در مواجهه با گرمازدگی چه کار کنیم؟

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، طبق اعلام رئیس اورژانس کرمان بچه ها زیر چهار سال، افرادی سالمند، کشاورزان، نانوایان، چوپانان، بیماران قلبی عروقی، تنفسی، مصرف کنندگان دارو های آنتی هیستامین و ضد افسردگی جزو افراد در معرض خطر گرمازدگی هستند ضمن آنکه مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

در مواجهه با گرمازدگی چه کار کنیم؟

دکتر محمد صابری درباره گرمازدگی به ایسنا می گوید: مکانیسم سیستم بدن به گونه ای است که دمای بدن را در محدوده نرمال (37 درجه سانتیگراد) تنظیم می نماید لذا به هر دلیلی بدن نتواند این دما را تنظیم و منجر به افزایش دمای بدن گردد، به این حالت گرمازدگی گفته می گردد.

به گفته او، تهوع، سرگیجه، سردرد، مرطوب بودن سطح پوست در مراحل اول، گرم و خشک بودن سطح پوست در مراحل نهایی، بی قراری، تاری دید، ضعف و بی حالی و خواب آلودگی از علایم گرمازدگی است ضمن آنکه در گرمازدگی شدید فرد ممکن است دچار تشنج و کاهش سطح هوشیاری و کما گردد.

طبق اعلام رئیس اورژانس کرمان بچه ها زیر چهار سال، افرادی سالمند، کشاورزان، نانوایان، چوپانان، بیماران قلبی عروقی، تنفسی، مصرف نمایندگان دارو های آنتی هیستامین و ضد افسردگی جزو افراد در معرض خطر گرمازدگی هستند ضمن آنکه مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

خوردن نوشیدنی های مثل آب، دوغ، شربت خاکشیر، شربت آبلیمو، هندوانه در پیشگیری و درمان موثر هستند و نوشیدنی های همانند چایی، نوشیدنی های مصنوعی و نوشیدنی های کافئین دار باعث تشدید گرمازدگی می شوند این مطلب بخش دیگری از توصیه های صابری بود.

سعی کنید بین ساعات کار به محیط خنک رفته و چند دقیقه ای استراحت کنید و مایعات بخورید ضمن آنکه لباس های گشاد و نازک، نخی و با رنگ روشن بهره ببرید این مطلب نیز توصیه رییس اورژانس کرمان به افرادی است که مجبورند در ساعات گرم مجبور به فعالیت باشند.

صابری می افزاید: بچه ها تا شش ماهگی توصیه می گردد غیر از شیر مادر، چیز دیگری استفاده ننمایند حتی در فصل گرم، اما در بعضی شرایط با رعایت بعضی نکات می توانند بعضی مواد را استفاده نمایند، اما مادران برای آنکه بدانند آیا کودکشان گرمازده شده یا خیر، اگر چشم و پوست کودک مرطوب نباشد، نشان دهنده کم آبی بدن و گرمازدگی کودک است.

او توصیه کرد: بچه ها زیر شش ماه هر دو یا سه ساعت یکبار تغذیه شوند و به هیچ وجه در هوای گرم کودک را از خانه خارج ننمایند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اقدامات اطرافیان برای فرد گرمازده نیز می گوید: انتقال به محیط خنک، مصرف مایعات، خنک کردن سطح بدن که سریعترین روش آن غوطه ور کردن فرد گرمازده در حمام یخ یا آب سرد؛ از جمله اقداماتی است که افراد می توانند برای فرد گرمازده به کار گیرند، اما برترین روش این است که با آب سطح بدن فرد را مرتب خیس نموده و در معرض جریان هوا قرار داده، اما اگر فرد هوشیاری ندارد، از دادن مایعات و مواد خوراکی پرهیز و فورا فرد را به مراکز درمانی منتقل نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2104

به "در مواجهه با گرمازدگی چه کار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مواجهه با گرمازدگی چه کار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید