بزرگ ترین و عجیب ترین غار آبی خاورمیانه در ایران

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، تا به حال یک غار 65 میلیون ساله را از نزدیک دیده اید؟ بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه را چه؟ این غار در گوشه غربی ایران شما را به دیدن فرامی خواند.

بزرگ ترین و عجیب ترین غار آبی خاورمیانه در ایران

بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه، غار قوری قلعه با شصت و پنج میلیون سال قدمت است. این غار یکی از شگفت انگیزترین غارهای جهان است که در استان کرمانشاه و در شهرستان روانسر واقع شده است. مجله گردشگری خبرنگاران به معرفی این غار شگفت انگیز پرداخته است، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید به دیدن غار قوری قلعه رفت؟

در استان کرمانشاه و در حدود سی کیلومتری شهرستان روانسر غاری اعجاب انگیز قرار گرفته که آن را با نام غاری قوری قلعه یا قوری قلا می شناسند. این غار در دل خود تالارهای عجیب و آبشارهای شگفت انگیزی پنهان نموده که برای دیدنش باید غارنورد حرفه ای باشد. بااین وجود قسمتی از غار برای دیدن عموم باز و قابل دسترسی است.

بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه هم آبی و هم خاکی است. پانصد متر ابتدایی غار برای گردشگران سنگ فرش شده و با نورپردازی های جالب مزین شده است. از عمق پانصدمتری به بعد به دلیل صعب العبور بودن مسیرها و افزایش اندازه آب و ایجاد دریاچه های وسیع که تا سقف غار بالا آمده است، تنها غارنوردان حرفه ای آن هم با مجوز رسمی امکان ورود دارند.

دلیل نام گذاری غار به قوری قلعه وجود قلعه های فراوان در روستای منطقه است که یکی از آن ها به شکل قوری بوده و باعث شده روستا و غارش به نام قوری قلعه معروفیت یابند.

تالارهای غار قوری قلعه

این غار شگفت انگیز پر از تالارها و سالن های عجیب با قندیل های عجیب و حیرت انگیز است. برای تفکیک این تالارها از هم اسامی جالبی روی آن ها گذاشته اند.

تالار کوهان شتر

تالار کوهان شتر اولین تالاری است که پس از ورود به غار قوری قلعه با آن روبرو می شوید. در کف غار یک دریاچه کوچک وجود دارد و سقف و دیوارهای آن مملو از قندیل های زیباست. برخی از این قندیل ها با شکل های عجیب دیدنگران را حیرت زده می نمایند. نیم رخ شتر، کوهان شتر، طوطی، کرکس، شیر و مار از جمله اشکال عجیب این قندیل ها هستند. زیباترین شمایل شکل گرفته به صورت طبیعی در این غار، تصویر حضرت مریم است که حضرت مسیح را به آغوش کشیده است.

تالار بتهوون

کمی جلوتر و در عمق هزارمتری زیر زمین، تالاری با یکی از زیباترین حوضچه های آبی جهان واقع شده است که به تالار بتهوون یا تالار موسیقی مشهور است. با دست زدن به قندیل های پرده ای شکل این قسمت غار، صدایی شبیه صدای آلات موسیقی پخش می گردد.

تالار عروس غار قوری قلعه

غارنوردان نام تالار زیبایی که پر از قندیل های کریستالی سفید و درخشان است را تالار عروس گذاشتند. ارتفاع قندیل های بلند و باریک این تالار 2 تا 8 متر است؛ اما بسیار سست و شنماینده هستند و با ضربه ای آرام فرومی ریزند.

تونل برزخ و آبشارها

در امتداد غار تونل ترسناکی وجود دارد که تنها غارنوردان آن را دیده اند. تونلی که ره تونل برزخ معروفیت یافته؛ اما در نهایت شما را به آبشارها می رسانند. آبشارهای شگفت انگیزی با ارتفاع ده تا دوازده متر که در عمق 2700 متری زمین جاری هستند.

آدرس غار

108 کیلومتری شهرستان کرمانشاه، 30 کیلومتری شهرستان روانسر در میانه جاده روانسر به پاوه، روستای قوری قلعه، ورودی محوطه تفریحی غار قوری قلعه در سمت راست جاده قرار گرفته است.

این غار یکی از زیباترین غارهای ایران است که متاسفانه بخش عظیمی از آن برای عموم در دسترس نیست بااین وجود همان پانصد متر ابتدایی هم آن قدر زیبا هست که شما را به دیدن و دیدن فرابخواند.

پیشنهاد مطالعه : مطلب اقامت در خنک ترین کلبه های ییلاقی ایران را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 15 خرداد 1402 بروزرسانی: 15 خرداد 1402 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2253

به "بزرگ ترین و عجیب ترین غار آبی خاورمیانه در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین و عجیب ترین غار آبی خاورمیانه در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید