ثبت پنج اثر ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

ثبت پنج اثر ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی استان، با اشاره به اسامی آثار ناملموس آذربایجان غربی که اخیرا در فهرست آثار ملی نهاده شدند، اظهار کرد: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

او اضافه کرد: پس از انتها پژوهش های میدانی و مستندسازی موضوعات، این پنج اثر ناملموس استان در کمیته ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد آنالیز نهاده شد که در نهایت با احراز اهمیت موضوع، آثار مذکور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای حفظ سنت ها و ادبیات شفاهی که در دهه های اخیر دستخوش تغییرات بیشتری شده بود، پرونده بیت و حیران خوانی پس از حدود یک سال کوشش تحقیقی تهیه شد و انتها به ثبت رسید.

او مطرح نمود: با ثبت این آثار، تعداد کل پرونده های میراث ناملموس استان تاکنون به 33 عنوان مورد رسید و به دلیل گستردگی و تنوع موضوعات برای حفظ آثار ناملموس استان به مشارکت همه دستگاه های مربوطه، صاحب نظران و علاقه مندان احتیاج است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 378

به "ثبت پنج اثر ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت پنج اثر ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید