درمان یبوست ناشی از روزه داری

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، دکتر سلام/ بیشتر افراد در ماه رمضان به یبوست دچار می شوند که علت اصلی آن، کم آب شدن بدن است. یبوست بسیار شایع است، مصرف یا عدم مصرف برخی از غذاها، سبک زندگی نادرست، مصرف برخی داروها و ابتلا به دسته ای از بیماری ها می تواند منجر به یبوست گردد. با این حال، دلیل ابتلا به یبوست های مزمن در بسیاری از افراد، تعیین نیست، که به این شرایط، یبوست مزمن ایدیوپاتیک گفته می گردد.

درمان یبوست ناشی از روزه داری

علائم یبوست ناشی از روزه داری

از نشانه های مهم یبوست ناشی از روزه داری ، می توان به کاهش دفع به کم تر از 3 بار در هفته اشاره نمود. همچنین سایر علائم این شرایط عبارت اند از:

- مسائل و سختی دفع

- ورم و درد شکمی به علت سفتی و خشک بودن مدفوع

راه حل های طبیعی فراوانی به منظور مقابله با یبوست وجود دارد که بسیاری از آن ها از نظر علمی توجیه پذیرند. در این مقاله، به معرفی بعضی از این روش های درمانی خانگی می پردازیم.

یکی از علل یبوست، روزه داری است. افراد روزه دار به دلیل از دست دادن شدید آب و مواد مغذی در طول روز می توانند به این شرایط دچار شوند. با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان و ایام روزه داری، ضروری است که موارد زیر با دقت بیشتری مطالعه شوند.

درمان یبوست ناشی از روزه داری

1- آب بیشتری بنوشید

از دست دادن آب، می تواند به مرور زمان منجر به یبوست گردد. به منظور جلوگیری از این اتفاق، ضروری است که روزانه به میزان کافی، آب بنوشید.

مبتلایان به یبوست می توانند با نوشیدن آب های گازدار، از علائم خود کمی بکاهند و به تسریع فرآیند دفع یاری نمایند.

نتیجه: کاهش میزان آب بدن می تواند منجر به یبوست گردد، به همین خاطر باید در فاصله افطار تا سحر به مقدار کافی، آب نوشید.

2- برای پیشگیری از یبوست ناشی از روزه داری، فیبر بیشتری مصرف کنید

یکی از توصیه هایی که به مبتلایان یبوست می گردد، مصرف بیشتر فیبر، به خصوص فیبر های محلول و غیرقابل تخمیر، است. فیبر می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و فرآیند دفع یاری کند. بر اساس آمار، مشاهده شده است که مصرف فیبرهای خوراکی می تواند به کاهش علائم حدود 77 درصد از مبتلایان به یبوست مزمن یاری کند. با این حال، بعضی از مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش از حد فیبر می تواند مسائل گوارشی را بدتر کند. بعضی از محققین بر این باور اند که مصرف مکمل های رژیمی حاوی فیبر می تواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش گردد، اما نمی تواند به کاهش علائم یبوست مانند درد، ورم و نفخ یاری کند.

نتیجه: سعی کنید که میزان دریافتی فیبرتان را بالا ببرید. به این منظور می توانید از مکمل های حاوی فیبر محلول در آب و غیرقابل تخمیر بهره ببرید.

3- ورزش کنید

مطالعات صورت گرفته به منظور آنالیز اثر ورزش بر روی یبوست، نتایج مختلفی داشته است. بسیاری از این آنالیز ها نشان می دهند که ورزش اثری بر روی حرکات دستگاه گوارش ندارد. با این حال، اخیراً مطالعه ای بر روی افراد مبتلا به یبوست و سندرم روده تحریک پذیر انجام گرفته که نتایج جالبی را به همراه داشته است. بر اساس یافته های این پژوهش، ورزش کردن می تواند به طور چشم گیری از علائم یبوست بکاهد. سایر مطالعات صورت گرفته بر روی این گروه، نتایج مشابهی را داشته است.

نتیجه: ورزش کردن می تواند به کاهش علائم یبوست در بعضی از افراد یاری کند.

4- درمان یبوست ناشی از روزه داری با مصرف قهوه

بعضی از افراد با نوشیدن قهوه، احتیاج به دفع بیشتری پیدا می نمایند. علت این امر، تحریک عضلات صاف دستگاه گوارش به واسطه قهوه می باشد. نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان می دهد که قهوه کافئین دار می تواند مانند یک وعده غذایی، دستگاه گوارش را تحریک کند. این اثر 1.6 برابر قوی تر از نوشیدن آب و 23 درصد قوی تر از نوشیدن قهوه بدون کافئین است.

همچنین قهوه دارای مقادیر کمی از فیبر محلول می باشد که می تواند به پیشگیری از ابتلا به یبوست یاری کند.

نتیجه: قهوه می تواند با تحریک عضلات دستگاه گوارش به کاهش علائم یبوست یاری کند. همچنین این نوشیدنی حاوی مقادیر کمی فیبر محلول است.

5- از سنا غافل نشوید

سنا نوعی ملیّن گیاهی است که از آن به عنوان یکی از درمان های طبیعی یبوست، استفاده می گردد. این گیاه را می توان از داروخانه ها یا فروشگاه های اینترنتی به شکل خوراکی یا شیاف خریداری کرد. سنا دارای تعدادی از ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزید ها می باشد. این ترکیبات می توانند با تحریک اعصاب محیطی مجاری گوارش، فرآیند دفع را آسان تر نمایند.

6- درمان یبوست ناشی از روزه داری با مصرف محصولات یا مکمل های پروبیوتیک

محصولات پروبیوتیک می توانند از ابتلا به یبوست های مزمن جلوگیری نمایند. مطالعات نشان می دهند که تعادل باکتری های موجود در مجاری گوارشی بسیاری از مبتلایان به یبوست های مزمن بر هم خورده است. مصرف مواد پروبیوتیک می تواند میزان این باکتری ها را به حالت اولیه خود بازگرداند و به این ترتیب از ابتلا به یبوست پیشگیری کند. همچنین این مواد می توانند با فراوری لاکتات و اسید های چرب کوتاه زنجیر، به بهبود یبوست یاری نمایند.

7- از ملیّن های دارویی بهره ببرید

به منظور انتخاب مناسب ترین ملیّن دارویی، ضروری است که با پزشک خود مشورت کنید.

8- درمان یبوست ناشی از روزه داری با مکمل های گلوکومانان

گلوکومانان نوعی فیبر محلول می باشد که می تواند به درمان یبوست یاری کند. اخیراً مطالعه ای بر روی بچه ها مبتلا به یبوست های شدید انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف گلوکومانان تا حدی می تواند از علائم یبوست بکاهد. با این حال، سایر مطالعات صورت گرفته، نتایج قابل قبولی نداشته است.

منبع: همگردی
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 995

به "درمان یبوست ناشی از روزه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان یبوست ناشی از روزه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید