معرفی جاذبه های قشم، جزیره شگفتی های ایران

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، آشنایی با جاذبه های قشم

جزیره قشم یکی از معرف ترین و بزرگترین جزیره های ایران است که در تنگه هرمز واقع شده است. این جزیره مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است و وسعت آن معادل 1500 کیلومترمربع می باشد. قشم از جزایر استان هرمزگان است که به عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس در تنگه هرمز قرار داشته و از دیرباز به ایران تعلق داشته است. ویژگی های طبیعی منحصربه فردی در این جزیره وجود دارد که گزینه های مناسبی برای سفر به شمار می فرایند، با توجه به شرایط جوی که این جزیره دارا می باشد بهترین زمان سفر قشم از این نظر از اوایل آذر تا اوایل فروردین است. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره جاذبه های قشم صحبت کنیم.

معرفی جاذبه های قشم، جزیره شگفتی های ایران

غار نمک

غار نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جاذبه های قشم است که مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود جای داده است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد. این گنبد نمکی در فاصله 90 کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش پایانیی جنوب غربی جزیره کوه جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که به شکل 237 متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع است.

غار نمکی هرمزگان در فاصله 2 کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار گرفته است، اگر اهل پیاده روی و گردش در طبیعت هستید پیشنهاد می کنیم که پای پیاده این جهت را طی کنید. داخل این غار به ویژه در اعماق آن، نور کافی وجود ندارد و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند. سعی کنید حتما با کسی که نسبت به این غار آشنایی کامل دارد همسفر شوید تا از راه و چاه آن مطلع باشید.

برای اطلاعات بیشتر درباره طولانی ترین غار نمکی دنیا، غار نمکدان قشم می توانید در مجله گردشگری خبرنگاران درباره آن بخوانید.

آدرس: قشم، غرب جزیره قشم، بعد از روستای سلخ، جاده غار نمکدان

جنگل دریایی حرا زیستگاه امن پرندگان مناطق گرجهتی

جنگل های حرا با 22 هزار کیلومتر وسعت یکی دیگر از اعجاب انگیزترین جاذبه های قشم است که در سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته اند. این جنگل های زیبا از پدیده های کم دنیا به شمار می فرایند که تخت حفاظت سازمان های محیطی زیستی هم می باشند. 2400 هکتار از این جنگل ها در سواحل شمالی و غربی 60 کیلومتری جزیره قشم واقع شده اند. درختان این جنگل ها در تمام طول سال سبز هستند و طولشان به 3 تا 6 متر می رسد. ویژگی جالب این درختان این است که در طی میلیون ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده اند، به طوری که از آب شور تغذیه می کنند و با دفع نمک آن، آب را به طور طبیعی شیرین می کنند.

درخت حرا با نام علمی آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابوعلی سینا نسبت داده می گردد و درختانی در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ سبز روشن می شوند. پس از رزرو هتل در قشم از مهمان دار اقامتگاه بخواهید تا شما را برای رسیدن به حرا هدایت کنند.

آدرس: هرمزگان، بین بندر خمیر و قشم، در فاصله 60 کیلومتری غرب شهر قشم، تنگه خوران، بین جزیره قشم، جاده جنگل حرا-سهیلی

ژئوپارک قشم

هر طرف قشم را که نگاه کنید، چیزی وجود دارد که درگیرتان کند، حال می خواهد آب باشد یا کوه ها و صخره هایی که به شکل های مختلف درآمده اند، اما تمرکز همه این ها در بخش غربی جزیره بیشتر است، جایی که به آن ژئوپارک می گویند. در این بخش از جزیره علاوه بر گونه های گیاهی و جانوری، پرندگانی مثل فلامینگو، پرستو، شهد خور، بلبل خرما و هزاران پرنده دیگر با اسم های عجیب و غریب هم وجود دارند. به اضافه جنگل های شگفت انگیز حرا، گنبد نمک، غارهای نمک، چشمه های آب معدنی، تنگه چاهکو، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس ها، کلات کشتاران و ده ها تخته سنگ و صخره با شکل های عجیب و غریب و دریایی که در پس زمینه همه اینها خودنمایی می کند.

  • دره ستارگان

دره ستارگان ازجمله جذاب ترین جاذبه های قشم است. سنگ های این دره، مربوط به دوران زمین شناسی سنوزوئیک است و قدمت آن به دو میلیون سال پیش بر می گردد. این دره به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم که تنها ژئوپارک خاورمیانه است، در یونسکو به ثبت رسیده است. گفته می گردد این اشکال دیدنی طی صد ها هزار سال در اثر واکنش های فرسایشی زمین تحت تاثیر تند بادها، رگبار ها و باران های فصلی پدید امده اند.

آدرس: ساحل جنوبی جزیره قشم، 5 کیلومتر بعد از روستای برکه خلف

تنگه چاهکوه

یکی از بهترین جاذبه های قشم، تنگه چاهکوه است. 70 کیلومتر مانده به شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، دره ای قرار گرفته که با قدم گذاشتن در آن وارد دنیایی پر از وهم و خیال می شویم. تنگه چاهکوه 100 متری که اسمش چاهکوه است در دل کوهی سنگی قرار گرفته و همین که پا در آن بگذارید با فضایی عریض با دیواره هایی بلند روبرو می شوید. اما این شرایط چندان دوام ندارد و اگر به سمت جنوب دره بروید از عرض راه کم می گردد و آنقدر راه باریک می گردد که دیگر به زحمت می توان آسمان را آن بالا دید. شاید این باریک شدن راه حتی راه رفتن را دچار مشکل کند ولی در ادامه دالان هایی قرار گرفته که می گردد قدری در آن نشست و خستگی در کرد.

همانطور که از اسم دره پیداست، دره چا ه های زیاد اما کم عمقی هم دارد، چاه هایی که اهالی روستای چاهو آن را برای ذخیره و هدایت آب باران حفر کرده اند و هرکدام از آنها قدمتی باستانی دارند.

می توانید در مجله گردشگری خبرنگاران اطلاعات کاملتری درباره تنگه چاهکوه، منبعی برای آب شیرین در قشم بخوانید.

آدرس: هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی

سد و روستای گوران

از دیگر جاذبه های قشم، سد و روستای گوران است که حتما پیشنهاد می کنیم به سمت آن بروید و از جاذبه های آن دیدن کنید. ساخت پی های اولیه این سد به دوره هخامنشیان بازمی گردد و تاج آن را ساسانیان ساخته اند و خود سد در دوره پهلوی به پایان رسیده است. قدم گذاشتن در روستای گوران خودش سفر جداگانه ای است و تنها به دیدن سد گوران محدود نمی گردد. گوران که از کلمه گبران گرفته شده و زرتشتیان در آن زندگی می کردند، جایی است که بیشتر قایق ها،لنج های ماهیگیری، لنج های باری و مسافربری در آن ساخته می گردد و هر طرف را که نگاه کنید عده ای مشغول سرهم کردن چوب ساج و تنه درختان محلی و پیچ و مهره کردن آنها هستند.

زمانی که به این منطقه رسیدید همین که شروع به قدم زدن در آن بنمایید دنیایی از شگفتی ها برایتان فراهم می آید.

جزیره ناز

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های بی نظیری است که در جزیره قشم قرار گرفته است و دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و در اثر گذر زمان شکل و ظاهری متفاوت گرفته اند. برای تماشای هر کدام از این صخره ها می توانید ساعت ها زمان بگذارید، اگر به تماشای ستارگان در شب نیز علاقمند هستید، می توانید به تماشای آسمان آن در شب بایستید و به شمارش ستارگانی که در آسمان بی نظیر قشم قابل مشاهده هستند، بنشینید. عمق این دره حدود 100 متر است و دنیای جدیدی را به روی شما می گشاید به گونه ای که فکر می کنید به سرزمین دیگری وارد شده اید. در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است. البته شاید بتوان هنوز هم قداست را در این مکان جستجو کرد چرا که قدرت پروردگار در جای جای آن خودنمایی می کند.

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی

جزیره هنگام

جزیره هنگام نام جزیره ای در جنوب کشورمان و در جنوب جزیره قشم است، جزیره ای کوچک و بی نهایت زیبا که مقصد ایده آلی برای سفرهای یکروزه است. این جزیره یکی از جذاب ترین جاذبه های قشم هستند که در فاصله 2 کیلومتری جزیره قشم قرار گرفته است. برای رسیدن به آن باید سوار قایق هایی که در جزیره قشم است شوید تا بعد از طی جهتی کوتاه به این جزیره برسید. به طرف این جزیره که حرکت می کنید، اولین چیزی که توجه تان را جلب می کند، شن های تمیز و براق و آب های آبی و بی نهایت زیبایی است که در زیر انوار طلایی خورشید درخشششان ده ها برابر می گردد. در این قسمت از جزیره می توانید صخره های صدف نشان زیادی را ببینید و یکی از هیجان انگیزترین بخش سفر به آن دیدن این صدف های رنگارنگ است.

برای آشنایی کامل با جزیره هنگام و بهترین زمان سفر به این جزیره می توانید مطلب جزیره هنگام، سفر به مالدیو در هرمزگان را در مجله گردشگری خبرنگاران مطالعه کنید.

آدرس: هرمزگان، 2 کیلومتری جنوب جزیره قشم، جزیره هنگام

چاه های تل آب یا طلا

چاه های طلا در لافت، قدمتی بسیار طولانی دارند و هدف از ساخت آن ها ذخیره آب باران بوده است. چاه های طلا از جذاب ترین جاذبه های قشم می باشند، این چاه ها در 76 کیلومتری شهر قشم و در 30 کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم نیز قرار دارند و زمانی که برای بازدید این چاه ها می روید مشاهده می کنید قلعه نادری هم درست در کنار همین چاه ها در داخل گودال دامنه کوه به چشم می خورد. وجود چاه های تل آب در این منطقه گرجهتی حاکی از تکنولوژی ذخیره آب پارسیان جزیره نشین در دوره حکومت هخامنشیان نیز بوده است. مردم سخت کوش این منطقه، با زحمت زیاد در دل سنگ های شیستی برای ذخیره آب زلال باران چاه هایی حفر کرده اند. تل مشرف بر این چاه ها، با سطح سنگی مرجانی، آب باران را به گودال محل چاه ها هدایت می کند و چون کف چاه ها به لایه های گچی ختم شده است، آب برای مدت طولانی نسبتاً سالم و خنک در آن باقی می ماند.

غار خربس

روستای خربس، اکنون خرابه ای است که قدمت آن به دوران ساسانی بر می گردد. هزاران سال پیش و در زمان ساسانیان، خربس روستایی آباد و پر تردد بوده است. اطراف این روستا با تپه های کوتاه و بلند مرجانی، به صورت دایره وار احاطه شده است. در روبروی این قلعه، گورستانی باستانی قرار گرفته است که مشرف به دهانه غارهای خربس است. غار خربس یکی دیگر از جاذبه های قشم است که پیشنهاد می گردد حتما از آن دیدن کنید. دهانه غارهای خربس در ارتفاع 20 تا 30 متری، در دل کوه قرار گرفته اند. این غارهای باستانی در طول دوره های مختلف و در اثر ایجاد تمدن های متعدد، دچار تغییرات بسیاری از دوره های گذشته تا به حال شده اند.

آدرس: هرمزگان، جزیره قشم، 15 کیلومتری شهر قشم

منبع: الی گشت
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 976

به "معرفی جاذبه های قشم، جزیره شگفتی های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های قشم، جزیره شگفتی های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید