باید با پنجره واحد الکترونیکی، راستا سرمایه گذاری را هموار کرد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، پنجاه و یکمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضای شورا در سالن جلسات اتاق یاسوج برگزار گردید.

باید با پنجره واحد الکترونیکی، راستا سرمایه گذاری را هموار کرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست گفت: پنجره واحد الکترونیکی یکی از عوامل مهم در رشد سرمایه گذاری و تسهیل در فرایند اخذ مجوزهای سرمایه گذاری است که باید توجه ویژه ای به این مقوله گردد.

جبار کیانی پور اضافه نمود: ایجاد شرکت توسعه و سرمایه گذاری در سالیان اخیر در این استان در دستور کار نهاده شد اما آن گونه که باید حمایت نشد و احتیاج است نهضتی متفاوت و باقدرت با روحیه جمعی، در زمینه توسعه سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد گردد.

او ادامه داد: یکی از اهداف اصلی این اتاق شناسایی و احصا فرصت ها و ظرفیت های موجود در این استان در بخش های مختلف برای سرمایه گذاری است که احتیاج است با تعامل دستگاه های اجرایی استان، این ظرفیت ها به تفکیک تعیین شوند.

کیانی پور گفت: توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری و مالی در کشورهای مختلف به ویژه عراق، سوریه، عمان و دیگر کشورها در دستور کار این اتاق است و تا به امروز قدم هایی خوبی برداشته شده است.

تمامی مصوبات شورای گفت وگو لازم الاجرا است

معاون مالی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: باوجود ظرفیت های مناسب در حوزه های مختلف، بانک اطلاعاتی برای معرفی و شناساندن فرصت ها و ظرفیت های موجود در زمینه سرمایه گذاری در استان ضعیف است.

حشمت الله صمیمی دوست توضیح داد: کهگیلویه و بویراحمد قابلیت های زیادی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اعم از نفت، گردشگری، صنعت و معدن، گیاهان دارویی، گاز و پتروشیمی، کشاورزی، باغداری، آب و منابع طبیعی داراست.

او اضافه نمود: موضوع سرمایه گذاری و نقش آن در توسعه استان باید جدی گرفته گردد زیرا که این مزیت ها توان جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی را دارد.

معاون مالی استاندار کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: با توجه به اهمیت توسعه فضای کسب وکار و نقش مهم این شورا در رشد مالی استان تمامی مصوبات آن لازم الاجرا هستند.

مسائل دست وپا گیر پنجره واحد برای فعالان بخش کشاورزی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با بیان اینکه در زمینه بهبود فضای کسب وکار و تسهیل در صدور مجوزها در حوزه کشاورزی مسائل عدیده ای وجود دارد، گفت: الآن مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها هرکدام یک پنجره واحد دارند که باید تجمیع گردد.

محمد نعمتی اضافه نمود: ماده 187 قانون برنامه پنجم توسعه این اختیار را به دستگاه های متولی صدور مجوزها داده بود که برای تسهیل در صدور مجوزها، خود دستگاه ها بحث استعلام را در قالب یک فرم تعیین انجام دهند و دیگر احتیاجی به استعلام از محیط زیست نباشد و یا در حوزه آب منطقه ای نیز مصوب کردند که آنهایی که برای یک بار پروانه بهره برداری از آب منطقه ای گرفتند برای مراحل بعدی مانند توسعه طرح به تمدید پروانه آب منطقه ای احتیاجی نداشته نباشند.

او توضیح داد: ماده 9 قانون نظام مهندسی هفت اداره کل منابع طبیعی، امور اراضی، آب منطقه ای، محیط زیست، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و دامپزشکی را به عنوان دستگاه های صدور مجوزها تعیین نموده و گفته که باید تنها از این هفت دستگاه استعلام گرفته گردد و برای سایر دستگاه ها و بانک ها احتیاجی به استعلام مجدد نیست اما عدم رعایت این قانون معضلات زیادی ایجاد نموده و به شدت مانع بهبود محیط کسب وکار است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفتد: ما پنجره واحد را در مجموعه نظام مهندسی کشاورزی به شهرستان ها تسری دادیم تا خود شهرستان ها بتوانند پروانه در اختیار متقاضی قرار دهند اما به خاطر بحث استعلام های چندگانه این موضوع با مشکل روبرو شده است.

نعمتی با اشاره به اینکه هیچ کدام از دستگاه های نظارتی حتی جهاد کشاورزی پایبندی خود را به این قانون نشان ندادند، گفت: مسائل دست وپاگیری در پنجره واحد وجود دارد که باید چاره ای برای رفع کردن آنها اندیشیده گردد.

حذف فرآیند طولانی صدور مجوزهای سرمایه گذاری در حد شعار باقی ماند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: حذف فرآیند طولانی صدور مجوزها موضوعی است که بارها در جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و قرار شده بود فرآیند اخذ مجوزات حداکثر یک ماه طول بکشد اما نتیجه عملکرد پنجره واحد نشان می دهد که در مدت 6 ماه گذشته فقط نشست هایی برگزار شده و خروجی خاصی در این زمینه وجود نداشته است.

پروانه نیک مرام با بیان اینکه تشکیل کافه، کمپ و باشگاه کارآفرینی می تواند یاری کار خوبی برای حوزه کسب وکار باشد، اضافه نمود: این کار در استان های دیگر اجرا شده و به دنبال اجرای آن در استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

کاری برای بهبود فضای کسب وکار استان انجام نداده ایم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت: تا به امروز کاری برای بهبود فضای کسب وکار در استان انجام نشده و هر اتفاقی هم که افتاده هم در سطح کلان بوده است، درحالی که راهنمایی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی، استفاده از ظرفیت کارگروه رونق فراوری و استفاده از ظرفیت بخگرددگی تعرفه های گمرکی در رابطه با مناطق محروم از کارهایی بوده که همه در سطح کلان تعریف شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با بیان اینکه طرح آمایش سرزمینی استان آماده تصویب در شورای آمایش سرزمینی کشور است، گفت: برای هشت شهرستان استان طرح آمایش تهیه شده و ظرفیت ها، برنامه ها و ریزپروژه ها در این طرح گنجانده شده است.

علی شهابی با تأکید بر اینکه این طرح چراغ راهنمای توسعه استان است و سرمایه گذاران باید بر اساس این سند حرکت نمایند، اضافه نمود: به محض تصویب این طرح دیگر اجازه داده نمی گردد هر کسی هرجایی کلنگ بزند و نباید در منطقه ای کلنگی بزنیم که برخلاف سند آمایش باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 715

به "باید با پنجره واحد الکترونیکی، راستا سرمایه گذاری را هموار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید با پنجره واحد الکترونیکی، راستا سرمایه گذاری را هموار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید