین و امن ترین شرکت هوایی دنیا

شرکت خطوط هوایی فنلاند با نام FINNAIR، در نوامبر 1923 میلادی تاسیس شد و اکنون با 72 هواپیما، به 88 مقصد دنیا پرواز دارد. شعار این خط هوایی خلاق، طراحی شده برای تو یا DESIGNED FOR YOU هست که توسط FinnAir Group مدیریت می گردد. دفتر مرکزی شرکت در Vantaa فنلاند واقع شده است که با هلسینکی، پایتخت این کشور فاصله چندانی ندارد. آقای پکا وورامو (Peka Vauramo)، به عنوان مدیر عامل شرکت فعالیت دارد که در سال های اخیر، نقش زیادی در توسعه فرصت های کسب و کار خلاق این شرکت هوایی فنلاندی ایفا کرده است. بیش از 5500 نفر برای این شرکت مشغول به کار هستند. در فنلاند، شرکت های هوایی دیگری هم فعالیت دارند، اما بزرگ ترین آن ها، شرکت فین ایر است. 55 درصد سهام این شرکت هوایی، متعلق به دولت و ملت فنلاند می باشد. این شرکت، عضو ائتلاف هوایی موسوم به Oneworld airline alliance نیز به شمار می رود. در سال 2013 میلادی، بیش از 9 میلیون مسافر را در 60 کشور مقصد اروپایی و 13 مقصد آسیایی جا به جا کرده است. شرکت فین ایر، قدیمی ترین شرکت هوایی دنیا نیز به شمار می آید که بیش از 9 دهه در زمینه صنعت هوایی دنیا تجربه دارد. در طی 9 دهه فعالیت این شرکت، حتی 1 مورد صدمه به هواپیما، نقص فنی یا سقوط، در کارنامه این شرکت دیده نشده است. براساس آمارها، شرکت FinnAir، در فهرست ایمن ترین خطوط هوایی دنیا (Safest Airline) واقع شده است که خود، اعتبار بالایی برای کسب و کار یک شرکت هوایی در عرصه گردشگری و حمل و نقل است. گردش اقتصادی شرکت در سال 2014 میلادی، بیش از 2.3 میلیارد یورو برآورد شد. پرتال اینترنتی شرکت فین ایر در نشانی finnair.com در دسترس می باشد که به بیش از 30 زبان، فرصت های کسب و کار این شرکت هوایی معتبر فنلاند را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. از فنلاند تا استرالیا و از مالزی تا ایالات متحده، شرکت هوایی فنلاند به جا به جایی مسافر اشتغال دارد و پرتال را به گونه ای طراحی کرده است که مخاطبان بتوانند به راحتی از خدماتش استفاده کنند. طراحی مخاطب مدار (user friendly) و همچنین ارائه اطلاعات به ده ها زبان زنده دنیا در پرتال شرکت خطوط هوایی فین ایر فنلاند، یکی از قابلیت های ارزنده این مجموعه است که می تواند به عنوان الگوی خوبی برای وب مسترهای شرکت های هوایی ایرانی نیز در نظر گرفته گردد. در این پرتال، خدمات متنوعی که مسافران هنگام رزرو و خرید بلیط به مقاصد خود در اختیار دارند، ارائه می گردد که البته به عنوان فرایندی متداول در بیشتر خطوط هوایی پیشرفته دنیا قابل مشاهده است. پس زمینه سفید پرتال خطوط هوایی فین ایر فنلاند در کنار تنوع خدمات و قابلیت های پرتال، فضایی آرام و جذاب را برای مشتریان و مخاطبان این شرکت هوایی فراهم می کند تا در مجموعه ای دیجیتالی از ظرفیت های مختلف ، بهترین و مناسب ترین بسته پروازی را برای سفر به مقاصد موردنظر خود انتخاب کنند. این انتظاری است که مسافران امروز که کاربران آنلاین دهکده دنیای وب هستند، از پرتال های شرکت های هوایی و فعالان عرصه گردشگری دارند و باید به آن توجه نمود. بنر زیر، امروزه به عنوان تبلیغ خدمات خلاقانه دیجیتالی شرکت فنلاند، در پرتال به چشم می خورد. شرکت فین ایر فنلاند، نخستین خط هوایی قاره سبز هست که هواپیماهای A350 را در اختیار دارد. این هواپیماها، بدنه بزرگتر و همچنین قابلیت حمل بار بیشتر مسافران و ارائه قابلیت های ارائه عملکرد در محیطی اثربخش دارند. به همین خاطر، پرتال این شرکت هوایی، صفحه خاصی به این نوع هواپیماها اختصاص داده است که در نشانی اینترنتی به آدرس www.finnair.com/gb/gb/A350 در دسترس است. قابلیت های فناورانه و خلاقانه ای که این نوع هواپیماها در قیاس با نسل های قبلی دارند، به موضوع طراحی و ویژگی های زیست محیطی آن ها باز می گردد. این نوع هواپیما، 25 درصد سوخت کمتری در قیاس با نسل های قبلی مصرف می کند و به نوعی طراحی eco-smart دارد و بازدهی سوخت (fuel efficiency) آن زیاد است. سیستم فیلتراسیون هوایی که در آن به کار رفته است، سبب می گردد تا هر 2 دقیقه یک بار، کل هوای کابین را تعویض کند و به همین خاطر، یکی از بهترین هواپیماهای دنیا در زمینه تهویه مطبوع کابین به شمار می آید. در کابین، براساس کلاس های بیزینس، اقتصادی و عادی، قابلیت های مختلفی در اختیار مسافران قرار گرفته است. مثلا در بخش LUXURIOUS A350 XWB BUSINESS CLASS، صندلی مسافر کاملا قابلیت تبدیل شدن به یک تخت خواب را دارد. همچنین، اینترنت wifi برای دستگاه های الکترونیک مسافر در اختیار است. همچنین در اختیار داشتن نوشیدنی ها و غذاهای فنلاندی، از دیگر امکاناتی است که برای این کلاس در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، سرویس بهداشتی کاملا مخصوصی برای مسافران خانم در نظر گرفته شده که امکان انجام امور آرایشی و بهداشتی را با سرویسی که مخصوص این کلاس است، در اختیار داشته باشند. نوع طراحی و چیدمان صندلی و نورپرداری خاصی که برای راهرو کابین در نظر گرفته شده است، این هواپیما را به نسبت دیگر هواپیماها، منحصر به فرد کرده و تجربه های دیجیتالی خلاقانه ای را به مسافران ارائه می کند. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، نوع طراحی و چیدمان صندلی های مسافران به گونه ای است که آن ها می توانند به راحتی نسبت به خم کردن صندلی و زاویه آن اقدام کنند و به قول این شرکت، تجربه Nordic Sky backseat داشته باشند. موضوعی که در پرواز های طولانی، اهمیت زیادی دارد. محیط دلپذیر و شیک و طراحی خلاقانه، زمینه عدم خستگی مسافر را در طول پرواز سبب می گردد که در بحث روانشناسی پروازهای هوایی به آن توجه می کنند. امکان تنظیم سیستم روشنایی، نورپردازی و همچنین قابلیت های صوتی و تصویری که از طریق اسکرین اختصاصی هر صندلی در اختیار مسافر قرار می گیرد، به جذابیت این سفر هوایی می افزاید. البته این ها برای بخش business class است. اما بخش عادی نیز، ظرفیت های خوبی دارد. در بخش اقتصادی یا SUMPTUOUS ECONOMY CLASS WITH ECONOMY COMFORT، قابلیت هایی همچون اسکرین 11 اینچی رو به روی صندلی هر مسافر و همچنین، امکان دسترسی به اینترنت و تغییر دیجیتالی زاویه صندلی و امکان سفارش و انتخاب محصولات و خدمات در طی پرواز برای مسافران پرواز در کلاس اکونومی فراهم شده است که البته ما تا حدودی در قطر ایرلاین و ترکیش ایرلاین نیز بخشی از این خدمات را مشاهده می کنیم. اگر می خواهید پشت صندلی های بالا را ملاحظه کنید، توصیه می کنیم عکس زیر را ببینید. قرار دادن اسکرین روبروی هر مسافر، فرصت تعامل بهتری بین مسافر با خدمه پرواز (CABIN CREW) ایجاد می کند که در ارائه بهتر و دقیق خدمات و محصولات نیز تاثیرگذار است. وقتی مسافر بتواند از طریق اسکرین اختصاصی خود، خدمات و حتی محصولاتی که توسط سیستم DUTY FREE هواپیما به ایشان قابل عرضه است، مشاهده و انتخاب کند، حس بهتری از تجربه پرواز با یک هواپیمای نوآور و دیجیتالی را خواهد داشت که در موضوع مشتری مداری در کسب و کار و ارائه فرصت های خرید به مسافر، قابل بررسی است. قرار است در هفته های آینده، نخستین پرواز و تجربه تمام دیجیتالی و خلاقانه در هواپیمایی A350 از مبدا فنلاند به مقصد شانگهای، پکن، بانکوک، سنگاپور و هنگ کنگ انجام گردد تا یکی از شلوغ ترین راستا های هوایی در آسیا، تجربه پرواز رویایی در رنگ و نور های دیجیتالی را داشته باشد. هواپیمایی فین ایر فنلاند، مجله ای تحت عنوان Blue Wing دارد که هر سال 10 بار منتشر و در میان مسافران توزیع می گردد. نوآوری های دیجیتالی جدید این شرکت در عرصه سفرهای لذت بخش هوایی را می توان در نسخه جدید این مجله مشاهده نمود.

18 درس از شرکت هوایی فین ایر فنلاند

آن چه در این گزارش بدان اشاره شد، بخش هایی از ظرفیت های خدمات خلاقانه و دیجیتالی خطوط هوایی فین ایر به جامعه مسافران خود در سراسر دنیا بود. اهمیت طراحی دکوراسیون جذاب و ارزش چند بعدی ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستاهای هوایی، موضوعی است که فین ایر فنلاند به فعالان صنعت هوایی و گردشگری می آموزد. اما آن چه می توان از خدمات نوآورانه این شرکت فراگرفت، در هجده محور زیر ارائه می کنیم تا مورد استفاده شرکت های هوایی کشورمان قرار بگیرد. 1- پرتال اینترنتی شرکت هوایی فین ایر، ظرفیت های متنوعی برای اطلاع رسانی و همچنین خدمات رسانی به مسافران براساس نیازهای مختلف آن ها، ارائه کرده است که فرصت آفرین هستند. همچون پرتال ریان ایر ایرلند، پرتال فین ایر، تنها یک پرتال رزرو بلیط یک شرکت هوایی نیست و به کارآفرینی دیجیتالی توجه دارد. 2- پرتال اینترنتی فین ایر، به ده ها زبان ارائه خدمات و اطلاعات می کند چرا که جامعه مخاطبان و مشتریانش از ده ها کشور دنیا با زبان های مختلف هستند. این قضیه را باید کلیه خطوط هوای داخل کشورمان توجه کنند و حتی المقدور سایت های آنان به زبان های عربی، انگلیسی و فرانسوی بارگذاری گردد تا مورد استفاده بهتر طیف گسترده مخاطبان قرار بگیرد. 3-خبرنامه اینترنتی برای تعامل بهتر و گسترده با مشتریان قبلی و مخاطبانی که هنوز از سرویس های خطوط هوای استفاده نکرده و مایل به این کار هستند، در سایت های هوایی باید ارائه گردد. ارسال خبرنامه به پست الکترونیک مشتریان قبلی و جدید، فرصتی برای بازاریابی خدمات و دریافت نظرات مشتریان درباره سرویس هایی است که قبلا یا در آینده با تخفیفاتی ارائه می گردد. 4-پرتال فین ایر، به خوبی در موتورهای جست وجو معرفی شده است. پرتال های خطوط هوایی کشورمان باید به این ظرفیت آفرینی در فضای مجازی توجه کنند. 5- معرفی فین ایر در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام به خوبی صورت گرفته است. معرفی یک شرکت هوایی و قابلیت های متنوعش در شبکه های اجتماعی با صدها میلیون کاربر آنلاین، فرصت ممتازی برای توسعه برنامه های تبلیغاتی، بازاریابی و تعامل مستقیم با مشتریان بالقوه است. 6- فایل های ویدئویی بسیاری درباره خدمات و قابلیت های عملیاتی، تبلیغاتی و فناورانه شرکت هوایی فین ایر فنلاند در پرتال های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب بارگذاری شده بود. این فایل ها، فرصت خوبی برای آشنایی بهتر و سریعتر مخاطبان و مشتریان در استفاده از خدمات این شرکت است. شرکت های داخلی باید خدمات گوناگون خود را در عرصه صنعت هوایی و گردشگری، به صورت فایل های ویدئوی در شبکه های اینترنتی منتشر کنند تا به صورت رایگان، به تبلیغ ظرفیت های خود بپردازند. 7- همان طور که در گزارش خواندیم، مسئولان فین ایر به موضوع تبلیغ فرهنگ و نوع طراحی و طبیعیت فنلاند در داخل کابین هواپیما به عنوان روشی برای معرفی ظرفیت های طبیعی و اقلیمی فنلاند اشاره می کردند. این مهم نشان می دهد که حتی کابین هواپیمای یک کشور نیز می تواند سمبلی از قدرت طراحی، فرهنگ نوآوری و تعامل مردمان با دنیای پیرامون باشد. پس کابین هواپیماهای ایرانی نیز می تواند فرصتی برای معرفی مالتی مدیا و مکتوب بخش هایی از ظرفیت ناب گردشگری کشورمان باشد. نمایش تاریخ و هنر این سرزمین در اسکرین ها و تلویزیون های بالای صندلی های وسط در ایرباس های ایرانی به صورت پخش فیلم یا عکس یا سمبل های صنایع دستی، فرصتی است که باید از آن استفاده کرد. 8- استفاده از سیستم های دیجیتالی برای نورپردازی، مدیریت رنگ و صوت و همچنین ارائه خدمات اینترنت به مسافران، موضوعی است که در مفهوم مدیریت خدمات خلاقانه در صنعت هوایی و تبلیغات و حتی سفر، جای تامل دارد. مدیران شرکت های هوایی کشورمان باید نسبت به الگوبرداری مطلعانه از این سبک ارائه خدمات شرکت های هوایی مانند فین ایر فنلاند ، اقدام کنند. برخی از روش ها، هزینه بالایی برای پیاده شدن ندارند. اما از همه مهمتر، عزم جهادی و تفکری خلاق را در عرصه درآمدزایی و جذب مخاطب طلب می کنند. 9- مجلات مکتوب در سفرهای هوایی، فرصتی برای تبلیغات، بازاریابی و معرفی خدمات و محصولات یک کشور به جامعه مخاطبان و مسافران می باشد. این موضوع را شرکت های هوایی باید در پروازهای بین المللی در دستور کار قرار دهند. حتی عرضه رایگان آن به مسافران خارجی، روش خوبی برای تبلیغ و درآمدزایی برای آگهی دهنده و شرکت های هوایی به شمار می رود. 10- شرکت های هوایی ایران به موضوع نصب اسکرین دیجیتالی روی صندلی های مسافران و فواید اقتصادی و تبلیغاتی که برای آن ها دارد توجه کنند. اکنون می توان از طریق این اسکرین های دیجیتالی که در خیلی از شرکت های هوایی دنیا مد و متداول شده است، تبلیغات کرد، با مسافر توسط مهماندار در تعامل دیجیتالی بود، فیلم پخش کرد، آگهی پخش کرد، ارائه خدمات پرواز را دیجیتالی نمود و به فروش و عرضه محصولات و خدمات شرکتهای مختلف اقدام کرد. شرکت قطر ایرلاین در اسکرین های خود، صدها برنامه صوتی و تصویری را در کنار عرضه تبلیغات برای برندهای مختلف ارائه می کند که با استقبال مسافران همراه است. خوب است شرکت های داخلی نیز از تجربه فین ایر و قطر ایرلاین استفاده کنند. 11- فین ایر به ما یاد می دهد که اگر بخواهیم فضای سرویس بهداشتی را زیباتر و مکانی را برای بانوان مسافر اختصاص بدهیم، هزینه زیادی نیاز نیست و باید تنها طراحی زیبا و جذابی را انجام داد. 12- نصب دوربین روی بدنه بالایی و پایینی هواپیما برای مسافران که این امکان را به آنها بدهد فضای بالا و پایین بدنه هواپیما را مشاهده کنند، یکی از کارهای خلاقانه ای است که به نظر نمی رسد مشکل زیادی برای پیاده کردن آن توسط شرکت های هوایی کشور داشته باشند. 13- فین ایر طراحی دکوراسیون حرفه ای را برای چیدمان صندلی ها در نظر گرفته تا فضایی راحت تر و دلپذیر را برای مسافرانش به ارمغان آورد. چنین روشی را در برخی از هواپیماهای برون مرزی کشور نیز می توان در دستور کار قرار داد. 14- سیستم های صوتی و روشنایی خلاقانه دیجیتالی که در فین ایر فنلاند به کار گرفته شده است، از نظر سخت افزاری و نرم افزاری، قابلیت اجرا در خطوط هوایی داخلی برای جذب بیش تر مسافر را در اختیار دارد. بهتر است مدیریت نوآوری در شرکت های هوایی ایرانی نیز برای توسعه کسب و کار آن ها در دستور کار قرار بگیرد تا شرکت های هوایی فقط ابزارهای حمل و نقل هوایی نباشند. 15-برخی از خدمات نوآورنه ای که فین ایر فنلاند در این گزارش ارائه کرده بود، محصول کار تیمی با شرکت های مختلف بود. این روش را باید شرکت های هوایی ایران نیز در دستور کار داشته باشند و با مراکز علمی به خصوص مراکز دانشگاهی کشور برای توسعه ظرفیت های خدماتی و عملیاتی ناوگان خود استفاده کنند. همکاری دانشگاه برای تقویت ظرفیت های خدماتی و عملیاتی در کسب و کار شرکت های هوایی کشورمان الزامی است که باید به آن توجه شایان داشت. 16- خلاقیت در ارائه خدمات و نوآوری در اجرای خدمات، اصل غیر قابل انکار در صنعت هوایی و گردشگری دنیا است که شرکت های فعال داخلی نیز باید به اهمیت آن توجه داشته باشند و سازمان خود را براساس المان های یک سازمان یادگیرنده خلاق (learning organization) طراحی کنند. 17-فروش محصولات آرایشی، بهداشتی، محصولات صوتی و تصویری کوچک، صنایع دستی ایران، خشکبار ایران و حتی فرش های دستبافت کوچک، کتابهای انگلیسی زبان درباره ایران زمین و خیلی موارد دیگر، می تواند از طریق تبلیغات مکتوب و دیجیتالی معرفی و به فروش برسد. عرضه چنین محصولاتی در داخل کابین هواپیما توسط یکی از مهمانداران مطلع، می تواند هم در معرفی ظرفیت های میراث فرهنگی و گردشگری کشور به مسافران خارجی و گردشگران قابل توجه به نظر برسد، هم درامدزایی ثانویه شرکت های هوایی و تولید کنندگان کالا و خدمات ایرانی را به دنبال داشته باشد. چنین رویه ای اکنون در حال تبدیل شدن به یک اصل متداول در کسب و کار شرکت های هوایی در عرصه گردشگری و تجارت محسوب می گردد. 18-خیلی از شرکت های تولید کننده کالا و خدمات حاضرند برای کسب بازارهای بین المللی، اشانتیونی از کالاها و خدمات خود را در فضاهای بین المللی همچون کابین هواپیما در پرواز های خارجی که مانند یک نمایشگاه بین المللی می تواند عمل کند، به اشتراک بگذارند. چنین ظرفیت سازی را معاونت های فروش و بازاریابی شرکت های هوایی برای فرصت آفرینی های چند منظوره، می بایست در دستور کار قرار دهند. سرویس مقالات اختصاصی پرتال تخصصی خبرنگاران هم چنان می کوشد با انتشار مقالات و گزارشاتی درباره فرایندهای جدید و خلاقانه در صنعت هوایی و گردشگری دنیا، نمونه های پیروز این حوزه را به فعالان ایرانی این عرصه ها معرفی کند تا شاهد رشد روزافزون ظرفیت های صنعت هوایی و گردشگری ایران باشیم. نظرات و پیشنهادات خود را همواره درباره مطالب پرتال تخصصی خبرنگاران در اختیار کارشناسان ما قرار بدهید. دنیای گردشگری ایران و دنیا را با پرتال خبرنگاران دنبال کنید.منبع: کجارو
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 774

به "گزارش خبرنگاران از نوآوری های دیجیتالی خطوط هوایی فنلاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران از نوآوری های دیجیتالی خطوط هوایی فنلاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید