بررسی بیماری های چشم و دهان با حسگر

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، پژوهشگران آمریکایی، حسگر جدیدی ابداع کرده اند که می تواند با بررسی بزاق و اشک، به تشخیص بیماری های دهان و چشم کمک کند.

بررسی بیماری های چشم و دهان با حسگر

شاید نوع جدیدی از حسگرهای پوشیدنی بتوانند اطلاعات پزشکی را در مورد افرادی که به بیماری های چشم و دهان مبتلا هستند، ارائه دهند.

این فناوری جدید می تواند تحولی در نحوه نظارت بر برخی از بیماری ها و درمان آنها ایجاد کند.

هوانیو لاری چنگ(Huanyu Larry Cheng)، استاد دانشگاه پنسیلوانیا و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما قصد داشتیم ابزاری ابداع کنیم که نمونه های کوچک و بزرگی از مایعات زیستی مانند اشک و بزاق را جمع آوری کند که می توان آنها را برای بررسی برخی از بیماری ها، به صورت سریع و مداوم تجزیه و تحلیل کرد تا نیازی به انتظار برای دریافت نتیجه بررسی آزمایشگاه نباشد.

به گفته چنگ، حسگرها برای جمع آوری نمونه ها، در نزدیکی مجرای اشک یا دهان قرار می گیرند و سپس، داده های قابل مشاهده ای را روی تلفن همراه کاربر نمایش می دهند و یا برای پزشک او ارسال می کنند.

چنگ ادامه داد: چنین ابزاری باید نرم و راحت باشد تا بیمار با استفاده از آن موافقت کند. همچنین باید یک گزینه درمانی کم هزینه برای بیماران باشد.

این فناوری با قابلیت حس کردن اشک و بزاق می تواند به مدیریت مشکلاتی مانند زخم های دهان، سرطان دهان، چین و چروک چشم، عفونت های دهان و چشم از جمله التهاب قرنیه که التهاب بافت شفاف جلوی چشم است، کمک کند.

چنگ سال گذشته، مقاله ای در مورد یک برچسب پوشیدنی پوست مشابه این حسگر چاپ کرد که عرق را جمع می کند و به آزمایش سطح پی اچ، سدیم و گلوکز می پردازد. این برچسب پوستی، بیشترین فایده را برای افراد مبتلا به افت قند خون و دیابت به همراه دارد.

این ابزار جدید، نه تنها داده ها را جمع آوری می کند، بلکه با کمک یک سوزن کوچک، دارو را به پوست اطراف چشم، دهان یا زبان می رساند.

چنگ گفت: ما می توانیم با کمک پورت های فولادی در اندازه نانو تا میکرو که روی این ابزار قرار دارند، به بررسی سلول بپردازیم تا دارورسانی را طی یک فرایند بسیار کارآمد در سطح سلولی انجام دهیم. پورت ها امکان دستیابی به ژن و رمزگذاری اطلاعات روی سلول را برای ما فراهم می کنند.

پژوهشگران در حال حاضر، مشغول تولید نمونه های ابتدایی و مذاکره با تولیدکنندگان محلی هستند تا این حسگر را در مقیاس بزرگ ارائه دهند.

چنگ اضافه نمود: این یک فناوری پیشرفته است که اگر به بازار تجاری وارد شود، می تواند کاربردهای بسکمک داشته باشد. انگیزه زیادی برای استفاده از این فناوری در ابزارهای حسگر مشابه آن در آینده وجود دارد.

این پژوهش، در مجله Microsystems & Nanoengineering به چاپ رسید.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1486

به "بررسی بیماری های چشم و دهان با حسگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی بیماری های چشم و دهان با حسگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید