تاثیر دارچین بر چربی خون بیماران دیابتی

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، نتایج آنالیز های محققان نشان می دهد مصرف دارچین می تواند بر چربی خون بیماران دیابتی تاثیرگذار باشد.

تاثیر دارچین بر چربی خون بیماران دیابتی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، سندرم متابولیک، مجموعه ای از اختلالات متابولیکی همزمان شامل چاقی شکمی، افزایش قند خون، هایپرلپیدمی و پرفشاری خون است. دیابت، یک سندرم متابولیکی است که به طور فزاینده ای در حال جهانی شدن است. از آن جایی که سندرم متابولیک یک اختلال پیچیده است، نیازمند تغییر سبک زندگی و رفتارهای بهداشتی است. بنابراین کنترل موثر سطح گلوکز و چربی های خون برای محدود کردن عوارض ناشی از آن و بهبود کیفیت زندگی این افراد بسیار لازم است. محققان در پژوهشی با عنوان آنالیز تاثیر دارچین بر پروفایل های چربی خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو این موضوع را آنالیز نموده اند.

در این پژوهش که توسط پروانه سارانی علی آبادی و افسانه سرابندی نو، مربیان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، علی رضا داشی پور، دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و حامد سارانی، مربی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اجرا شده، آمده است: پژوهش حاضر، یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور بود که بر روی بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی غدد و دیابت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. از میان 80 بیمار دیابتی، 69 نفر براساس معیارهای ورود به مطالعه و سوابق پزشکی، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.

براساس آن چه در این مقاله آمده است، معیارهای ورود به مطالعه شامل: حداقل مدت ابتلا به دیابت پنج سال، محدوده گلوکز ناشتا بیشتر یا مساوی 140 میلی گرم در دسی لیتر، تری گلیسیرید بیش از 150 میلی گرم در دسی لیتر، HDL کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر، دارا بودن محدوده سنی 60-40 سال و استفاده از داروی متفورمین جهت تنظیم گلوکز خون در محدوده ثابت بود.

نویسندگان این مقاله می گویند: برای تمام آزمودنی های مورد پژوهش در یک مصاحبه حضوری اهداف مطالعه و چگونگی انجام آن شرح داده شد. همچنین به آن ها توصیه شد که رژیم غذایی و فعالیت معمول روزانه خود را در طول تحقیق ادامه دهند و از مصرف دارچین و هر نوع داروی گیاهی کاهش دهنده قند و چربی خون، 15 روز قبل از آغاز مطالعه و در طول آزمایش امتناع ورزند. از پزشک معالج نیز خواسته شد نوع و دوز داروهای مصرفی آزمودنی ها را تا انتها پژوهش تغییر ندهند.

پژوهشگران افراد مورد مطالعه را به روش بلوک بندی و قرعه کشی به وسیله انتخاب کارت های رنگی، به طور تصادفی به سه گروه 23 نفری (دو گروه مداخله، دریافت کننده دوزهای دو و چهار گرم دارچین در روز و یک گروه کنترل یا دریافت کننده دارونما) تقسیم شدند.

در این پژوهش آمده است: پوسته دارچین مرغوب با تایید گیاه شناس و کارشناس غذا و دارو از بازار خریداری و با یک آسیاب برقی پودر شد. پودر دارچین در بطری های شیشه ای مات ریخته، دور از نور و دمای مطلوب اتاق نگهداری شد. سپس کپسول های 500 میلی گرمی که شکل و اندازه های یکسان داشتند با دوزهای 0.5 و یک گرم از پودر دارچین و برای گروه کنترل کپسول های مشابه، حاوی سلولز توسط دانشکده داروسازی تهیه شد.

سارانی علی آبادی و همکارانش می گویند: هر آزمودنی روزانه چهار کپسول به مدت 12 هفته دریافت می کرد. در این پژوهش اطلاعات دموگرافیک و شرایط درمانی افراد مانند جنس، سن، وزن، قد، شاخص توده بدنی، نوع و دوز داروی خوراکی مصرفی با استفاده از چک لیست جمع آوری شد. آزمایش های درخواستی برای آزمودنی ها شامل پروفایل های چربی (تری گلیسرید، کلسترول، LDL و HDL) بود. پنج میلی لیتر، نمونه خون وریدی بعد از هشت ساعت ناشتا، از هر آزمودنی، در آغاز مداخله و هفته های چهار، هشت و 12 بعد مداخله گرفته شد.

در این مقاله آمده است: در این مطالعه از 69 واحد پژوهش، سه نفر به دلیل حساسیت به دارچین و پنج نفر به دلیل عدم تمایل به ادامه انجام تحقیق از مطالعه خارج شدند و بنابراین 61 بیمار دیابتی در دو گروه تجربی دریافت کننده دارچین دو و چهار گرم در روز و یک گروه دارونما مورد آنالیز قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف دارچین به مدت 12 هفته در گروه های تجربی دریافت کننده دوزهای دو و چهار گرمی در روز در مقایسه با گروه کنترل بر شاخص های تری گلیسیرید، کلسترول و LDL تاثیرگذار بوده؛ ولی بر میانگین HDL اختلاف آماری معناداری نشان نداد. بیشترین کاهش معنی دار مربوط به متغیر کلسترول و در گروهی که چهار گرم دارچین در روز دریافت می کردند، بود.

این پژوهش در دومین شماره ششمین دوره مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 693

به "تاثیر دارچین بر چربی خون بیماران دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر دارچین بر چربی خون بیماران دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید